skjuts vid umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har fått köra till umgänge 2 h bort.
Vi valde då att tillbringa 7 h på orten för att sedan köra 2 h hem igen.
Alternativet var att köra dubbelt så långt och tillbringa 3 stressande timmar på hemmaplan.

Inskrivet i vårt avtal stod att det ålåg oss att underlätta för umgänge, vilket i en period innebar ovanstående.
Detta gjorde vi en gång per månad.
 
ok hur länge gjorde ni det? personen vi skjutsar till är en släkting som har körkort och har jobb så det är inga problem för honom att köra. Tycker ni det är rätt att vi ska köra jämt då?
 
Detta är en svår nöt men vi har i alla år en liten regel om man är intresserad av umgänge kan man ta sig till barnen det går bussar tåg mm. när dom visar detta vet man att dom menar allvar då brukar vi bjussa mera men det är alltid på :angel: villkår i alla lägen vill soc,bio något annat brukar det hjälpa med att ha rejält under fötterna. Ett umgänge kan vara på så många olika vis tex telefonen; skyp,möten, ja man behöver verkligen inte måla in sig i ett hörn.

Men att köra i två timmar och sedan hem kan inte vi erbjuda vem skall ta hand om övriga i familjen då?
Men jag skriver detta offta och skriver det igen va rak och tydlig gärna skrifftligen hur ni arbetar o gör innan :angel: arna kommer då slipper man så mycket konstigheter även om soc byter personal ligger det ett papper i avtalet hur det ser ut hos oss i vår familj...

ex. umgänge 2tim bort = 4tim +3tim där dom umgås = 7tim nästan en arbetsdag vem ersäter den lönebortfallet och är det helg ännu värre då blir övriga i familjen drabbad varför skall dom bli lidande?
Nä det daltas så mycket med bio mm. låt dessa mänsikor visa framfötterna vår efarenhet är att dom lyfter av detta och håller sig på banan mycket bättre. Ställ frågan till er själva hur känns det när alla styr o ställer och visar att du är inte tillräcklig för att åka själv.....snacka om att sänka. Har varit med om att man inte orkat åka två mil för umgänge men 100mil för att fixa droger?????????

Sluta dalta någon stans måste det finnas ett intresse för det man producerat annars tror jag ett barn märker dett väldigt fort o man får problem. Jag vet att det är så då vi testat många gånger och vänner likadant vågar ni?

Ett tillägg ibland kan det vara bra med neutral mark men gärna någon stans där :angel: är trygg tex lekplatsen badhus etc. ibland får man jämka halva vägen var om man ser vinsterna för :angel:
Men det skall hela tiden vara för :angel: inget annat.

Mikkeman
 
min fråga, för vem är umgänget? Är det för barnet eller släktingen? Enkelt kanske å svara på men då blir min nästa fråga, vem har lättast å flytta på sig? Barnet eller den vuxne? Vem har lättast å åka bil så långt?

Nä min åsikt är att bio, släkt osv SKA åka till barnet. Det finns tåg å buss för bio å släkt om det saknas körkort å bil.
Det handlar inte alltid om att det är besvärligare för ett barn å åka det handlar om för mig att det tar onödig tid, kraft, energi och rutiner rukkas på som många ggr är oerhört viktigt för dessa barn.
3h är för mig inte ok att ett barn ska behöva utstå, för vad? för umgänge på kanske 2 timmar...
Visst det kanske i erat fall inte blir sååå ofta men då är det ju lika enkelt för den vuxne å åka....

BARNPERSPEKTIVET får vi ofta påminna våra kontaketer på soc om, funderar på om dem ibland behöver en lapp i pannan för att bli påminda om just detta :twomad:
Skriv upp bra argument till varför den vuxne ska åka och lägg fram för soc och glöm inte påminna dem om att det är ett BARN och inte en MÖBEL dem har ansvaret för....
Hmmm jag är kanske lite väl på hugget i dag, fajtas om pass för våra små..... men igen, vi måste tänka på att det är barn eller inte vi soc rättare sagt...
 
Ja umgänget är bra för barnet det är övernattning, så vi lämnar fredag och hämtar söndag, a 3 timmar per gång.
Soc tycker att våra bio barn ska föja med på dessa turer när jag säger att det inte funkar för oss. Känner oss överkörda, en hel del annat som vi måste göra med h-n också på arbetstid, vilket kräver ledighet. Men det funkar, men tycker då inte att vi ska behöva köra jämt utan bara en väg. Tack för era svar:)
 
men går det å prata med släktingen att han hämtar eller lämnar? Ibland kanske man inte alltid ska blande in soc i allt....
Att bio barn ska behöva åka med tycker inte jag, det är ju inte dem som arbetar för soc...
Tycker det är konstigt att soc resonerar att du ska både köra å hämta. Detta vad jag förstod det som är en skötsam släkting med både körkort och bil.. Härligt fr att det funkar bra med umgänget :razz: Självklart måste ju barnet åka iom att det är övernattning men hur ofta är det umgänge?
Påminn soc om att dem ska vara rädda om er. Det gynnar ingen att köra slut på er.
 
Att vi körde som vi gjorde (under ca 6-7 mån) berodde på att barnen skulle vara i sin "hemmiljö".
Vi åkte alltid hela familjen och passade på att ha "bonustid" med våra biobarn på orten vi var.
När de flyttade ytterligare 15 min BORT sa vi stopp!
I början fick bio åka till oss men det var svårt att ha umgänge utan någon stans att vara.
När det bestämdes att de skulle hem och börja med övernattningar som inskolning, började vi köra halva vägen var.
Vi bestämde tid och plats, neutral sådan, och så hade vi överlämningen där.
Det tyckte vi var OK och något jag kan rekommendera.
 
Ja de skulle man ju önska att det gick att prata med släktingen, men de går tyvärr inte han vägrar att köra... och får som han vill blir så irriterad, men ja ja hoppas att det löser sig snart. Har ju förstått av svaren att det inte är vår skyldighet. Tack
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp