Skador av droger

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet och kunskap om skador som ett foster kan få om mamman använder droger under graviditeten?

Detta gäller barn i åldern 10-12 år.

Jag har själv ingen kunskap men undrar och funderar.

Kan det påverka språket (meningsbyggnad), omdöme, självbild, verklighetsuppfattning osv.
Mycket tacksam om ni delar era erfarenheter med mig, på forumet eller genom pm.

Gittan
 
Vi har också ställt oss frågan för ett antal år sen men då fick vi svaret att det finns inga belägg för att droger skadar fostret på samma sätt som ex alkohol.
Jag har svårt att tro att det är så så är det någon som vet mer så skriv!!!

C
 
Ja jisses,det har jag också svårt att tro att det inte gör!
Vanliga cigaretter skadar ju och skulle då inte säg tex Heroin eller amfetamin göra det verkar ju otroligt :?
 
Kvinnor som tar droger under graviditeten löper liten risk att föda barn med bestående men. Drog födda barn föds ofta med abstinens dessa barn kan då behöva få droger och så får man successivt avvänja barnet. Det kan i värsta fall ta upp till 2 år till dom är helt drogfria.Och utan men.
Barn som föds av alkoholmissbrukare löper stor risk att få bestående synliga och osynliga men.
Detta har jag lärt mej genom olika kurser.
 
Narkotika och graviditet

Hittade en sida som heter www.vardguiden.se. Sök sedan på narkotika och graviditet. Där står det om hur de olika drogerna både påverkar barnet under graviditeten och senare i livet. Ex heroinmissbruk ger barn svåra abstinensbesvär. När barnen sedan växer upp kan de få vissa beteeendeproblem som överaktivitet och koncentrationsproblem. Det står om flera olika droger. Hoppas att det är till nån hjälp.Kram på dig!
 
Min yngsta dotter är född från en heroin/ amfetamin full mage.
hon föddes med sk heroin ryckningar.
Jag kommer aldrig i livet glömma den dagen vi skulle på första bvc besöket( 9 månaders koll). läkaren var så jävla otrevlig mot mej... efter ett tag tittade han med avsky på mej och sa: JAHA och hur har hon det med sina ryckningar nu förtiden då jag svarade: Vad menar du med det???? Läkaren : Jag kan säga det med ett annat ord så kanske du fattar bättre: Har hon fortfarande abstinens på heroin???
Då svarade jag: Hur blev du läkare ? jag känner en viss oro att du ska undersöka mitt barn.
Läkaren ifrågasatte mej. Jag svarade : Ja uppenbarligen så blev du läkare genom att fuska för du är tydligen inte läsa.. För om du kunnat läsa så lovar jag att det står i journalen att detta barn är lvu placerad och jag är inte den heroin missbrukande mamman du så otrevligt bemött hät idag.läkaren kollade lite i journalen och bad såååååå hemskt mycket om ursäkt. Min lilla dotter(12år) har inga bestående men.
Hon läster redan då hon var 4år och har alltid haft tålamod att pilla med småsaker. Hon är inte överaktiv och har inga koncentrationsproblem
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp