Sjukpenningsgrundande?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Det sägs att arvodet är sjukpenninggrundande. På vilket sätt då? Enligt Försäkringskassan är arvodet enbart med som sjukpenningsgrundande inkomst OM min sjukdom gör att vi inte längre kan ha barnet i vår vård och därmed alltså mist arvodet.

Är jag sjuk nu så erhåller jag bara ersättning baserat på mitt jobb.

Känns detta igen?
 
Ja, så är det. Om du är sjuk men har fosterbarnen kvar hemma och får arvode för dom får du ju arvodet utbetalt till dig och sjukpenning för det inkomstbortfall du har från arbetet utanför hemmet. Har du ett högt arvode kan f.kassan neka sjukpenning enl. en informaton vi hade med försäkringskassan för ett tag sedan. Förr kunde man skriva över arvodet på den friske föräldern ( Vid långvarig sjukdom eller sjukhusvistelse ) men det går inte längre. Nu räknas det som en familjeinkomst, och finns barnen i familjen räknas det som om man har hand om dom fast man är sjuk.
 
Tack för svaret. Det låter ju inte ologiskt på något sätt att inte arvodet räknas med vid vanlig sjukskrivning, men däremot tycker jag att det ofta låter som om det var något väldigt fantastiskt med att arvodet är sjukpenninggrundande.

Arvodet är alltså inte pensionsgrundande och är enbart sjukpenningsgrundande om arvodet försvinner (dvs. inget barn).

De familjer som väljer att låta en förälder på heltid vara hemma. Hur går det med deras pension?
 
Hej igen!
Jo, arvodet är pensionsgrundande men man får inte tjänstepension. Förr drogs det av ett basbelopp innan pensionen började räknas. Vet inte om det är så nu också.
Man kan inte räkna fram exakt vad den förväntade pensionen blir på grund av att det är ett arvode vi har. Redan nu kan man få reda på hur mycket pensionen beräknas bli med hjälp av koden man fått till PPM eller om man har E-legitimation, och i det oranga kuvertet finn ju en beräkning på ett uppskattat belopp.
www.minpension.se går man in på för att kolla.
Om arvodet är den huvudsakliga inkomsten för familjehemmet kan det vara bäst att ombilda familjehemmet till HVB-hem. Aktiebolag eller handelsbolag. Då betalar man in sina sociala avgifter och försäkringar själv. Om man undrar över det ger länsstyrelsen bra information.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp