skolstart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår :angel: ska börja skolan nu och i dag fick vi reda på att det är stor risk att :angel: hamnar i samma klass som min tös.
Jag ville inte detta då vår tös verkligen behöver sin "egna" klass.
:angel: har npf diagnos och är INTENSIV i sitt beteende mot våra biobarn.
Hur tusan ska vi göra nu????

Sos är inte heller så glada att det blev som det blev men rektor hävdar att hon inte kan göra något åt det.
Ska ha möte nästa vecka med alla inblandade.

:angel: ska igentligen börja 6:an men ligger LÅNGT efter så det allternativet existerar inte.
Tösa mi jublade inte heller kan jag säga, hon beklagade sig ljudligt :bounce:

:angel: behöver en kompleterande utredning för att särskoleklassas och det är aktuellt med särskola först när hon börjar 7:an

Får hoppas att vi kan lösa det.

Har ni några bra tips på hur man hanterar detta.
Erfarenhet från just skola har vi inte då vi alltid haft pytte barn!!!
 
Finns det fler klasser= alternativ så skulle jag KRÄVA det!
Är väl inga problem att dela tvillingar i olika klasser så varför inte nu?

Stå på er, det skulle JAG göra!
För ALLAS skull!
 
My79

Din dotter ska ABSOLUT ha sin klass ifred. Rektorn har bara att följa dina och dotterns önskemål.

Då jag stött på rektorer som inte gör som VI anser vara rätt för barnen BBIC (som även skolan ska jobba efter) Då har jag ringt UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN i min kommun. Vipps så ordnar det sig.

Lycka till
 
det finns bara två 5:eek:r tyvärr :littlesad

Ja vi resonerar som så att tösa mi MÅSTE få ha sin egen klass.
Att placera :angel: i samma är ju helt vansinnigt.

Dem resonerade att trycket var mindre i hennes klass.
Men det är ju tvärt om, en famplacerad tjej som kräver ENORMT mycket, ett annat barn med adhd..
Konflikter mellan killarna som oftast slutar i slagsmål :twomad: Man undrar ju hur den andra klassen ser ut då :?


Bra ide det där med utbildningsförvaltningen, ska kolla lite med dem vad dem kan ge för råd inför mötet.
Alltid bra att ligga steget före :smirk:
 
Var glad att det finns två femmor, då finns det ju möjlighet!
Vi har bara en av varje upp till högstadiet, DÅ först finns det möjlighet att dela här.........

Stå på dig/er!
 
Hm, finns det 2 klasser bodre det ju egentligen inte vara så svårt.... Tycker du kan kräva det- (inte ofta jag tycker man kan kräva ngt....men finns det 2 klasser o skälet är tt det är den lugnaste klassen, ja, då tycker jag det är mkt tunt skäl som rektor har. Har själv jobbat i skolan.....) Har dessutom självvarit biobarnmed jämngamla extrabarn placerade o jag skulle absolut inte vilja dela klass m vissa av dem...hur mkt jag än tyckte om dem...

Så stå på dig!!!!!
 
Den andra klassen tog emot ett barn i våras och då är det tösa mis klass tur.....
Man måste ju vara rättvis med fördelningen av barn sa rektorn, gahhhh... :evil:
Iof så har bio ändrat sig ang att stanna kvar ett år till i 5:an så vi får se vart vi hamnar.
Är det inte skolan så är det bio eller sos som velar. Jaja tur dem har oss som styr upp dem i rätt riktning :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy:

Möte nu i veckan så vi får se vad som händer.
Får la återkomma hur det gick...
 
Hej!

Ett tips bara!!!
Om det är en stor chans att din :angel: kommer att tillhöra de bätte i sin nya klass när hon har flyttat ner ett år så ska man göra det. Finns det däremot risk för att hon blir bland de sämsta i klassen även bland de som är ett år yngre, så tycker jag inte att man ska byta. Det sänker ofta barnet ännu mer.
I så fall löser det kanske sig ändå för dig.
Jag jobbar i skolan och har avråttklassnerflyttning många gänger.

Kram Tre
 
Nej vår :angel: ligger lååååååångt efter och ska gå över till särklass i 7:an.
Jag håller helt med dig, det finns lixom ingen mening med att gå kvar ett år i 5:an.
Tror kanske att vår :angel: aldrig kommer nå målen för årskurs 5 ens.
I dag har :angel: brister redan från årskur 3...

Vi får som sagt se vad skolan kommer fram till men det lutar starkt åt att :angel: får fortsätta upp.
Huvudsaken är att :angel: trivs och lär sig efter sin förmåga och att vi vuxna uppmuntrar, stödjer och ger lagom svåra utmaningar :razz:
 
Då är det bättre att anpassa så er :angel: känner att hon utvecklas. Inte i samma takt som de andra utan i sin egen takt. Man kan redan nu titta på särskolans krav.
Vad jag inte förstår är varför man väntar med särskolan???

Tre
 
för några år sedan låg :angel: över 70 i IQ, när senaste utredningen gjordes så låg :angel: under. Dem annser att det krävs en ny kompleterande utredning för att få så klara resultat som möjligt.

Vad jag inte riktigt förstår är, OM man har en utvecklingsstörning så visar väl resultatet det vid första utredningen om inte annat vid andra?
Första gjordes vid 8 års ålder, andra vid 10år..
:angel: låg en bra bit över 70 i IQ på dem två första men ett år senare ganska mycket under, märkligt tycker jag...

Någon som kan detta bättre än jag?????
 
Vi gjorde fler med våran :angel: och resultaten förändras...en utredning är alltid en FÄRSKVARA.
Finns ju barn som fått under 70 i iq och räknas som lindrigt utvecklingsstörda och har rätt att gå i särskola, för att några år efter göra ny utredning och få över 70 och därmed blir utskrivna ur särskolan.
"Normalt har dom flesta 90-110 men väldigt många är ju "gråzoonsbarn" och har ett iq mellan 70 och 90, för dom är det nästan värre....för dom har väldigt svårt att hänga med i vanliga skolan men har inte rätt till särskola.
Våran ängel har fått allt mellan 55 och 70, men bättre på vissa saker och dåligare på vissa.
 
Att barnen kommer efter beror på att "normala" barn utvecklas snabbare och att de speciella barnen inte hinner med att utvecklas lika fort. Då blir skillnaden större efterhand som åren går. Ofta så har de också en max kapacitet dit de når sedan går utveckllingen långsamt.

Tre
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp