Ska man kontakta flera kommuner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Underbart, Wildros! :banan:
Nu är det bara att vänta på barnbesked, väldigt spännande det med vill jag lova!
Vi blev godkända för några veckor sedan och väntar på barnbesked nu, spännande värre! :rollhappy: :rollhappy:
 
Nu kommer jag in och är lite petig.................. :angel

Just ordet "barnbesked" tycker jag låter väldigt fel i dessa sammanhang.
Barnbesked får du vid adoption där du blivit utsedd till förälder åt ett specifikt barn.
Vi erbjuds ett uppdrag, att hjälpa och stötta ett lånebarn för längre eller kortare tid.
Ett lånebarn med tillhörande bio, nätverk och med mål om en återförening (ja, jag vet att det bara är i den bästa av världar det blir så :cry: )

Petigt jag vet, men som "allförälder" (bio-, adoptiv-, familjehems-) reagerar jag................
 
Mikkeman sa:
Länkar till ett inlägg jag skrev nyligen.
viewtopic.php?f=4&t=3224

Och när jag går och väntar in någon :angel: är jag gravid fast jag är man får jag den skännslan bara så du vet honey...... :banan: :banan: :banan: :love: :love: :rollhappy:

Mikkeman

Förstod inte länkningen.......... :?
Men visst är det många känslor när man väntar, oavsett kön.
Det är ordet "barnbesked" som, i mina ögon/öron känns fel i dessa sammanhang.
Vi väntar på förfrågningar om uppdrag, detta inte menat att det inte finns otroligt mycket känslor inblandat!
Utan känslor gör vi inget bra uppdrag!
 
ibland kanske man får läsa mellan raderna...Att peta i små ord som vi skriver "fel" känns för mig lite löjligt. Är ganska övertygad om att trådstartaren är MYCKET medveten om att dessa barn är till låns och inte som vid en adoption. Men det var ju inte vad tråden handlade om så nu lägger jag ner pratet om barnbesked.
Lycka till med kommande lånebarn, :angel: , bonusbarn, extrabarn eller vad man nu vill kalla det!
 
Håller med dig my79 :wink:

Tar gärna emot tips mikkeman angående argument för att förhandla arvode...

Har hört vissa som säger att det är bättre att förhandla när soc. har en tilltänkt placering, men överlag kan jag känna att det inte känns så trevligt att diskutera arvode, ett nödvändigt ont...samtidigt vet man vilket arbete som ligger bakom en placering och att framför allt barn med den bakgrunden har stora behov inte mist av tid och engagemang. Sen har man umgänge, utbildningar och möte som tillkommer, så självklart, det är inget ideellt arbete!

Men tips emottages tacksamt!!!
 
honey sa:
Mikkeman sa:
Länkar till ett inlägg jag skrev nyligen.
viewtopic.php?f=4&t=3224

Och när jag går och väntar in någon :angel: är jag gravid fast jag är man får jag den skännslan bara så du vet honey...... :banan: :banan: :banan: :love: :love: :rollhappy:

Mikkeman

Förstod inte länkningen.......... :?
Men visst är det många känslor när man väntar, oavsett kön.
Det är ordet "barnbesked" som, i mina ögon/öron känns fel i dessa sammanhang.
Vi väntar på förfrågningar om uppdrag, detta inte menat att det inte finns otroligt mycket känslor inblandat!
Utan känslor gör vi inget bra uppdrag!

Tack för länken, Mikkeman.
Jag tycket visst man kan säga barnbesked. Då vi faktiskt väntar på en placering av ett barn, men vi är alla olika. Och , ja, jag och alla nya familjehem är fullt medvetna om att alltomkting såsom umgänge, soc-kontakter pch ev
återflytt.
 
Till er som är nyligen utredda. till 95% har soc redan barn på G i dag hinner man inte lägga upp en bank av familjehem, men visst det finns kommuner som jobbar som man ska. Men dom är få med alla sparkrav dom står inför....

Det är just därför så viktigt att vara tuff med arvodena och omkostnaderna med en gång. Läs lite i forumet hur man behandlar familjehem och spelar på deras kännslor. Man kanske fått en :angel: som visade sig vara utvekligstörd man kan bara drömma om arbetet man får lägga ner. Och då säger kommunen nej vi kan inte betala mer. Jag är av den naturen att jag inser att det inte finns några lätta placeringar längre utan det är tufft här ute och då måste det få kosta.

Stå på er även om just er kommun slår bakut så finns det andra som inte gör det. och nu är ni utredda o klara så ni är högintressanta ute på fältet.

Stå på er nu så slipper ni framtida problem.
Kram
Mikkeman
 
Tack för alla bra svar och tips!

Vi har också tänkt så att alla placeringar är mer el mindre svåra, man placerar inte barn idag om det inte står väldigt illa till.

Vi har tänkt ut vad vi önskar i arvod och omkostnad och det tänker vi försöka stå fast vid. Det är ett enormt arbete vi fam.hem lägger ner och det måste höjas vad gäller status. Hur många familjer i dagens samhälle kan tänka sig att offra sin dyrbara fritid på någon annans barn? Inte så värst många, det är därför det är sån brist på familjehem...alla har fullt upp med sitt.

Jag tänker mer så att när kommunen väl utrett så är det ju egentligen ett misstag ifrån deras sida sett att inte ha förhandlat om arvodet innan eftersom vi kan "sätta oss på tvären" och begära ett högre arvode än de tänkt sig och då har de utrett oss helt i onödan. Som du säger Mikkeman så är vi ju "högaktuella på marknaden" eftersom vi är utredda, så passar det inte i den utredande kommunen kan vi ju gå till en annan.

Man hoppas ju att förhandlingarna ska gå smidigt när de har ett barn som behöver placeras och att man kan finna en lösning som känns bra för alla inblandade.
 
Vad mkt bra jag lär mig på detta forumet. ska defintivt begära att få utredningen så fort vi ör klara, och jag har fått så mkt inspiration /råd ang löneförhandling. Intressant det där du skriver mikkeman om att de nästan alltid har nån i beredskap när de utreder...spännande att se om det är så:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp