Ska jag ta mod till mig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska jag ta mid till mig att faktiskt kräva högre ersättning för vår ena placering undrar jag, vi har enorma bekymmer med detta barn som har adhd med autistiska drag, när jag säger enorma så MENAR jag det. Barnet styr hela familjen egentligen och vi tvingas leva i en fyrkant fast vi eg är en väldigt flexibel och spontan familj i övrigt men det går inte. Barnet har bott här snart 3 år med sitt lillasyskon, vi har ingen avlastning och en låg ersättning börjar vi känna av nu.
Jag har så svårt med detta om pengar, svårt att mäta våra insatser och vad vi eg gör för barnen i pengar så det gör det hela svårt men denna gång är det nog, nu MÅSTE JAG.
Vi känner att detta inte håller ex med en lägsta omkostnad då barnet sliter kläder extremt mycket, stjäl,tar sönder saker, kläder, leksaker för både sig själv ovh andra och det glömmer glömmer och glömmer saker och kläder var som helst mm mm.

Puh jag är så slut att jag inte ens orkar motivera längre till er ens men jag hoppas ni förstår mig och var jag ville komma med detta....ska jag ta mod till mig och för en gångs skull kräva högre? Vad är högsta arvode och omkostnad för en 9-åring, snälla vill nån hjälpa mig då jag inte ens kan tänka klart och läsa tabellerna som finns just nu :?

ja det tycker jag absolut att du ska göra.

högsta omk enl tabell 5 350 kr
högsta arvode enl tabell 11 501 kr

Kläm i rejält om du nu ska göra det... 5350 kr räcker inte till mycket om ni ska ersätta det som dessutom stjäls .. vissa saker kommer kanske inte tillrätta ändå....

Håller tummarna att soc lyssnar på dig
kram Adal

Adal sa:
ja det tycker jag absolut att du ska göra.

högsta omk enl tabell 5 350 kr
högsta arvode enl tabell 11 501 kr

Kläm i rejält om du nu ska göra det... 5350 kr räcker inte till mycket om ni ska ersätta det som dessutom stjäls .. vissa saker kommer kanske inte tillrätta ändå....

Håller tummarna att soc lyssnar på dig
kram Adal

Jag har en viss hint om vad ni går igenom (har haft en som stal allt löst från alla) och vi fick utan prut högsta arvode och omkostnad.
Det är den högsta enligt rekommendationerna men det går att få högre.
Kan man påvisa högre omkostnader så kan man få det.
Har sett i andra trådar att ni har det tufft och att begära mer i ersättning är ett sätt att kanske kunna betala avlösning om ni inte får det av soc.
Men orkar ni inte så orkar ni inte!
Ni måste värna om er själva och vad är det som säger att båda syskonen måste avslutas?
Det är inte alltid det bästa att hålla ihop syskonen till varje pris.
Med facit i hand erkände en av våra soc att de borde delat på vårt syskonpar.

Hoppas att ni får den hjälp ni vill ha och behöver!

Det är ingen som pratat om dela eller inte dela men jag tror faktiskt att det ska tas upp nu i höst då man ska börja prata vårdnadsflytt dessutom. Detta är inte bra för den lilla, h*n blir förvirrad och ledsen och förstår ju inte vad eller varför storasyskonet gör som det gör och än mindre bra blir det ju då stämningen hemma är spänd pga syskonet och all energi som krävs för det barnet.
Känner mig dålig som människa som funderar åt detta håll men ska jag vara ärlig så tror jag inte detta är bra för lillen.

Ska ringa direkt den nya sekr kommer på Torsdag men då får jag väl förstås svaret att vänta för hon är ny men det tänker jag inte acceptera för nu får det göras någonting om det så bara är avlastning och högre ersättning.

Fiaflopp sa:
Det är ingen som pratat om dela eller inte dela men jag tror faktiskt att det ska tas upp nu i höst då man ska börja prata vårdnadsflytt dessutom. Detta är inte bra för den lilla, h*n blir förvirrad och ledsen och förstår ju inte vad eller varför storasyskonet gör som det gör och än mindre bra blir det ju då stämningen hemma är spänd pga syskonet och all energi som krävs för det barnet.
Känner mig dålig som människa som funderar åt detta håll men ska jag vara ärlig så tror jag inte detta är bra för lillen.

Ska ringa direkt den nya sekr kommer på Torsdag men då får jag väl förstås svaret att vänta för hon är ny men det tänker jag inte acceptera för nu får det göras någonting om det så bara är avlastning och högre ersättning.

Du är INTE dålig som tänker på lill*ns bästa!
Du är snarare stark som kan se det mitt i allt annat!

Jag tycker du ska begära mer än högsta ersättning. Skulle vilja kalla din äldsta för "förstärkt" familjehemsvård. Tycker du ska begära i arvode ca 17000 och i omkostnad minst 6500. Sen skulle jag iaf fundera på om det är värt pengarna om du omvandlar det till energi och lilla syskonets välmående. Kanske det bästa är att sära på dem.

Jag mailade ner allt jag ville ha sagt, dels för att det är lättare att få fram allt och dels för att de själva måste få ner det vi säger på papper och föra in i journaler. Fick svar efter ett par timmar bara där det stod att hon förståd att detta var väldigt påfrestande och att hon ska ta med sig detta till arbetsgruppen och dom skulle då diskutera hur de på bästa sätt kunde stötta oss.

Kändes bra hittiks i alla fall, nu väntar vi med spänning på vad de kommer fram till och vad de erbjuder.

Stort elevvårdsmöte nästa vecka-bup och prata ny utredning och prata om vad DE kan göra.

Ta kontakt med kommunen och be om en Lss- handläggare. om barnet har diagnos så har ni rätt till avlastning och en hel del annat. Be om en remiss till närmaste autismcenter (remiss fås hos primärvård eller BVC) Ni behöver råd och handledning samt en rehabiliteringsplan för barnet. Där ni och skola dagis fritids ska samverka kring barnet.det blir onödiga konflikter med autistiska /autistiskadrag - barn. men det finns utarbetade vetenskapliga metoder hur man förhåller sig till de barnen så att vardagen blir lättare. Men detta är ett tungt uppdrag och ska betalas därefter.

lycka till.

På Måndag kommer vår nya sekr hit från soc, jag har pratat ett par ggr med henne i telefonen och hon verkar helt vara på vår linje med att stöd och hjälp måste vi få NU. Det gynnar inte oss att ni som familj blir slutkörda och det gynnar heller inte barnet var hennes ord :bow

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp