SKR:s ersättningsrekommendationer för bl.a. familjehem för 2022

anne

Administrator
Forumpersonal
Hejsan!
Nu har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) släppt nästa års rekommendationer vad gäller bland annat ersättningar till familjehem, kontrakterade jourhem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner. Jag kommer att lägga in dem på hemsidan när året är slut, men om du vill läsa dem redan nu, så hittar du dem här:

- cirkulär 21:40 "Ersättningar och villkor vid familjehemsvård av barn, unga och vuxna, vårdnadsöverflyttningar"
- cirkulär 21:39 "Ersättningar till kontaktfamiljer och kontaktpersoner enligt SoL"
- cirkulär 21:41 "Ersättningar för kontaktfamiljer/stödfamiljer och kontaktpersoner LSS"

Ha det gott!

Anne
 
God fortsättning!
Nu har jag lagt in de nya rekommendationerna på hemsidan. Passar på att tipsa om konsumentverkets Koll på pengarna. Där hittar man tex. beräkningar för vad det kostar att leva och bo, ekonomi för unga, flytta hemifrån m.m. Finns att ladda ner på deras hemsida.

Kan exempelvis vara bra att använda som mall när ungdomar som inte riktigt är flygfärdiga ännu men som kanske har ett arbete och behöver lite hjälp med att göra en budget. Man kan använda posterna men lägga in aktuella siffror för just ungdomens utgifter. Vi kommer att göra så för vår ungdom som snart är klar med skolan. Utgiftspengarna sätts undan på ett sparkonto som ungdomen får sedan när det är dags att flytta hemifrån. Jag hoppas att det kan ge en mer realistisk känsla av hur mycket pengar man kan ha kvar efter att alla nödvändiga utgifter är betalda, särskilt idag när pengar bara är siffror på ett konto :).

Ta hand om dig!
Anne
 
Fick en liten överraskning i mellandagarna då ett utlägg för buss och telefonladdning för en jouris kom tillbaka som omkostnadsersättning.
Har alltid fått utlägg i retur som just utlägg så nu pågår en "strid" om att vi ska få dom på rätt ställe.
Tänker inte göra utlägg för att bespara dom arbete om jag får tillbaka det på beskattningsbar post.
(Inte säkert vi kommer upp över 5 000 kr varje år)
 
Fick en liten överraskning i mellandagarna då ett utlägg för buss och telefonladdning för en jouris kom tillbaka som omkostnadsersättning.
Har alltid fått utlägg i retur som just utlägg så nu pågår en "strid" om att vi ska få dom på rätt ställe.
Tänker inte göra utlägg för att bespara dom arbete om jag får tillbaka det på beskattningsbar post.
(Inte säkert vi kommer upp över 5 000 kr varje år)
Ja strida och kämpa är två saker som man ofta får göra :(. Hoppas att det löser sig för dig så du inte behöver lägga mer energi på det!
 
Ja strida och kämpa är två saker som man ofta får göra :(. Hoppas att det löser sig för dig så du inte behöver lägga mer energi på det!
Har alltid betalats ut som utlägg innan, bara en slump att jag kollade.
Har dock bra kommunikation med ekonomidamen som förstår mina synpunkter även om hon måste följa sina order.
Hon har kommit på ett sätt som vi ska prova nästa gång men går inte det så blir det rekvisitioner i fortsättningen
 
Tillbaka
Topp