Skamliga Jourhem!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kansk ... r-drabbade

Hoppas länken ovan funkar

Jag såg på nyheterna, rapport, igår kväll och fick se detta inslag och jag blir så beklämd över att det kan hända i Sverige !Stackars barn säger jag!

:twomad: Jag tänker inte vara tyst längre, jag är så arg på att vissa jourhem/familjehem förstör för oss vanliga/ärliga/barnvänliga människor i samhällets tjänst som ibland/ofta får skit för det vissa
idi :evil: :evil: er håller på med.
Dessvärre är det inte första gången jag hör/läser om liknande och inser att det tyvärr inte är sista gången heller... :cry:

Idet här fallet har ju dessutom :evil: jourpappan :evil: erkänt!

Hoppas inte fler barn råkat ut, men om så år ge dem styrka att träda fram :bow

Upprörd
 
Ja man blir illa berörd, ENLIGT nyheterna har han erkänt men vi ska också komma ihåg att en häktad person är inte dömd ännu........
 
Trixen sa:
Ja man blir illa berörd, ENLIGT nyheterna har han erkänt men vi ska också komma ihåg att en häktad person är inte dömd ännu........

Jo men om han har erkänt så har han ju gjort det!
men sen om det håller för åtal är en annan sak... slinker väl igenom som alla andra skurkar
Förlåt min ton men jag är :twomad: skitarg! Besviken!!
 
Jag blir mest lessen att det förekommer :cry:
Tyvär gör det att alla vi får dåligt rykte och allmänheten tror att ALLA som tar hand om andras barn är möjliga pedofiler......
Jag har vänner som jobbar åt den poolen och har haft några jourisar från dom som löshäst för några år sen. Ska försöka luska om det stämmer som media skriver, ja jag ÄR lite skeptisk mot media eftersom man inte kan få höra flera parter när media går ut med något.
 
Trixen sa:
Jag blir mest lessen att det förekommer :cry:
Tyvär gör det att alla vi får dåligt rykte och allmänheten tror att ALLA som tar hand om andras barn är möjliga pedofiler......
Jag har vänner som jobbar åt den poolen och har haft några jourisar från dom som löshäst för några år sen. Ska försöka luska om det stämmer som media skriver, ja jag ÄR lite skeptisk mot media eftersom man inte kan få höra flera parter när media går ut med något.

Skönt att det är fler som känner så, vågar nästan inte säga sånt högt utan att bli lynchad.
Visst är det fruktansvärt men jag kan inte heller köpa allt som skrivs i media utan att ha HELA bilden.
Sviter efter mina år inom en yrkeskår som sitter i........
 
det som bör vara relevant i sammanhanget är om familjhemmet har en Organisation de jobbar åt. Någon som vet. Eller är det ett jourhem direkt mot kommunen.
 
Trygga Rekan sa:
det som bör vara relevant i sammanhanget är om familjhemmet har en Organisation de jobbar åt. Någon som vet. Eller är det ett jourhem direkt mot kommunen.

Det är en pool som ägs av nordvästkommunerna i Sthlm tror det är Uppandsväsby, sollentuna, solna, Ekerö mfl
Så jourhemmen är anställda av poolen. Dom som jobbar åt Poolen trivs bra, dom har bra konsulenter, jag har som sagt jobbat en sommar som löshäst åt poolen och haft några barn när våra vänner som jobbar åt Poolen hade semester.
 
Det man inte ska glömma är att det alltid är socialnämnden, som placerat ett barn, som har det yttersta ansvaret för placeringen. Det spelar ingen roll om kommunen anlitat ett företag för placeringen.

Media ger som sagt en bild av denna berättelse, kanske får vi aldrig veta den andra. Som Trixen skriver ENLIGT nyheterna har han erkänt men vi ska också komma ihåg att en häktad person är inte dömd ännu........

Men visst är det tråkigt att media bara skriver när det händer sådana här saker och inte om alla fantastiska familjehem, jourhem och kontaktfamiljer/personer som gör en insats som väldigt många människor aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att göra.

Diskutera får ni gärna göra, tänka dock på att inte smutskasta någon.

Hälsningar
Anne
admin
 
Håller med dig - vi kanske aldrig får veta sanningen! Och nog vore det mycket roligare att läsa om allt bra som vi gör :)
 
Idag åtals jourhemspappan för våldtäkt enligt tv4! :claphappy:
JAG tänker inte vara tyst, Jag lyfter denna tråd igen!

Som tur är finns det underbara familjehem/jourhem (sträck på er) MEN det finns de som misshandlar utnyttjar våldtar osv (och går fria och får fortsätta som familjehem/jourhem)
Visst tycker jag synd om hans familj och släkt, men HAN har gjort något fruktansvärt som JAG inte tolererar inom familjehemsvården 2012!! mot redan så utsatta barn... VI måste få detta att upphöra!!

ÅTAL IDAG!
 
Ja det är hemskt och han får sitt straff. Men dom som blivit utsatta får inget tidbestämt straff dom får bära med sig detta hela livet. Men det finns ett men skönt att det kom fram för mycket där ute i samhället kommer aldrig fram och kan stoppas. Så jag ser det som litet framsteg att denna gång är det stopp inga mer i denna mannens våld.

Sedan är det surt att det bara lyfter skit för oss andra som kämpar å sliter med våra :angel: nu får man gå i försvar igen för som någon annan skriver man får ju bara en sida. Vart går gränsen? kill på ryggen? fotmassage? man hjälper liten i badet? Fick ett råd av en kolega för många år sedan visa dig aldrig naken för dina barn, då kan dom aldrig beskriva dig. Har själv blivit anklagad av en :angel: en gång det var så hemskt och jag mådde så dåligt av det att vi var på g. att ge upp men :angel: tog tillbaka anklagelserna och bad om ursäkt, men förstod nog inte vad som drogs igång det drevet unnar jag inte min värsta ovän ens. Jag hadde tur att ha handläggare och utredare som genomskådade :angel: men vad hadde hänt annars?
Mikkeman.
 
Mikkeman sa:
Ja det är hemskt och han får sitt straff. Men dom som blivit utsatta får inget tidbestämt straff dom får bära med sig detta hela livet. Men det finns ett men skönt att det kom fram för mycket där ute i samhället kommer aldrig fram och kan stoppas. Så jag ser det som litet framsteg att denna gång är det stopp inga mer i denna mannens våld.

Sedan är det surt att det bara lyfter skit för oss andra som kämpar å sliter med våra :angel: nu får man gå i försvar igen för som någon annan skriver man får ju bara en sida. Vart går gränsen? kill på ryggen? fotmassage? man hjälper liten i badet? Fick ett råd av en kolega för många år sedan visa dig aldrig naken för dina barn, då kan dom aldrig beskriva dig. Har själv blivit anklagad av en :angel: en gång det var så hemskt och jag mådde så dåligt av det att vi var på g. att ge upp men :angel: tog tillbaka anklagelserna och bad om ursäkt, men förstod nog inte vad som drogs igång det drevet unnar jag inte min värsta ovän ens. Jag hadde tur att ha handläggare och utredare som genomskådade :angel: men vad hadde hänt annars?
Mikkeman.

Förstår precis "Mikkeman" vad du menar!!
Vi hade en :angel: som sa till psyk att vi misshandlat och utnyttjat h*en i massor med år....... men som TUR var så hamnade :angel: i ett nytt jourhem där h*n anklagade dom för att vara narkomaner och ha "terrat h*n, och varit nedlåtande", efter det så hamnade :angel: i ett tredje hem där h*n anklagade dom för att ha försökt förgifta och döda h*n....
Sånt är fruktansvärt.......... jag har fortfarande mardrömmar, tänk om alla skulle trott på :angel: då skule det varit ytterligare 3 familjer som setat häktade och som tidningarna skulle kunna skrivit om.........
 
Fruktansvärt om allt nu är sant..
men det är likadant inom barnomsorgen..män blir ofta misstänkta när de väljer att jobba med barn.
Har jobbat på förskolor där föräldrar protesterat mot att män får öppna o stänga ( då är de ensamna)
Alla män är inte pedifiler... men en del är det tyvärr.. och en del kvinnor...faktiskt!
 
:claphappy: :rollhappy: :claphappy: :rollhappy: :claphappy: :rollhappy: :claphappy: :rollhappy: :claphappy:
JAAAAAAAAAAA
:banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
Ursäkta ..... blir bara så gigantiskt glad när något åtminstone blir rätt inom rättsväsendet :claphappy: .
Nu ska jag minsann dansa loss i 5 min ...... bara måste .
Fick barnen skadestånd åxå.... bara undrar ....... hoppas !
 
Kan inte länka men jag klistrar in detta från Märsta.nu

""Två små barn våldtogs av Märstabon men enligt Jourhemspoolen fanns det inga varningssignaler. OBS! Flickan på bilden har inget med händelserna att göra.
"Jourhemmet var populärt"

Publicerad: 10 november 2012 kl 09:32

Den så kallade "jourhemspappan" som åtalats vid Attunda tingsrätt för flera fall av grov våldtäkt mot barn skötte sig exemplariskt fram tills att det uppdagades om hans brott i juni. Mannen förmedlades till Väsby kommun av Jourhemspoolen som hanterar jourhem åt flera kommuner, däribland Sigtuna. Mannen en, 61-årig Märstabo, har klarat Jourhemspoolens samtliga tester: - Många barn som har bott där har återvänt och betraktar dem som sin familj, säger enhetschefen vid Jourhemspoolen Maria Klemets Hellberg i mail till redaktionen.

61-åringen riskerar ett långt fängelsestraff för sina övergrepp mot de två barnen 4 och 6 år gamla. Barnen hade placerats hos familjen i Märsta sedan man i Upplands-Väsby fattat misstanke om att barnen misshandlas i sitt hem. Medan fallet var under utredning i Väsby hamnade barnen i 61-åringens våld. 61-åringen förgrep sig på dem upprepade gånger och åtalas av kammaråklagare Isabelle Bjursten för nio fall av grov våldtäkt och fyra fall av våldtäkt samt sexuella övergrepp och sexuellt ofredande. Mannen dokumenterade även våldtäkterna och polis beslagtog 900 bilder och en film. ""


JAG tycker det är så jävligt!!!! Stackars barn,,,, och hans familj....
 
Mina tankar går till barnen och dess familjer samt den dömdes familj o släckt samt alla andra okyldiga som dragits in och får bära skiten med sig resten av livet. Har sagt det förut och håller fast vid det kemisk kastreation på alla som våldtar.´Behandlingar hjälper inte återfallen alldeles för höga.

Mikkeman
 
Jag måste sorgligt nog hålla med dig Mikkeman :littlesad .

En person orsakar så mycket lidande , man kan inte annat än att bli ledsen och känna med dessa oskyldiga som drabbas av drevet men framförallt försvarslösa barn .... det är så man mår riktigt illa :cry: .
Jag måste hålla med dig om kemisk kastrering åxå . Klart jag önskar innerligt att det gick att bota men sanningen är tyvärr att hjärnan är så pass komplicerad och psyket med för den delen att man aldrig kan vara säker . Många misstag har skett på detta sätt . Jag menar inte kastrering som straff utan ett sätt att beskydda oskyldiga som annars löper risk att hamna i personens våld .

Mina tankar går även till den familj som nu blir satta att reparera skadan ..... gode tid :cry: .
Hoppas innerligt att sunt förnuft får råda i många aspekter här . Att dom inte delar syskonen . Vinsterna är många genom att hålla dom samman trots att familjen som tar hand om dom kan tycka det är tungrott .Jag önskar jag kunde förklara på ett försteligt sätt varför dom måste låta dom vara det men jag hittar inte orden .Kunskap utan ord är värdelöst . Stöd till familjen är extremt viktigt så dom orkar . Nu menar jag även fysiskt stöd . Att barnen inte blir flyttade igen .
Att soc. inser att läkning kommer att ta låååång tid och är inte fixat genom tidsplan , det måste få ta sin tid och få lov att hoppa lite hit och dit . Själen går sin egen väg och bryr sig inte om några handböcker eller handlingsplaner .
Jag hoppas .............. :littlesad
 
Så oerhört tragiskt... stackars stackars barn. kommer de nånsin kunna lita på någon framöver, om både föräldrar och jourhem gjort så illa :cry:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp