skriva avtal innan placering?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej därute!

Äntligen hittat ett forum, där man kan diskutera sina tankar o frågor. Jag undrar om det är viktigt att skriva avtal med kommunen innan man får en placering, alltså innan barnet flyttar in tilloss??//Glader
 
Det är inte ofta som vi skriver innan. Utan det kan bli samma dag eller någon dag efter. Men det är viktigt att man är överrens om avtalet innan placeringen kommer.
För oss gäller även ett muntlig överrenskommelse.
Lycka till.
 
Högsta kommunförbundets arvode tycker jag är självklart med diagnosbarn.
Tänk på att även sånt som avlastning är viktigt, ni kommer kanske behöva kontaktperson/familj nån helg i månaden för att orka. Sånt är otroligt viktigt när man tar på sig diagnosbarn.

Lycka till :banan: :banan:
 
Ja, det verkar som om vi kan få avlastning íbland o det känns ju bra. Ska bli både roligt och spännande med detta, eftersom vi aldrig varit familjehem förut. (Ps. samt väldigt krävande också...) :banan: //Glader
 
Försök att få till ett avtal INNAN barnet flyttar in.
Av egen erfarenhet så vet jag att inte alla kommuner står för vad de lovat, muntliga avtal kan "glömmas bort" och det är svårare att få till de viktiga detaljerna i efterhand.
Tänk också på att det skrivna gäller framför det muntliga även om soc.sekr. lovar dyrt och heligt att "det där ordnar vi när det blir aktuellt" :angel

Skriv gärna in i avtalet att det skall omförhandlas efter 3 månader. Vid den tiden har ni lärt känna er nya :angel: och vet vad ni behöver för att det skall funka så bra som möjligt.
 
Skriv avtal precis vi placeringen för "det kan vi ta sen" kan ta enormt lång tid eller aldrig bli av...blev i och med den här tråden påmind om att vi inte skrivit avtal än och placeringen har pågåt i något år... Soc var ej så aktiva i inskolningsfasen då jourhemmets organisation styrde det mesta under den långa inskolningsfasen... så avtal tidigt är att föredra...sen blir det så mycket annat att ta upp...
 
Det där med muntligt avtal kan nog fungera om det journalförs och man har en soc.förvaltning som fungerar riktigt bra. . Mycket av det vi pratade om innan vår nuvarande placering har sedan inte gått i lås...
 
Vi har ett pålitligt soc och muntligt avtal. Det skrivna ligger någonstans men har hittills aldrig kommit med på ett möte så det är inte påskrivet... men nu har det gått 1,5 år så jag tänkte harkla mig nu och se till att det blir gjort.
 
Vi hade också ett muntligt avtal med en av våra kommuner, trodde vi....tills den handläggaren slutade och det visade sig att hon inte skrivit in våra överenskommelser ens i dokumentationen.
Månaden därefter sänktes mitt arvode med 6000 och omkostnadsdelen skulle nu täcka allt, inte som det var sagt att allt utöver det "vanliga" skulle ersättas extra. Vi hade bett om att få avtalet i skriftlig form åtskilliga ggr men tyvärr så fick handläggaren aldrig ändan ur vagnen och det får vi lida för idag, vi får inte ens förhandla om avtalet.

Så mitt råd är än en gång, se till att få till ett skriftligt avtal!
 
Man kan ju se det som så att även om man litar på dem som man gör muntliga avtal med, så kan det ju aldrig bli sämre av att man har det skriftligt men det kan det (uppenbarligen) om man bara har det muntligt. Känns inte som att det blir svårt att välja då! :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp