Sjukskriven...

Jag har varit sjukskriven en månad från mitt jobb. Och idag slog det mig, hur rapporterar jag arvode, lönebortfallsersättning etc till fk? Jag jobbar i vanliga fall 80%. Men nu är jag tjänstledig 10% pga vår placering. Jag har även rätt till a-kassa 20% (upp till heltid alltså). Både tjänstledigheten och a-kassedelen ersätter soc mig för (kan ju inte söka jobb då jag är hemma med ängel) .

Har jag gjort fel då jag inte meddelat om detta till fk? Jag är ju hemma med vår placering som "vanligt", alltså som innan jag blev sjukskriven... Det är bara mitt jobb som dragits ner och som berörs...

Ja fk är ju en djungel och jag är just nu rädd att jag gjort fel nånstans så de ska börja bråka om min ersättning. Orkar liksom inte med det just nu... Så innan jag försöker få tag på dem tänkte jag kolla om nån här på forumet vet...
/Anliwi
 
Har ingen aning om hur det fungerar med sjukskrivning mer än att dom rekommenderar att flytta över ersättning (= på pappret ansvaret) på partnern.
Fast det fungerar ju inte när du har LBE

Jag har sjukersättning varför all vår ersättning betalas ut till maken även om det är jag som "gör jobbet" .
Som väl är har jag angivit det i ansökan och fått det godkänt så dom kan inte säga något till mig.
 
Det är skillnad mellan att vara sjukskriven och att ha ersättning från FK för sjukskrivningen. I ditt fall är det så att om du får fortsatt ersättning från kommunen genom arvodet, lönebortfallet och ersättningen för a-kassebortfall så har du ju full ersättning även under din sjukskrivning, från placeringskommunen. Då kan du inte få sjukpenning från försäkringskassan under sjukskrivningstiden. Skulle du få det skulle du ju ha arvodet + dubbelt lönebortfall och dubbel ersättning för a-kassan.
Får du bara arvodet och inte de andra ersättningarna från kommunen skulle du ev. kunna få räkna de ersättningarna som sjukpenningsgrundande, men det förutsätter att barnet är så stort att det inte behöver din omvårdnad. Om du då skriver över arvodet på maken kanske inte FK godkänner det för då ser FK det som en familjeuppgift och då kan maken, om barnet är litet, vara hemma och vårda barnet pga. av att du är oförmögen att ta hand om barnet och få ersättning för det. Detta är snåriga regler och FK:ans tjänstemän kan ge fel uppgifter. Meddela er situation om du begärt sjukpenning under sjukskrivningstiden skriftligt och be om ett skriftligt svar. Om du inte är nöjd med svaret så kan du då överklaga högre upp och ha det du skrivit och svaret som bevis.
 
Jag får ju bara sjukersättning från fk för 80% av min 70%-iga tjänst. Alltså bara för det jag skulle ha fått från min arbetsgivare. Så dubbel ersättning vet jag inte om det kan räknas som. Jag är ju inte hemma heltid med vår placering... utan bara 30%... Gör det nån skillnad?
 
Tillbaka
Topp