Samtal med bio ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...för ökad förståelse mellan familjehem i biologiskt hem- är det ngn som har erfarenhet av det? Vi ska träffa biologisk mor varje månad ( haft det flrr också men vi kommer inte vidare) men jag upplever att vi inte kommer ngn vart. Vi sitter fortfarande i pratar om ifall jag är mamma till barnet eller inte. ( vilket biomor har svårt att acceptera ) men som barnet anser. Barnet har bott 5 år i vårt hem i är enbart 7 år.
 
Vad är målet o syftet ? Ger det någon någonting ? Så man inte gör något för görandes skull.
Om de inte gynnar någon ,kanske man kan lägga ner den energin på annat ? En tanke bara.
 
Vem är det som styr samtalen och vad är deras mål.
Att fortsätta samma diskussion om och om igen utan att fram är bara energikrävande.
Ställ frågan till de som styr samtalet.

Kram Tre
 
Ja jag har erfarenhet av att biomamman är/ska vara med på möten 1 ggr/mån. Tycker faktiskt det är en självklarhet att biosarna ska vara med och få ha synpunkter och hålla sig uppdaterade om vad som händer kring deras barn.
Sen kan man vända på det ni låst fast i.... respektera och acceptera att bio mamman inte vill/har svårt att förstå att er lilla ser dig som mamma och släpp det.
 
Jo de förstår man . Men de kanske finns annat som man åxå behöver få in i samtalen.Ibland låser de sig så pass att alla samtalen blir negativa istället för positiva som de är tänkt.
Jag kan förstå att man har svårt att ta till sig det. Men tror man kanske ska ventilera/bearbeta det med en psykolog som har den utbildningen.Känns helt fel att familjhemmet ska ta den biten gång på gång. Ett par gånger kan man älta det. Vi måste åxå sätta gränser för vad som är ok. För biosarna har ju inte alltid dem... Viktigt att samtalen går framåt o leder någon vart.De mår biosarna bäst av åxå.
 
Är träffarna med er, bio föräldrarna och barnet eller bara vuxna?

Vi har vuxenmöte utan barn och med en socialsekreterare som leder samtalet .
Ibland har vi haft planeringsmöte gällande umgänge med kontaktperson för bios.

Gör en lista på det som ni kan samtala om, så ni hinner ta upp flera saker.
Om det kan vara en hjälp om samtalet vill fastna på en fråga.

Påtala vikten om att det finns flera vuxna runt barnet, ni och bios. Alla ni är viktiga. Fokusera på bra saker .

Det är en utmaning ibland, vi har haft utmaningar i bios kontakter genom åren.
Men om du vet att mötet är 1-2 timmar så får du försöka fokusera på det som ni behöver prata om.

En utmaning, lycka till!
 
Målet är att biologisk mor o jag som familjehemsmamma med hjälp av 2 socionomer ( ej de m myndighetsutövning utan från familjestödgrupp- men en av den har varit barnets Barnsekr ) ska mötas o hitta gemensamma strategier o förståelse för varandra . Detta då det är konflikt mellan oss. biologisk far är det ej aktiv konflikt med. Barnet är ej med. Ej heller Barnsekr eller fam.hemssekr . Vi har haft sådana här samtal X antal ggr o vi återkommer alltid till samma teman. Vi kommer ej vidare. Jag tycker inte set ger ngt som helst . Det stjäl enbart otroligt mkt energi då bara resan till samtalet tar drygt 4 timmar t o r. Plus den anspänning det är inför o under samtalet. Som även det tar mkt kraft . Dessa samtal är ett led i att se om barnet ska hem eller ej efter 7.5 års placering :(. . Senaste mötet satt biomor o förstod absolut ingenting sv set jag tog upp som bekymmer. O hon säger de "rätta orden" på mötet för att det ska se bra ut. Det känns meningslöst.
 
Tre- när jag påtalar att vi står o stampar på exakt samma plats som vi pratade om då vi inledde förra omgången samtal för drygt ett år sedan får jag bara höra att om jag inte ställer upp gör jag inte min del av uppdraget. Den viktigaste frågan vi ska samtala om är att vi ska förstå att båda familjesystemen är viktiga för barnet . Men vi kommer nog tyvärr aldrig komma dit att mamman ser vår familj o släkt som viktiga för barnet för vi är inte barnets kött o blod. Efter så många års placering säger fortfarande mámmsn till det nu skolstora barnet att vi ej är barnets familj .
 
Antalet möten har varit så många . Ibland har det känts som att det gått framåt - men efter ngn månad är vi liksom tillbaka på ruta 1 igen. O börjar om....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp