semesterbidrag från kommunen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hejsan!
En liten fråga, är det någon mer än vi som frågar efter semesterbidrag från kommun åt placerade barn. Vilken dagsersättning är realistisk att be om? Har fått tips på drygt 400:- per dag då det är en utlandsresa som vara mer än 7 dagar. Annars 300:- per dag. Finns det några riktlinjer? Men vi står alltid själv för våra kostnader i samband med resor även om det är en resa som är avsett för barnen typ badland och lekäventyr.
 
Vi får inga extra pengar då allt sånt ingår i vårt arvode. Vi får spara ihop till allt sånt. Kanske beror det på att vi inte jobbar direkt under soc utan genom org...?!?!

Jag är också nyfiken på att få veta hur ni andra har det...!!

Önskar er en bra fortsättning på söndagen!
 
Jag vet att det finns org som har det inräknat i omkostnaderna. Men det är det inte i dessa tre pojkarnas omkostnader. Finns med i kontraktet att det är något som ligger utöver orinarie omkosnader. Men jag har förstått att det är olika från kommun till kommun. Men finns det någon regel eller dyligt om detta?
 
Vi äskade pengar varje gång vi gjorse något extra typ skid- eller solsemester. Vi hade inga problem med att få ersättning för charterresa, skidhyra och skidskolekostnader o s v. Dock fick vi i det fallet (skidsemestern) inget extra för själva resan eftersom de ansåg att vi andra ändå skulle åka så kostade det inget extra s a s. Vid charter fick vi för resan men inget extra till fickpengar eller matkostnader för det ansågs ingå i ordinarie ersättning.
 
Håller tummarna för det där med 5.000.... :smirk: Det är precis vad vi sökte för i fjol....men inte fått besked om ännu....

Vi har barn med särskilda behov och semestrarna blir också lite särskilda just för att ge ungarna max i utbyte....

Vi har tidigare år fått bra ersättning och håller tummarna för nu också....för dom pengarna använder vi i år när vi åker!

Många saker som händer behöver vi göra repris på just för att dom ska förstå......och det blir då extra dyrt.
 
Just vad jag frågade efter då vi ska till fjällen. Två barn från samma kommun. De är 15 och 10år, Som all vet så kostar det mera i svenska fjällen en att åka på en semesterresa till tex Mallorca
Jag fick nobben! :x
 
Hej Åsa!
Av vem fick ni nej och vad var motiveringen? Ikommunförbundets rekomendationer finns det tydligt beskrivet vad som ska räknas in i omk.ersättningen. Allt annat kan man söka extra för, först hos handläggaren och sedan hos nämnden om inte handläggaren kan bevilja. Vårt soc. sökte fonder till oss fam.hem som bara hade lägsta omkostnadsersättningen. Fick del av det under några år.
 
Vi fick nej av Skövde kommun. Motiveringen var att vi hade tillräcklig ersättning. Då kan jag tillägga att vår ersättning inte är den högsta enligt kommun förbundets rekomendationer. Jag har även bett om att få högre bidrag för 15årige grabben. Han har bott hos oss 1 o 1/2år. Allt går sönder och tappas... som för andra tonårsföräldrar.. mobilen tappas bort, moppen körs sönder, mp3 högtalarna går sönder, både hans och systerns han lånar ja listan kan göras lång. Nu vill jag inte gnälla, men att en tonårskille kostar så mycket hade jag inte en aning om! Nu har vi bra inkomst själva så vi tar förstås det till våra barn. Lite orättvist känns det ibland, man får stå tillbaka med egna saker istället för att kanske , som vi gjort köpt en speldator till ungarna. Våra datorer är inte anpassade till stora spel. Ja det blev mycket gnäll ser du.
Häls Åsa
 
åsa sa:
Vi fick nej av Skövde kommun. Motiveringen var att vi hade tillräcklig ersättning. Då kan jag tillägga att vår ersättning inte är den högsta enligt kommun förbundets rekomendationer. Jag har även bett om att få högre bidrag för 15årige grabben. Han har bott hos oss 1 o 1/2år. Allt går sönder och tappas... som för andra tonårsföräldrar.. mobilen tappas bort, moppen körs sönder, mp3 högtalarna går sönder, både hans och systerns han lånar ja listan kan göras lång. Nu vill jag inte gnälla, men att en tonårskille kostar så mycket hade jag inte en aning om! Nu har vi bra inkomst själva så vi tar förstås det till våra barn. Lite orättvist känns det ibland, man får stå tillbaka med egna saker istället för att kanske , som vi gjort köpt en speldator till ungarna. Våra datorer är inte anpassade till stora spel. Ja det blev mycket gnäll ser du.
Häls Åsa

Jo du Åsa! vi har tidigar haft samma problem. Gjorde en lista på allt som gått sönder som tex. takfönster, ytterdörr, prynadsföremål, möbler ja allt som inte ingår i ordinarie omkonstader eller prylar för slitage. Det blev en del diskutioner mellan kommunen och oss samt deras försäkringsbolag. Men till slut blev alla nöjda. Men visst blir man så trött på att behöva strida för sina rättigheter. Men varför skall övriga familjen lida över att en alltid förstör?
 
Vi får 4000 kr om året till semesteresa/barn mot kvitto ch något annat går inte att diskutera.Båda våra socialförvaltningar säger att det är alla stadsdelarna i kommunen överens om.Det spelar ingen roll att vi ofta åker på semester och alltid gjort med våra biobarn innan plac .Nu blev det väldigt dyrt så många som vi är.Men varför ska vi ändra på vår livsstil för att vi har blivit fler?Ett annat problem är att extrabäddsrabatterna står automatiskt på de minsta barnen vilket är våra placerade barn så nu får vi betala de dyra resorna och soc de rabatterade.MVH/Stora familjen
 
För några år sen skulle vi på utlandsemester och då stod vår dåvarande kommun (Falköping) för själva resan men mat och annat ingick i omkostnad. Det var inga diskussioner utan dem bara betalade men det är konstigt att alla kommuner har så olika regler för sånt där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp