skattepengarna kommer inte till rätt nivå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla

jag blir väldigt förvånad hur denna branch fungerar. Vi har arbetat länge och vet att stå på oss och har mycket att erbjuda.

Vi har alltid haft placering via organisation (läs arvode på 24 000 samt omkostnad 7500)
Detta kostar kommunerna över 100 000/ månad.

jag är själv skattebetalare och har frågat kommuner direkt om de inte kan placera de"svårplacerade" barnen direkt utan att gå via organisation. Detta skulle spara ca 70 000/ månad??????

Ingen har hittills nappat på detta.

Att kommunerna tror att de får mer om de går via org. är helt fel. vad org. erbjuder är sådant som finns att tillgå i sammhället ändå. Ex vis Terapi, coaching, sjukvård, avlastning.

Tycker till och med att familjen klarar sig bättre utan de "stöd" som org erbjuder.

Inte tycker jag att det är svårare ungar via org. snarare att har fått samhälleta klassiska socialresa. Dvs de har flyttats runt i flera familjehem som kroknat, säkerligen för att kommunerna betalar för lite. Vem står ut med att bli väckt flera ggr/ natt och bli bestulen eller andra svårigheter om du är tvungen att ha ett vanligt jobb att gå till.

Nej betala fosterhemmen ordentligt, hoppa över organisationerna och därigenom så blir en placering varaktig och gynnar ungarna
 
Heja Trygga Rekan!!!

Jag är också skitarg på att skattepengar läggs på mellanhänder istället för att komma antingen barnen till rätta eller flyttas till andra viktiga verksamheter.

Jag skriver gärna under med mitt rätta namn om jag får läsa först! PM:a mig gärna!
 
Hej på er

Jag är också med och skriver under, om det verkligen förhåller sig så.
Men tyvärr är jag inte så säker på det, räknade lite och kom fram till följande.

Vid en vanlig anställning kan man räkna med att arbetsgivaren betalar ungefär lika mycket som jag får i lön i arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Eftersom vårt arvode inte ger tjänstepension är nog det beloppet något lägre, kanske runt 20 000 vid ett arvode på 24 000. Så 70 000 tjänar de inte på att anställa oss direkt, men kanske 40 000 - 50 000. För de pengarna ska de då ge oss handledning, kanske även på obekväm tid, vilket leder till att de kanske måste anställa en person till för att täcka detta. Då är det ingen skillnad längre eftersom den personen totalt kostar lika mycket som de skulle spara genom att anlita oss direkt.

Det är lätt att missa de utgifter som en arbetsgivare har när man inte ser beloppen i sin lönespecifikation. Dessutom minskar ju arbetsbördan på lönekontoret med färre anställda, ytterligare en kostnad som försvinner från myndigheten. Vem vet, de kanske till och med tjänar på att använda organisationer.
 
Hettiva:

Arbetsgivaravgifter är 31,42 % av bruttolönen. Får du 25 tkr i arvode blir det totalt knappt 33 tkr för kommunen. Och visst, sen tillkommer övriga utgifter som handledning (dock behöver man ju inte en heltidstjänst för att handleda ETT uppdrag), särskilda kostnader för barnet osv.

Så kostnaderna för ett barn via organisation motsvarar minst två barn på egen hand... förutom de rena pengar som finns att spara handlar det ju också om socialnämndens skyldighet att själva stå nära de placerade barnen och ha koll på dem, något som är lätt att brista i vid organisationsplacering.
 
Bara en sak................

Vi har ARVODE, inte lön.
Alltså inga arbetsgivaravgifter..............................?

Men som hettiva skriver, de "slipper" ta hand om oss och lämnar det jobbet till org :angel :wink:
 
Organisationerna betalar inga sociala avgifter för oss familjehem. Av den anledningen får vi inte tillgodo någon tjänstepenssion eller rätt till A-kassa.Visst kan vi va överrens om att varje barn och familjehem är en "kassako"för tredje part.
 
Trygga Rekan sa:
Organisationerna betalar inga sociala avgifter för oss familjehem. Av den anledningen får vi inte tillgodo någon tjänstepenssion eller rätt till A-kassa.Visst kan vi va överrens om att varje barn och familjehem är en "kassako"för tredje part.

Vi är helt överens, men allvarligt, jag blir intresserad av den här detaljen... om er organisation inte betalar sociala avgifter, då måste ju ni betala in dem själva? Har ni F-skattsedel alltså?

För det är olagligt och DET borde ju organisationerna veta... familjehemsverksamhet får inte vara "yrkesmässig" dvs man får inte driva företag och ta emot arvodet där. Jag är företagare men arvodet betalas ut till oss som privatpersoner, kommunen drar skatt och betalar sociala avgifter.

Googlade runt snabbt och såg att i alla fall Familjehemspoolen och Familjehemsgruppen anger på sina hemsidor att de betalar sociala avgifter för familjehemmen.

(Sociala avgifter bekostar allmän pension och sjukförsäkringen, inte tjänstepension eller a-kassa. Tjänstepension är alltid en extra kostnad för arbetsgivaren. Att tid hemma med placeringar inte är överhoppningsbar när man söker a-kassa är numera ändrat i lagen, så är det någon som nekas a-kassa för den sakens skull är det bara att be dem läsa på.)
 
Hej trygga rekan!

:claphappy:
Jag skriver gärna under!
Hoppas få läsa artikeln när den är klar :wink:

Den summan skulle vi också få om vi fick placering från vår utredda org, men de har ju inte haft någon placering för oss, så nu har vi antagit ett uppdrag från en kommun som kommer inom kort MEN inte för dessa summor! Känns lite surt :littlesad

Hejja på!
C :banan:
 
Hej!
Jag skriver också gärna på. Jag tycker att det är helt sjukt att de kan betala organisationer så mycket men inte höja arvodet till privatpersoner. Jag förstår ingenting faktiskt.
Vi är ju nyutredda av en kommun nu men blev för några år sedan utredda av en organisation och de betalade 26000 kr i arvode och 7500 i omkostnader, men då var en vuxen i familjen tvungen att vara hemma. Anledningen till att vi inte tog ett barn därifrån var att de kunde i nuläget bara erbjuda tonåringar och vi är bara intresserade av mindre barn. Så nu blir det genom en kommun istället men till en tredje del av ersättningen! :roll:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp