Samtal med föräldrar till placerade barn

Hej

Jag har en fundering hur det ser ut för er.

Vi har i ett av våra uppdrag fått tagit ett väldigt stort ansvar med dialog med bios vuxen. Detta är både tidskrävande och arbetsamt då vuxen saknar omdöme.

Socialsekreteraren lägger över ansvaret till oss familjehem med orden:
Det är bättre ni pratar och gör upp saker det blir bara konflikter när jag tar dessa.

Först i början kändes det ok men nu är detta ett återkommande moment.

Även vi får ta konflikten men det känns som att socialsekreteraren smiter och gömmer sig undan med ord som:
Vuxen lyssnat ner på er...... Det går lättare om ni tar detta.....

Det är oerhört tidskrävande och jag arbetar full tid. Idag har jag ägnat 3 timmar åt samtal med vuxen och 1 timmes samtal med socialsekreteraren.

Helt plötsligt känns det som jag är medlaren och den som gör ett jobb med samtal som inte borde ligga på oss som familjehem.

Socialsekreteraren hänvisar till att det står i överenskommelsen att dialoger ska skötas i den mån det går direkt mellan vuxen och familjehemmet.

Vuxen har nu börjat boka av sina möten med socialen och vill ta beslut med oss direkt ex om längre hemmavarande med :angel: än vad som sagts, vi hänvisar till soc.

Som svarade vuxen, bara ni är överens, vuxen svarar ja så helt plötsligt säger soc att man missat och har svårt att backa till vuxen...... I detta beslut.

Soc säger även att hon måste bli bättre att följa upp och ha tätare möten men att det är svårt då vuxen inte har tid?????????????????

Trots att vi flaggat för hur detta ska hanteras till vuxen och att vi meddelat soc samt att vi tycker att det inte är lämpligt enligt oss eller signaler från skola.

Så står vi nu med ett beslut om en hemmavistelse för :angel: som är 6 år på 2 veckor i sträck från två helger i månaden under tre år. Barnet har aldrig varit hemma mer än två dagar under3 år.

Eftersom det inte ät LVU så kan vuxen bestämma.

Ytterligare en gång blir barnet den som blir drabbad o får betala priset.....

Trött och ledsen när man inte kan påverka och hjälpa barnen fullt ut.
Familjehemmet maktlöshet är total:(
 
Åh, va jobbigt. Vi har också en "frivillig" placering. Men vi hänvisar alltid till soc. Bio har också försökt med oss. Att vi ska försöka påverka soc så de kan få hem sitt barn tidigare m.m. Jag säger att jag måste vara neutral pga barnet. Än, har det fungerat. Ringer bio på annan tid än teleumg så låter jag bli att svara. Skickar ett sms bara att vi är upptagna just nu o frågar va det gäller. Dum fråga kanske.... Men hur frivillig är placeringen?
Hoppas det löser sig för er. Tycker att ni har en ohållbar situation.
 
Placeringen är frivillig,vet inte om det finns olika slags frivilliga placeringen. Sista utredningen innan sommaren var gräns för att gå fram ned LVU men vuxen valda att samarbeta.

I det hör fallet så har inte vi i familjehemmet gett några löften till vuxen, vi hänvisar alltid till soc.

Utan det blev en miss från soc som uppfattades som ett ja till att barnet skulle vara hemma en längre period.
Socialsekreteraren tycker inte att hon kan backa gentemot vuxen.

Vi och skolan är helt överens att detta är inte lämpligt eller bra för barnet. Och tycker:
Gör om gör rätt!

Men det finns inte underlag för att gå fram med ett LVU pga av detta blir svaret. Det blev ett fel och dom väljer att inte bråka med vuxen för att dom tror att det resulterar i mer skada. Utan säger att det ska bli tydligare i fortsättningen.......

Vi accepterar förstås deras beslut men det gör ont i magen för det här är inte bra för barnet.

En ökning med 1 eller två nätter är rimligt om det fungerar hemma med allt. Och det vet vi att det inte gör.

Bara för att nämna en sak så när vi hämtar kl 16.00 så har barnet endast fått frukost.


Men det är baksidan med frivilliga placeringar och att vara familjehem.
 
Ok, vilken jobbig sits. Det värsta av allt är att det alltid är barnen som blir lidande....
Vi har en helt annan situation där bioföräldrarna samarbetar bra. Och enligt soc så blir det lvu om de inte samarbetar. Vilket jag är ganska säker på att bio vet om och därför känns det som att vår placering inte är helt frivillig. Föräldrarna förstår sina begränsningar men "glömmer" av dem lite då o då, tyvärr. Vill att barnet ska jobbas hem o en vecka senare vill de att barnet ska stanna ett par år så de hinner reda ut sina problem. Vi har en bra kontakt på soc som tur är.
Har ni rätt att byta kontakt då ni inte är nöjda?
 
Det här är första ggr som det blir en "miss" och soc SEK håller med oss men kan inte backa.

Nu har vi hämtat hen från helg med bios. Och får hen en liten som inte duschat, borstat tänderna på hela helgen och som har Sanna kläder sedan i fredags.

Dessutom har liten blivit lämnad själv i hemnet då de vuxna behövde åka ifrån ett tag.......

Liten viset inte vad dom skulle göra bara att hon kunde gå in till grannen om det var något......

Det här känns inte bra........
 
Tillbaka
Topp