shaken baby

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som tagit i mot baby som utsatts för sheken baby.

Jag tänker ju att
Tänk om den dör efter placering!

Fan, stackars liten.

Men vi är redo,jag har sagt ja till placering.
Men dom ska på utredningshem.
Så vi får se tiden an.
Den eviga väntan.
 
Hej! Jag har en Liten här , idag snart skolbarn, som vi någon månaders ålder blev utsatt mkt , h*n är en "shaken baby" samt svårt misshandlad. Dock kom vi in i bilden först vid 2 årsålder. H*n lever ett bra liv, men det dyker upp fler svårigheter med tiden- men som sagt , det är mer än "shaking baby"- problem här. Det viktigaste för oss är att h*när glad o känner sig trygg.

Det som jag tänker på är det att barn sägs ha starkt kroppsminne. Min Liten hade mkt svårt att bäras på vissa sätt, var mkt känslig för att bli snabbt upplyft, att bli buren utan att kroppen var stabilt hållen osv. H*n behövde tryggheten i alla sådana moment. Bara att lägga ner på skötbor o lyfta upp snabbt vid rask förflyttning krävde mkt trygghet o många lugnande ord till Liten. Vi har övat olika saker. Gick med Liten i famnen på olika sätt o pratade lugnt. Sådant som gett obehag gjorde vi, men då det var helt lugnt o vi lekte fram tryggheten genom att skoja lite lagom- med mkt känsla av att vi gjorde det för att ha roligt. Bekräftade Litens oro med lugna ord o mkt kroppskontakt. I början märktes inte problemen så mkt av, men i takt med att Liten blev lite trygg (efter några månader) kunde vi urskilja Litens oro. O då kanske h*n var så trygg med oss att h*n tillät sig att visa sin oro. Men som sagt- vår Liten hade varit med om mkt kraftigt våld.... Men det kan vara bra att tänka på trygghetsaspeten när det gäller bärning o kroppskontakt. O röstläge.... Säkert var det inte glada röster som omgavs detta barn så barnet skakades.

Vår Liten bodde på utredningshem med sina föräldrar efter sjukvårdsvistelse, kom sen till jourhem innan h*n landade här....tills vidare....bio föröker få hem Liten med jämna mellanrum. Jag tror att om detta barn kommer direkt till ett permanent fam.hem är det att föredra....

Hoppas utredningen kommer tillskott snart, att beslutet om barnets närmsta framtid snabbt komemr inom kort. Jag tycker personligen att föräldrar som allvarligt skakat sitt barn har stora problem o de har brister i sin impulskontroll.Man ska vara mkt försiktig med att läman dessa föräldrar med sina barn...
 
I dagarna är tänkt att vi får hem vår låne :angel: .
Oj vad jag är snurrig av allt.
Och hela tiden vara beredd på att allt blåses av.

Om nu vi inte får med oss barnet, att LVUt rivs upp.
Nog måste man ändå få resekostnad och lönebortfall för den dagen.

Oj oj nu börjar vår resa i familjehemsvärlden.
 
Åh vad kul!! Nu börjar det! Tusen tusen lycka till. Hoppas att denna dagen blir det första av många många härliga, spännande, roliga, ljuvliga och jobbiga dagar framöver.

Låt oss höra hur det blir.
 
Ida sa:
Åh vad kul!! Nu börjar det! Tusen tusen lycka till. Hoppas att denna dagen blir det första av många många härliga, spännande, roliga, ljuvliga och jobbiga dagar framöver.

Låt oss höra hur det blir.

Tack! Ja nu hinner man inte in här så mycket. Men bäbin är underbar o bedårande.
Första dan var helt surrealistick. Tänkte att så här är det lite för pappor innan graviditet.
Men hen är ett lån är rätt säker att föräldrana kommer få hen åter men vi får njuta av hen på obestämd tid.
Efter en halv dag börja hen gilla mig. Men jag lider så med föräldrana bäbin är väl omhändertagen inget försummat barn.
 
Gör mitt bästa... sa:
I dagarna...kanske kommit idag?? Önskar er all lycka till med detta!! :razz:
Tack, bäbin mår förvånadsvärt bra. Man undrar ju hur skadan uppkommit, kan det var något annat som hänt?
Jag lider av sömnbrist men det är inte för att bäbin sover dåligt utan för att jag vakar över hen. :D
Allt är topp just nu, kalllas nog smekmånad :D
 
Hej, vi är i samma sits som du var tidigare, med en eventuellt placering av en bebis som blivit skakad, och undrar vad vi kan förvänta oss. De kan inte säga om barnet fått några men, inte än iaf, och liten är nu akut placerad i jourhem. Finns det fler som har erfarenhet av shaken baby, och hur har ni upplevt det? Vad bör vi tänka på?
 
I vårt fall tog läkaren tillbak anmälan. Läkaren föll offer för senaste debatten om detta.
Att skadan kan kommit på annat sätt. Men hur? Vår lilla låne bäbi var ej förtidigt född, förlossningen var normal.
Det jag upptäckte fort var att höger hand "glömdes" bort av hen. Så den skulle tränas upp. Vi fick fara till sjukgymnast som filma bäbin och testa fallreflex och viljan att ta saker.
Framtida men får ju jag aldrig veta något om, men hoppas vår låne får ett gott liv.
Med så små barn ser man ju inte graden av skadan fören dom kommer i olika utvecklings faser och samtidigt går små hjärnor att träna upp.
Då dom ska exp ska gripa/ rullarunt/ sitta/krypa/ gå/ prata/ läsa, ja allt man ska lära sig.
Men helt klart hade vår låne något med arm o hand, handen ville vara sluten och åka bak när hen låg på mage. Men hen var ej svag i armen.Vår bäbi var för liten för att man skulle kunna bedömma benen om samma skada fanns där
sjukgymnasten ville att hen även skulle kunna rulla runt men det tyckte jag var förtidigt för att avgör om hen var sen där.

Hoppas på det bästa för er.
 
Tack för ditt svar! Så mycket som snurrar i huvudet just nu... I det här fallet råder det nog inga tvivel om att liten blivit utsatt för något, och nu verkar det fastställt att det blivit någon form av bestående hjärnskada men ingen vet hur/vad. Vilket såklart sätter igång en massa tankar.

Samma sak här som du skriver, att det är svårt att veta när de är små vilka men det blir och vad som kan tränas bort. Vi är beredda att ta hand om liten oavsett, om vi får, men samtidigt är det svårt att sätta sig in i vad det skulle innebära. Vi vill inte heller att litens behov helt ska överskugga barn vi redan har.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp