Ska man kontakta flera kommuner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Är nykomling här på forumet och är i början av vår resa mot att bli familjehem. Har varit i kontakt med en grannkommun som gjort hembesök och är intresserade och vill göra en Kälvesten utredning, så nu väntar vi bara på tid till en sådan...denna väntan...Har även haft hembesök av ytterligare en kommun som också var intresserade, men eftersom vi kände att personkemin stämde bättre med soc.sekreteraren från första kommunen valde vi att gå vidare med Kälvesten utredningen där.

Nu till frågan...bägge dessa kommuner är små kommuner och när jag tänker liten kommun så borde det vara så att det inte sker så många placeringar i en liten kommun som i en stor och att det tar längre tid innan ett barn blir placerat hos just oss. Vi har riktat in oss på ett mindre barn då vi själva har barn i förskoleåldern och fått höra att det lämpligaste är att det skiljer minst 3 år till det placerade barnet för att undvika onödig konkurrens. Hur ser ni mer erfarna på saken, ska man kontakta ytterligare en kommun (kanske en större kommun) eller är man då illojal mot den kommun som "lägger pengar" på att utreda oss?

Man vill ju inte vänta i flera år på att få en placering nu när man väl bestämt sig och vill köra på! Har ju förstått att det kan ta lång tid i alla fall innan man verkligen får en placering...

Tacksam för svar!

Kram Wildros
 
Hej

Visst ska man kontakta flera kommuner eller företag som jobbar med det.
Finns ju massa olika att vända sig till jag jobbar själv med detta på dagarna :claphappy:
 
Mitt förslag är att ni även kontaktar organisationer...vil ni verkligen det här så bör ni kontakta ALLA.

Önskar er lycka till :claphappy:
 
Trixen; vilka organisationer finns det att kontakta? Jag känner bara till Brizad och Nåjden, och jag har för mig att de endast har "tunga" placeringar, typ utåtagerande barn... Men jag kanske har fel?
 
Kolla all reklam på sidan till höger, sen kan du gå in på familjehemsbanken här på sidan där har du massor med organisationer.
 
Tack för era svar! Vi har i nuläget bara kontaktat 3 st kommuner, varav två har gjort hembesök och är intresserade av att göra en utredning men kommunen som utreder vill ju vara säker på att man "tillhör" dem sen om de lägger pengar på att utreda oss... Vi vill ju bara få ta emot ett barn som passar vår familj så snabbt som möjligt... och känner ju då att det hade varit bättre kommunerna samarbetade kring utredningen så att "rätt" barn matchas så snabbt som möjligt, i en liten kommun kan det ju kanske ta tid eftersom de inte placerar så många barn/år. Man känner ju sig som en svikare om man först blir utredd i en kommun och sen blir anlitad av en annan kommun som nyttjar deras utredning... :?
 
Vi har gjort klart och tydligt för alla parter att ingen har "rätt till oss" förrän vi har et konkret barnförslag att jobba mot.
Men vi är ärliga och talar om ifall fler är intresserade.
 
Vi gör också så att ingen har "rätt att hålla" på oss - i en del fall har vi fått arvode utan att ha ngn plac, för att man just vill "hålla" platsen!

Massa lycka till :D
 
Ja, det låter ju klokt. De två kommuner som gjort hembesök ville ju egentligen inte göra ngn utredning om vi inte "tillhörde" dem...men då kan man ju stå och stampa hur länge som helst! Vi har varit öppna med att vi varit i kontakt med fler och egentligen inte gått med på att "tillhöra" någon speciell utan sagt att vi är med så fort någon bestämmer sig för att göra utredning. Så nu är utredning på g i en av kommunerna, den andra ville avvakta tills de hade en ev. placering. Vet inte om de tycker att det är bra att vi utreds i den andra kommunen och tänker sig att de kan "norpa" oss sen om de får ett barn innan den andra kommunen...

Vet ni förresten om det är väldigt ovanligt med placeringar av barn under 1 år?
 
hej wildros...

vi har efter flera års väntan fått en bebisplaering... så ja för det mesta är det väldigt lång väntetid om man vill ha småttingar.
Fast ibland kommer det många på en gång och då kommer ev en förfrågan, många gånger blir det inget av det heller för man väljer andra insatser. Ibland blir det även närståendeplaceringar av dessa små.
Vi upplevde att de hellre placerade bebbarna hos redan etablerade famhem och när vi fick vår förfrågan om bebben så hade vi redan ett större barn placerat ... så man kan tolka min tanke hur man vill.

Men visst förekommer det att de placerar bebbarna hos nya famhem oxå, 2 av mina vänner fick sina placeringar så, båda dessa barn var då nära året gamla
 
vi har nu fyra små hos oss på jour. Ålder mellan 3månader och 5år. Det är så olika hur det ser ut med små barn, ibland många och långa perioder väldigt få.
Jag tycker absolut att du inte ska låta någon kommun låsa er isf får dem betala för platsen!!!
Lycka till!
 
Hej alla!
Jag är ochså ny här på forumet och dom blivande familjehem. Vi har kontaktat 2 kommuner ochcenboegsnisation. Den sistnämnda har vi inte hört ett pip från, men den ena kommunen kommer och gör hembesök hos oss nu i veckan.
Jag har varit öppen och sagt hi har kontakt ned 2 olika kommuner, och de har inte misstyckt, men den ena kommunen är snabbare i och med hembesök och sedan utredning.
 
En tanke är ju också om ni känner någon som är familjehem/jourhem prata med dem så kan de rekomendera er:) då brukar det hända lite...
Kontakter är A och O
 
Spännande att läsa hur ni gör. Vi är utredda i en lite kommun(där vi bor) och väntar nu på placering. Men har tänkt (och sagt till soc) att vi troligen kommer kontakta fler kommuner. Så märkligt i vårt område att de inte samarbetar ang placeringar! Borde ju underlätta för alla. Men förstår din känsla av att "man sviker", eller hur du nu uttryckte dig. Alltså, vi ä r utredda och har gått på utbildning genom vår kommun - och kanske kommer ta uppdrag åt någon annan kommun.
 
Emmalisa jag tycker absolut tt ni ska kontakta fler kommuner, du skriver att ni bor i en liten kommun och många gånger kan det vara bra att barnen kommer från någon annan kommun.
Att ständigt stöta på föräldrarna och släkten på ICA är inte alltid så lyckat :angel
 
HEj!! :razz: Hänger på Trixens inlägg. När jag var kontaktperson som blev partiellt familjehem för tonårsflicka för flera år sedan funkade det riktigt bra att bo i samma kommun- liten även vår kommun- för ungdomen ville själv inte bo hemma o biosarna var positiva till att flickan bodde en del hos mig o en del hos biomor. Far muttrade lite , men det var inga problem då de inte hade ngn bra kontakt alls sedan flera år o han tyckte väl det var ok. Men med nuvarande placering hade jag aldrig velat bo i samma stad.Hade ine varit tryggt för vare sig oss som familjehm eller för barnet. För oss räcker det mer än väl att träffas på alla umgängen-hade inte varit bra att springa på bio i vardagen. Så sök till fler kommuner o lycka tll med det!! :wink:
 
Hej igen!
Vi hade ena kommunen på hembesök för några veckor sedan och de vill utreda oss enligt Kälvestensmetoden. Nu är det på tapeten att hitta en lämplig dag till detta.
Kommunen ligger ca. 3-5mil från oss och det var till vår fördel.Känns inte helt bekvämt om man skulle möta barnets föräldrar och släkt på ICA.
Vi har j som önskan ett litet barn då våra biologiska inte är så stora nu (3&6 år).
Fick även Infon att de gärna placerar småttingar i nya familjehem, matchningen är A och O för dem.
 
Vi har ÄNTLIGEN fått tid till Kälvestenutredning om två veckor!!! Vi har varit i kontakt med tre kommuner men valde till sist att utredas i den största av dessa tre...så många hembesök har det varit. Ingen av dessa kommuner ville utreda om man inte "lovade" att bli anlitad av dem sen, så då kände vi att den stor kommun innebär fler placeringar och chans till en liten :angel: snabbare.

Vi har satt en ganska begränsad ålder på 0-1 år, så vi får väl se vad som dyker upp framöver :razz:

Känns i alla fall som att vi är på gång nu! Roligt att här är fler i forumet som är i samma fas som vi så att vi kan dela våra upplevelser!

Kramen till alla er goa människor!
 
NU ÄR VI UTREDDA! :claphappy:

Var på Kälvestenutredning för några dagar sen, känns sååå skönt att vi äntligen kommit igång!

Nu återstår bara väntan på tolkning som skulle ske ganska snabbt och sen kan vi invänta en liten :angel: som behöver just oss.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp