Samma regler för alla?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör ni, hur tänker ni?

Har ni samma regler för alla i familjen, biosar, placerade, jour osv.?

Ser ni mellan fingrarna om :angel: struntar i tider, ej hör av sig, rymmer osv jämfört med biobarn eller barn som varit placerade en tid?

T ex. regel= om man vid flertalet gånger ej kommer hem som man skall ej hör av sig eller rymmer.
Har biosar en regel och placerade en annan, tillåter man mer när det handlar om placerade barn eller ungdomar?

Var går gränsen? Hur många ggr kan man som placerad göra "fel"?
Hur påverkar det biosarna och de som varit placerade en tid?

Fortsätter ni ett uppdrag och isåfall hur om :angel: upprepade ggr visar total Orespekt och det börjar riskera biosars och/eller andra placerades sätt att vara?

Läst på många sidor och funderat mycket på detta.
Hur gör ni?
Här hemma försöker vi i möjligaste mån ha samma regler för alla.
Samma sorts krav grundat på barnets/ungdomens möjligheter.
Var och en efter sina förutsättningar.
Dock finns vissa regler som gäller för alla oavsett, detta att visa respekt, att höra av sig, inte ljuga.
Säger vi upp en placerad är det för att de tidigare placerade eller biosar far illa.

Spännande att höra era tankar om detta.
 
Glömde säga.
Inte tänkt som moralpredikning eller en tråd som säger detta är rätt sätt ni gör fel....

Vill försöka få en tråd där vi pratar om olika sätt att hantera de ofta svåra situationer vi hamnar i. :razz:
 
Vi har olika regler för olika barn. Det skulle inte gå att ställa samma krav på våra placerade och jourisar som på våra biologiska barn. Våra biologiska barn har ju levt med oss och våra regler hela sina liv och där har vi ökat på med ansvar under en lång tid.
Jag tror att vi lägger ribban för högt och att det är dömt att bli en massa misslyckanden om vi kräver samma av bio och placerade (som ofta har växt upp i en dysfunktionell familj). Dessutom tror jag att vi bränner ut oss om vi tror att vi kan "fixa" ett barns beteende på några månader när det förmodligen har tagit flera år att bygga upp det.
Inte heller vill jag sänka kraven på mina biologiska barn bara för att vi råkar vara familjehem/jourfamilj. Om våra biobarn ifrågasätter varför de måste göra si eller så och inte de andra så brukar vi säga till dem att vi jobbar/strävar mot att även de placerade barnen ska klara av de sakerna och då brukar de tycka att det är ok och dessutom får de känna sig lite "bättre" än de andra :D
Våra biobarn är 12 och 15 så det kanske hade varit på ett annat sätt om de var yngre. Självklart har vi vissa grundregler som gäller ALLA och som vi inte accepterar att man bryter emot oavsett bakgrund eller ålder.
 
Nä det är olika för alla här, några få saker kräver jag av alla men som lilla flickan som knappt gått i skolan, hon får inte skäll när hon skolkar från gympan, utan går hon på dom flesta lektionerna så blir jag glad...det är ju ett framsteg :smirk:
Skolkade däremot mina bion (nu har alla slutat skolan) så blev jag skitsur och drog en del på fickpengarna :angel

Nu har ju vi mest jourisar, så vi kan inte förändra eller quickfixa dom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp