Skuldsatta barn och sparade pengar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Funderar lite hur det fungerar när föräldrar satt barnet i skuld så det gått till kronofogden.

- Kan man som familjehem bli inblandad på något negativt sätt?

- Vad händer när dom ev börja tjäna egna pengar-blir dom betalningsskyldiga så snart de fyllt 18 eller tidigare om de tar ett sommarjobb?

- Jag ser att en del skriver att de sparar pengar till sina placerade barn, har ni det då på eget konto eller ett konto på barnen? Om man öppnar egna konton åt barnen så ryker väll pengarna?

Någon som vet?
 
sparande

Våran bankman sa att det bästa var att vi sparade i vårt namn. Den dag vi vill kan vi skänka pengarna till "vårt barn". Vi skulle inte spara i barnets namn för då har biologiska föräldrar rätt att ta ut pengar på kontot. Vet inte det där med kronofogden...
 
Vi sparar

i mitt namn.
Bio tog ut flera tusen på varje barns bok när dom flyttade hit.
Vi fick ju alla papper från banken vid året slut ,barnen fick själva öppna och se.Vi viste inte något då. Oj vilket liv den store höll med Bio.
Men hon sa att det var hennes för hon hade satt in pengarna.Nu vet vi att det var från far-mor-föräldrar också.
Jag har öppnat konto i mitt namn.Våra barn vet att det är deras ,har skrivit det påsparbankskontraktet
 
Har fått svar på mina frågor

Har pratat med Överförmyndarmyndigheten som sa så här:

-Familjehemmet kan inte på något sätt bli inblandade på något negativt sätt. (puh)

-Föräldrar får inte skuldsätta sina barn det är här Överförmyndarmyndigheten kommer in.

-Regeringsbeslut från höst 2006 på att barn inte kan äga fordon som de ej kan framföra således kan 3-åringar inte längre äga bilar som sedan får obetalda skatter, p-avgifter mm

-Däremot kan ungdomarna bli skuldsatta för försäkringar tecknade på de moppar/skotrar mm de äger och framför när de har åldern inne att framföra fordonet och dessa skulder kommer ju upp sedan när de börjar tjäna pengar och gör att de får svårt att lägenheter, lån mm mm.
-Har ni frågor kring detta-ring Överförmyndarmyndigheten i er kommun så får ni bra svar och jag fick dessutom ett mycket trevligt bemötande!

Tack till alla som svarat på min sista fråga-det blir sparande i vårt namn helt klart, speciellt efter ovannämnda samtal.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp