Skäms lite...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag måste bara skriva av mig lite... Våran familj har just precis blivit utredda av en org. Vi har ju inte varit med om detta med familjehem innan så någon erfarenhet av hur det hela går till har vi inte direkt. Jag har ringt (och mailat) runt till olika org. och kommuner och anmält oss som intresserade av en fam.placering. Näst sista kommunen jag pratade med (en dam) blev mäkta irriterad... Jag kände mig nästan otrogen mot "våran"org. :oops: :oops:
Hon tyckte (kunde man läsa mellan raderna tyckte jag) att vi gick bakom ryggen på organisationen :roll:
Åhhh så korkad jag kände mig...Det var ju inte meningen!!
Blev nu nyss uppringd av en annan kommun. Fick prata med en riktig ängel! Jag förklarade situationen att vi redan är utredda av en org. Synd tyckte hon i och för sig då dom gärna utreder och utbildar sina egna familjer men hon såg det inte som ett hinder. Fick tipset att prata med vår org. och höra hur dom tycker att vi ska gå till väga. Jag hoppas att det hela ska gå vägen och att vi kan vara anmälda på flera ställen. Kan tycka att det är det bästa så att man når ut till så många som möjligt. Jag kan ju samtidigt förstå att varje org är mån om "sina" familjer då det tydligen är en kamp om familjehemmen. Det ligger ju alltid något ekonomiskt intresse bakom ett utfört arbete. Konstigt vore det annars!
Egentligen ville jag nog bara gnälla lite :wink: Tyckte ju att det var så onödigt utav gnällkommunen med den attityden. Precis som om vi medvetet gick bakom ryggen på de andra. Tack för att ni orkade lyssna :P //T
 
Teza sa:
Jag måste bara skriva av mig lite... Våran familj har just precis blivit utredda av en org. Vi har ju inte varit med om detta med familjehem innan så någon erfarenhet av hur det hela går till har vi inte direkt. Jag har ringt (och mailat) runt till olika org. och kommuner och anmält oss som intresserade av en fam.placering. Näst sista kommunen jag pratade med (en dam) blev mäkta irriterad... Jag kände mig nästan otrogen mot "våran"org. :oops: :oops:
Hon tyckte (kunde man läsa mellan raderna tyckte jag) att vi gick bakom ryggen på organisationen :roll:
Åhhh så korkad jag kände mig...Det var ju inte meningen!!
Blev nu nyss uppringd av en annan kommun. Fick prata med en riktig ängel! Jag förklarade situationen att vi redan är utredda av en org. Synd tyckte hon i och för sig då dom gärna utreder och utbildar sina egna familjer men hon såg det inte som ett hinder. Fick tipset att prata med vår org. och höra hur dom tycker att vi ska gå till väga. Jag hoppas att det hela ska gå vägen och att vi kan vara anmälda på flera ställen. Kan tycka att det är det bästa så att man når ut till så många som möjligt. Jag kan ju samtidigt förstå att varje org är mån om "sina" familjer då det tydligen är en kamp om familjehemmen. Det ligger ju alltid något ekonomiskt intresse bakom ett utfört arbete. Konstigt vore det annars!
Egentligen ville jag nog bara gnälla lite :wink: Tyckte ju att det var så onödigt utav gnällkommunen med den attityden. Precis som om vi medvetet gick bakom ryggen på de andra. Tack för att ni orkade lyssna :P //T
Så länge ni inte är kontrakterade eller på annat sätt uppbundna av kommunen ska gnäll.. hålla igen med sin personliga uppfattning. Ni är fria att göra vad ni vill, och passar inte det kan ju kommunen diktera villkor för någon annan familj. Det har vi gjort väldigt klart för de kommuner vi har kontakt med. Hellre en missad kommun än att gå i deras ledband.
Tycker man får en bättre relation också när det är raka rör från början.
Stå på er.
 
fler komuner

Vi har fått använda utredande komun som referens när vi har sökt oss till andra komuner......

Så vi har klart o tydligt talat om för våra uppdragsgivare att vi söker på fler ställen....
 
Efter att ha haft "stiltje" i över 2 år blev vi i våras tillfrågade av två kommuner i syort sett smatidigt. En för ett säkolemässigt barn och en för ett syskonpar.
Vi var ärliga och sa som det var, att de var två som var intresserade samtidigt. Vi paralellkörde ett tag innan det lutade mer åt ena hållet och som sedan gjorde utredningen. Det var dock inte förrän den var klar och vi träffat barnen som vi bestämde oss helt för att ta det uppdraget. DÅ meddelade vi också den andra kommunen att vi bestämt oss. I tid tog det ca 2 månader från första kontakt till beslut.

Ärlighet kommer man längst med!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp