semester

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi har fått ett nej från soc för hyrbil när vi ska åka utomlands fastän de visste att vi åker till det landet 1-3 veckor per år (står i vår utredning) då vi har nära släktningar där.
Vi har tidigare fixat bil av släkten men nu är vi några flera så måste vi ha en minibuss för att komma fram ex till stranden och vänner då det inte finns annan kommunikations möjligheter.
Vi vill så gärna att alla ska följa med då vi tror att det är viktigt för HELA familjen. När vi skrev på avtalet så hade vi ingen aning att det skulle kosta så mycket att hyra bil.
Om det var en vanlig chatersemester så skulle vi ALDRIG ansöka om hyrbil då man bor vid havet, men nu kommer vi bo hos anhöriga långt i från allt.

Fastän det är soc som säger nej så känner vi oss skitstövlar :( och som svikare som vill åka (har inte åkt på flera år).
Vi har aldrig ansökt om något annat extra under hela uppdragstiden och vi har det lägsta i omkostnadersättning.

De barn som nu bor hos oss kommer med stor sannorlikhet bli uppväxtplaceringar.

Nu till min fråga: Hur kan vi motivera så de tänker om? Soc tänker endast ekonomiskt och inte i ett barnperspektiv här.
Snälla! är det någon som kan hjälpa oss där ute!

Glad påsk på er!! :P
Karin
 
Hej! I kommunförbundets rekommendationer stod det tidigare att soc skulle beakta familjens levnadssätt INNAN placering. Kräv höjd omkostnadsersättning så att hyrbilen/semester kan ingå utan speciell ansökan varje gång. (Jag tar inga placeringar utan att få högsta skattefria omkostnadsersättningen just för att slippa en situation som ni är i men det gör ju inte dig gladare - men kanske lite klokare till nästa gång?)

Nyfiken som jag är undrar jag hur ni åker allihop här hemma om ni måste hyra bil under semestern? :wink:

Glad Påsk!

Mama
 
Hej!
Vi gick och köpte oss en minibuss när barnen kom till oss. Vi har haft tankar på att bila ner men minibussen är i för dåligt skick för att klara av en sådan resa. Och i slut ändan skulle vi hamna på samma kostnad som hyrbilen. Ena killen som bor hos oss klarar inte av att sitta still någon längre stund heller.
Karin
 
Jag fick reda på när vi blev familjhem att de (soss) har summan av högsta arvodet at betala ut varje år. Så antingen kan man få högsta beloppet och då själv stå för alla kostander som efterhand uppkommer eller så har man en summa hos soss som man kan söka av när man behöver något extra, t ex semester, möbler od. Och säger de då nej, då får de ordna så att barnet får bo någon annanstans när övrig familj åker. Det blir oftast dyrare för soss, en placering på en institution kostar ca 2800 per dygn. En familj jag känner fick åka utan sitt extrabarn, för då passade soss på att låta barnet bo hos sina släktingar, en annan familj fick sina pengar just för att det blev dyrare att placera någon annanstans.
Om man något år behöver mer pengar än de som "handledaren" själv förfogar över (högsta belopp i omkostnad) så får man söka i nämnden. Mitt förslag är att "hota" med att åka i alla fall, och se vad som händer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp