Skatten??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,alla ni som är familjehem! :roll:

Vi skall,inom en snar framtid,åter börja som familjehem.Vi har varit kontaktfamilj nu ett par år,endast,för att "hämta krafter".. :littlesad

Jag funderar,hur fungerar detta med skatten? Beskattas båda arvodet och omkostnadsersättningen?
Riskerara man att få en stooor kvarskatt??
HUR funkar detta?
 
nej det är bara arvodet som beskattas. Tänk dock på att arvodet och ev arbetsinkomst ska slås samman och på den summan ska du betala skatt. Eftersom det ofta är olika utbetalare på "lönerna" så dras för lite i skatt och då kan det bli restskatt om du inte är uppmärksam.

du ska få 130 kr extra på omkostnaden som täcker att de har tagit bort skattebefrielsen på det under 5000 oxå (vet inte om du förstår vad jag menar)

Fråga igen om det är oklart... :smirk:
 
Adal sa:
nej det är bara arvodet som beskattas. Tänk dock på att arvodet och ev arbetsinkomst ska slås samman och på den summan ska du betala skatt. Eftersom det ofta är olika utbetalare på "lönerna" så dras för lite i skatt och då kan det bli restskatt om du inte är uppmärksam.

du ska få 130 kr extra på omkostnaden som täcker att de har tagit bort skattebefrielsen på det under 5000 oxå (vet inte om du förstår vad jag menar)

Fråga igen om det är oklart... :smirk:

Om man,som jag,inta har nåt annat jobb,hur blir det då?
 
Det där funderar jag också över. På min spec står det tabell 33. Sen drar de exakt 30 procent varje månad. Så jag tror att jag kommer få restskatt. Om de inte finns nån lag att man bara drar 30 procent på arvode.
 
Eftersom arvodet är "lågt" så dras det inte så mycket skatt som det borde. Man kan räkna ut hur mycket som behöver dras extra och antingen be kommunen dra den summan eller att man sätter in samma summa på sitt skattekonto. Restskatten kan i värsta fall bli många många tusenlappar så det gäller att ha koll på läget.

Sara
 
Gå in på skatteverkets hemsida - där finns det så att du kan se skattetabellerna. Kolla tabell 33 med din bruttolön så står det hur mycket du ska betala i skatt. Jag tror att 30% är mer än du ska betala.
Jag har tabell 32 på min vanliga lön - min skatt efter tabellen är ca 24%


Ida sa:
Det där funderar jag också över. På min spec står det tabell 33. Sen drar de exakt 30 procent varje månad. Så jag tror att jag kommer få restskatt. Om de inte finns nån lag att man bara drar 30 procent på arvode.
 
Det finns 6 kolumner på tabell 33, kollar man på första?? Isåfall betalar jag faktiskt för mycket, det var ju bra.
 
Ja.. har för mig att det är första kolumnen.

Det troligaste om man betalar 30% i skatt är att man inte lämnat in en skattsedel. Då drar dom "straffskatt" alltså för mycket i skatt bara för att man ska vara på säkra sidan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp