Sekretess eller inte ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läste idag i "aktuellt magazin för familjehem"....På sidan 11 stod det något som fick mig alldeles ställd... " Vanliga familjehem omfattas inte av sekretess, men bör iaktta försiktighet med de uppgifter som de får om fosterbarnet & dess anhöriga & inte i onödan föra dem vidare" "Däremot gäller sekretess för KONTRAKTERADE familjehem samt kontaktpersoner och kontaktfamiljer". Står även att läsa mer om det på sidan 5, "Varning avtal"
Vi är ett "vanligt" familjehem, men fick direkt veta att vi har tystnadsplikt och i vårt avtal står ;
"vi förbinder oss att inte obehörigen röja vad vi har erfarit eller kommer att erfara rörande xxx"
"Vi har tagit del av bestämmelserna om sekretess inom soc. i 7 kap 4 § sekretesslagen och har blivit upplysta om att dessa bestämmelser även gäller oss såsom verksamma inom kontrakterad familjehemsvård"

Stycket där det står att vi tagit del av...osv.. ifrågasatte vi, för vi har INTE LÄST ngt. bara blivit muntligt upplysta om att "ni förstår att det är tystnadsplikt"....

Nu har vi ju skrivit på pappret, men vad är det EGENTLIGEN som gäller och varför skulle det skilja på tystnadsplikten ????

och lustigast av allt är att sekretesslagen inte finns längre, utan bytte namn förra året till offentlighets- och sekretesslag (2009:400)

Nej vi "vanliga" familjehem omfattas inte av sekretessen, detta för att vi ska kunna prata med läkare, skola osv. Att de säger att man har tystnadsplikt är rena rama skrämseltaktiken eller så vet de inte själva vad som gäller (vilket inte är helt ovanligt).

Men men här kommer ett utdrag ur skl´s rekommendationer 08:81, gällande sekretss

17. Sekretess
17.1 Barnet
Familjehemsföräldrarna omfattas inte av socialtjänstsekretessen. Det medför att familjehemsföräldrarna i största möjliga utsträckning kan jämställas med vanliga föräldrar som kan tala om barnet med förskola, skola och hälso- och sjukvård. De bör däremot erinras om att vara försiktiga med de uppgifter de lämnar, i vilka situationer det kan ske och till vem.

17.2 Familjehemmet
Socialtjänstsekretessen gäller för uppgifter om familjehemsföräldrarna och deras familj. Det innebär att uppgifter om dem t.ex. deras arvoden och vad som är skri-vet i familjehemmets personakt omfattas av sekretess.
Barnets vårdnadshavare har dock rätt till information om familjehemmet i de delar som behövs för att de ska kunna ta ställning till om de samtycker till placeringen där.

/Sara

Vi har vid alla våra nya placeringar fått skriva under ett särskilt sekretessavtal, en förbindelse om att iaktta sekretess beträffande våra placeringar, liknande de man får skriva under när man arbetar inom vården.

Okej, nu är jag ännu mer förvirrad :wink:
Det vi har skrivit under är vad jag "citerade" . Men GÄLLER det lagligt sett om vanliga familjehem inte lyder under samma sekretess som kontrakterade ? Nu menar jag inte att vi har för avsikt att prata vitt o brett om vår plac. men svårt att veta HUR mkt. man "får" prata om :roll:

Inom tex sjukvården är detta lätt, man får inte säga NÅGONTING till NÅGON utanför den egna arbetsplatsen ungefär, förutom vid överrapportering till annan "instans" I praktiken gäller det att jag som sjuksköterska inte ens får svara på en polismans fråga om patienten "X" finns inlagd på min avdelning :roll: .

När det gäller uppgifterna kring våra :angel: placeringar däremot så är det viktigt att själv känna efter vad som bör få förbli osagt. Våra ungar kommer ju många gånger från förhållanden som är stökiga, uppseendeväckande och om vi då berättar för mycket så kan både ungarna och deras biosar bli skadade av vad vi berättat, samtidigt som det kan vara av värde att ibland förklara :angel: uppförande med h*ns bakgrund.

OM vi berättar sådant som vi borde tigit om så kan det bedömas som att vi inte är lämpliga att vara familjehem, det blir en form av brist i omvårdnaden.

Så, även om det inte finns några uttalade eller juridiska regler för vad som får och inte får sägas, så bör man alltid tänka efter om det man säger är relevant för den man berättar för eller om det kan skada. En uppgift kan ju vara relevant för skolan att få reda på men inte nåt att berätta för :angel: kompisar eller väninnan. Men att berätta varifrån :angel: kommer eller förenklat förklara varför h*n inte bor hos sina biosar tycker jag är helt o.k., det viktiga är kanske att inte lägga in några värderingar i det man väljer att berätta.

Tack ! Det besvarade "halva" min undran :wink: Sunt förnuft kan jag klara av :rollhappy:
Nästa fråga återstår : HAR ett "vanligt" familjehem sekretess eller är det bara kontrakterade fam. hem ???

Detta med sekretess är intressant man ska självklart inte sprida info om föräldrar och barn hur somhelst men i vår familj ingår även mina barn som mycket väl kan sprida saker de inte borde även om vi säger att det inte får pratas är det svårt för både bio och famhems barn att vara tysta om grejer, :angel speciellt om man inte får säga något.

Vi är också vanligt familjehem. Vi har inte tystnadsplikt men har blivit ombedda att inte prata för mycket med allt och alla. Måste ju kunna prata om barnet när det behövs, daghem, bvc,läkare och närstående. Barnet bor ju här och jag behandlar henne som min egen bio, och jag känner att det är mycket sunt förnuft som får gälla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp