små barn och umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har nån här erfarenhet kring det? hur ofta bör det vara?om man är 15 mån. hur har ni haft? hur har det varit upplagt? är nån från soc med? vart har ni varit?
Vi håller på med det 2 dar varannan vecka. Tycker själva umgänget börjat funka nu(3:e gången). Men plutten är jättelessen på nätterna efteråt. I natt har plutten vaknat flera gånger i timmen och varit jättelessen.
Tacksam för lite aspekter så jag vet om jag tänker rätt..
 
Hej jag har en liten på 11 mån som kom i våras (underbar)
o vi hade umgänge 1g i veckan o lilla var så orolig effter varje gång,
Skrek var 10 e minut på nätterna o ville knapt sova middag.
Men vi tala med sos och vi hade ett möte där bio var med o diskuterade
Om lillas framtid som troligen är uppväxt (frivillig)
Då påpeka sos till bio att om det inte är aktuelt med hemgång så är det lämpligt att ha umgänge ca 1g mån för att den lilla ska få knyta ann
Till den fam h*n ska bo i och det har blivit toppen en go o glad liten som blir glad när bio kommer men är trygg o sover gott här hemma.
Hoppas ni har lika tur som vi!!!!!
 
Vi hade umgänge 2ggr/vecka, mardröm, INTE BRA!!!

Det viktigaste när en barn kommer till en ny familj är att få möjligheten att knyta an till en person i den nya familjen. Det går inte om bio ska springa hela tiden och ha umgänge, den trygghet som byggs upp emellan rivs upp när bio kommer.
Detta är såå svårt för soc att fatta, vår har aldrig någonsin lyssnat på oss i denna fråga. Självkänslan får sig inte en törn när bio kommer och barnet vet inte hur den ska bete sig mot bio trots att vi alltid är med och försöker att hitta på saker att göra. När bio bara sitter och stirrar och barnet försöker få uppmärksamhet, nä det viktigste är att bio får ha sitt umgänge!

Ursäkta om jag låter irriterad. Denna fråga är en så otroligt viktig fråga som jag upplever att soc struntar fullkomligt i, de vet inte hur viktig den första anknytningen är, utan den kan livet gå åt helt fel håll i högre åldrar.

Vi har alltid varit med, vi är barnets trygghet.

Tycker att det låter tokigt med 2ggr vv är det inte bättre i såfall att ha varje vecka?

Tycker absolut att umgänget ska vara glest den första tiden om inte barnet har starka band till bio och ska hem inom kort. Men har ännu inte funnit någon soc som tycker detsamma.

Lycka till!
 
läget

vårat läge ser ut som följer. Plutten placerades hos oss när han var tio veckor. Bio mamman har varit inlagd pga psykiska besvär. har inte velat se eller veta nåt om plutten.(plutten placerades i jour familj direkt från bb). för ca 2 mån sen ville hon träffa plutten, hon har skrivits ut och mår bättre. äter fortfarande många medeciner. plutten och bio föräldrarna har haft umgänge totalt 5 ggr(pappan har haft umgänge hela tiden)efter att hon blivit bättre. de vill nu ha hem plutten på en gång. har hållit fast honom vid umgänge och talar hela tiden om att "jag är din mamma". soc och jag har pratat med dem om det och sista umgänget gick riktigt bra, men plutten sov ändå oroligt. har gjort det efter varje umgänge. umgänget är fyra, och fyra och en halv timme två dagar varannan vecka. jag är trött..hemflyttsutredning påbörjad..
råd, nån...?
 
Re: läget

säta sa:
vårat läge ser ut som följer. Plutten placerades hos oss när han var tio veckor. Bio mamman har varit inlagd pga psykiska besvär. har inte velat se eller veta nåt om plutten.(plutten placerades i jour familj direkt från bb). för ca 2 mån sen ville hon träffa plutten, hon har skrivits ut och mår bättre. äter fortfarande många medeciner. plutten och bio föräldrarna har haft umgänge totalt 5 ggr(pappan har haft umgänge hela tiden)efter att hon blivit bättre. de vill nu ha hem plutten på en gång. har hållit fast honom vid umgänge och talar hela tiden om att "jag är din mamma". soc och jag har pratat med dem om det och sista umgänget gick riktigt bra, men plutten sov ändå oroligt. har gjort det efter varje umgänge. umgänget är fyra, och fyra och en halv timme två dagar varannan vecka. jag är trött..hemflyttsutredning påbörjad..
råd, nån...?

Tror tyvärr inte det finns mycket att göra rent juridiskt. Vi familjehem är så utsatta, vår röst tas det inte mycket notis om tyvärr. En nära vän till mig som är familjehem har råkat mycket mycket illa ut. Jag har tänkt berätta den historian separat här på forumet när jag har samlat kraft till att sammanställa den. Så fruktansvärda är händelserna, hela vårt lilla samhälle som jag bor i är fullständigt förkrossade över att det aktuella barnet har flyttat tillbaks till sin biomamma.

Detta kan troligen komma ut i kvällstidningarna också, jag vet att det ev. kan vara på gång. Jag har försökt hindra, för det leder sällan till något positivt. Bara att allmänheten blir än mer förbannade.

Så vi får se vad som händer och fötter.

Lycka till i alla fall med er lilla baby!
 
umgänge

jag menar inte på nåt sett att inte föräldrarna har rätt till sitt barn, eller att plutten inte ska ha kontakt. De är jättegulliga och man ser verkligen kärleken till deras barn.
Det jag undrar över är umgänget. hur ni andra har det upplagt. vad kan plutten reagera på eftersom plutten sover så dåligt efteråt?? Ska man bara låta det va och hoppas att det går över??är det för ofta umgänge??är det för lång stund??
jag vet inte men det är helt klart jobbigt för plutten..jag tycker att det är väldigt viktigt att det är en positiv upplevelse för lillen och inte blir till något som är jobbigt och gruvsamt..
hm
 
vårat "egna" barn som nu e snart 3år vaknar ofta på natten för att kolla att mamma e där o somnar snabbt om igen detta efter att h*n tex blivit bortlämnad några timmar hos tex farmor eller bara att jag varit på junta en kväll o ungen varit hemma med övriga familjen.
annars go lugn och fullt NORMALT barn
men det faktum att "tryggaste" personen i det här fallet jag
varit borta skapar en liten otrygghet fullt normalt går bort när barnet blir äldre

barn som skolas in på dagis brukar också bli oroliga och "mammiga" under en period

Svårt att säga vad som e bäst umgängesmässigt för ert barn men jag vill bara säga att det är fullt normalt att så här små barn sover dåligt efteråt
 
Min yngsta dotter kom till oss när hon var bebis och bio hade umgängesrätt varannan vecka ca 2-3 timmar. Och om hon ej kom på avtalad tid så gav jag inte någon ny tid. Ny tid gav endast då vi ställt in möte pga sjukdom. Jag lät inte bio vara själv med dottern just för att hon tog ut sitt dåliga samvete på henne. Ofta försökte hon tvångshålla och övertyga henne att hon var den riktiga mamman krävde även att dotter skulle kalla henne mamma.
Dotter vaknade många gånger med mardrömmar och grät. För i smyg kunde bio säga"snart ska du bo med mej" osv osv.
Jag satte stopp för detta och drog in besöken under längre tid.
Jag anser att bio inte har rätt att träffa sina barn. Dom enda som har rättigheter är barnen och har dom ett behov av att träffa sina bio så ska dom få det. Men inte om behovet ligger hos bio.
Som mamma har jag en uppgift och det är att se till att mina barns behov och välmående kommer i första hand och det spelar ingen roll om det är dom jag fött själv eller dom jag fått på annan väg.
Vi har ett underbart förhållande till biopappa och han är välkommen när han vill han har blivit en familjemedlem under årenslopp
Så ser jag på det hela. Där med inte sagt att det är det rätta för alla barn och familjer
 
håller med
barnens behov i första hand
sen har nog barnen olika biosar ja menar ,de påverkar på olika sätt.

det e ju viktigt att barnen vet vilka dess biologiska föräldrar o kanske släktingar är, men hur ofta de ska träffas e nog individuellt

vår placerade har inte haft kontakt med sin mor på snart 2 år
på gott o ont ....... om ni förstår vad jag menar


PS vår lilla 3- åring klrar nu bra av farmor begär själv att få komma dit o kan va där hela dagen utan problem - det var den inskolningen det DS

Hur går det för er säta ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp