Ska omkostnaderna verkligen täcka allt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har högsta omkostnaderna, 6304 kr för en 15 årig kille. Om han behöver en ny säng, även andra möbler då får vi använda omkostnaderna. Vi har en påkostad fritid, åker på utlandsresa en gång om året, skidresor oftast t Sälen, dagsresor m skidåkning då det ska köpas liftkort, spelar innebandy.
Min fundering: Hur gör ni? Till en 15 åring duger inte vilka kläder som helst.
Tex när vi vaccinerat innan Thailandsresa då fick vi inget extra, inte till passet heller. Börjar tröttna på detta "tjafs" om pengar.
 
är detta via soc eller organisation?? Har du högsta via en organisation har jag från vissa hört att dom inte kan få ut mer pengar från soc som redan betalar dyra pengar.
Ja sen kan du gå in på konsument verket o kolla vad allt kostar finns länk i tidigare trådar
För visst räcker det inte på lång väg
 
Det är via soc. När man placerade honom ville man ha en familj med många aktiviteter pga den dåliga stimulans som var tidigare. Pojken har nu bott hios oss i två år, kan inte bara säga upp avtalet, han vill ju inte flytta. och vi vill inte att han ska flytta. Känner oss besvikna och utnyttjade, kommunen säger bara blankt nej, jättedåligt samarbete. Tycker inte man tänker på barnets bästa. :littlesad :littlesad :littlesad
 
Det här har jag råkat ut för många gånger dessa tonåringar behöver ju stimulans o mer av aktiviteter för att komma ikapp o det kommer inte gratis. Ska du dessutom ut o aktivera just denna placering har man resten av familjen som behöver med för att undvika orättvisor så ja 7 st i familjen är ju inte det billigaste vad du än gör.
Dessutom har vi bara en som går under barnpris.
Men som sagt jag handlar på loppisar o tradera annars får jag inte ihop det. Vi lärde just vår ena tonåring konsten att åka slalom o tom på utv samtalet i skolan såg läraren glädjen i :angel: ögon hen hade gjort något hen var bra på o växte flera meter det ger ringar på vattnet.
Vi har försökt med lite andra sporter men just detta att som en glad familj göra något gemensamt var mkt roligare så nu kämpar vi hårt för att få ihop ett besök i vår lilla lokala skidbacke en gång i veckan för till en större anläggning har man inte råd att åka.Liftkorten en dag o bensinen dit slutar på tusenlappar.
 
Ja hoppsan, precis så där känns det. Men våran 15 åring nöjer sig inte med "bara" hemmabacken, vill gärna åka till Romme och dessutom all utrustning som ska vara till, växer så det knakar och svårt att ha fler säsonger. Det är så härligt att se just dessa barn/ungdomar i skidbacken, oftast har de aldrig provat på innan. Jag tror vi har lärt 20 barn att åka skidor och det är en himla fin känsla att få ha sett dem. Allt man provar när man är ung vill man gärna tillbaka till när man blir äldre, inte lika svårt när man vet att man en gång klarat det, det är min filosofi.
Barn/ungdomar ska prova på mycket när de är unga, speciellt de här placerade för de har ju oftast varit understimulerade pga föräldrarna inte orkat eller haft jämt göra med sig själva. Det känns motigt om man ska ta hem barn/ungdomar och så får de inte kosta ngt, då känns det verkligen som om jag jobbar för pengarna. De här barnen behöver verkligen se att det finns annat att göra än att hänga på stan, fritids eller bara sitta vid en dator.
Har varit in på Konsumentverkets sida och räknat ut våra kostnader och hamnade på 7500 kr men då tycker kommunen vi ska kolla vad som är relevant. När man placerar ett barn så säger man det ska leva med oss som en familj, det är väl inte vi som ska dra ner på våra aktiviteter för att vi hjälper till med andras barn eller ska vi "passa" på när han är på umgänge? Låter vansinnigt.
 
Väldigt bra inlägg ni gjort!
Håller helt med:)
Borde dra ut dessa och några till och skicka till regeringen...
Blir inte så formellt utan helt enkelt "tagit ur vardagens tankar"

De vill ju att han skulle aktiveras, men hade de tänkt med pinnar och kottar då??
Vilken förening mina barn är med i är det en årskostnad samt terminsavgift, för att sedan få köpa märken de klarat i kursen tex simskolan,, sedan finns det förenings kläderna med logga...
Ja listan kan göras lång sen fritiden med slalom osv...

Carina
 
I den här tråden: viewtopic.php?f=4&t=2724 gjorde jag en sammanställning förra året för våran 17-åriga placering, jag kom upp i 7.800:-

Då skulle denna :angel: gått i skola på annan ort på vardagar :angel
Och då lever vi helt normalt, inte svindyra märkeskläder, inte oxfile varje dag......

Och helt enligt konsumentverkets regler.
 
Det största problemet med dessa ungdomar är att dom ju missat alla lagsporter genom uppväxten inte lätt o börja med fotboll när man är 15 så att säga.
Vi är lyckligt lottade att vi är aktiva som familj MED våra barn o ungdomar så man ändå får en aktiv fritid men som sagt det kostar.
Ett mindre barn nöjjer sig lite lättare med en picknick i skogen.
Men här kan dom ställa vilka krav dom vill på märkes kläder det blir inga om dom inte sparar själva o lägger till.
Har just nu problemet med en jouris där föräldern är på väg o spärra dennes mobil telefon som är på avbetalning,katastrof enl tonåringen för hen vet mkt väl att INGEN har en iphone4 i det här huset om man inte sparat ihop till den själv. Att fylla på ett kontant kort med lite var månad ok men o köpa en mobil för flera tusen finns inte en chans till.
 
Jag är en sådan människa själv som tycker om aktiviteter, gillar slalom, skridskor, bowling, badhus, gym , mm och det är ju det man vill dela med sig till ungdomarna, det är ju så skönt att röra på sig. Jag vill inte ta hem placeringar och hålla igen för att det kostar. Vill inte ha någon förvaring bara, alla är ju olika men de som vill måste få fortsätta leva det liv de levde innan placeringen. Ibland känns det som avundsjuka, att man inte från kommunen sida har råd att unna dessa barn detta. Vill dom att vi ska plocka fr eget konto? Precis som ngn sa tidigare, många saker gör man just för den placerade och hänger hela familjen med om man tex är sju stycken så blir det lätt ngn tusenlapp. Bensinpengar är det aldrig tal om, här kan man nästan tro vi konkurerar med taxi när bilen går fram och tillbaka. Jag tycker också att detta borde upp på högre nivå. Alla kommer ju att söka sig till organisationer om man fortsätter så här, och vad kostar inte det för kommunerna?Hur tänker man igentligen? Då blir så att kommunerna hittar inga familjehem och för många barn som skulle behöva placeras blir inte det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp