småbarn, dagis och inkomstbortfall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!

Vi har en liten placering på 18 månader som kom till oss för ca 10 månader sedan. Från början ville vi vara hemma minst 1 år men soc. ville ha in :angel: redan efter 2 månader. Det lyckades vi förhandla bort så :angel: började efter 6 månader istället. Vår biologiska dotter är också på dagiset vilket varit bra för vår :angel: då det är en stor och bra trygghet. Dessutom är det ett litet, privat och familjärt dagis med små barngrupper och alltid samma personal vilket är bra.
Nu skall vårt avtal skrivas om och soc. damen ville inte alls prata löne bortfall... dvs. hon tycker han skall går upp 100% eller vi bara skall lösa det...
Någon som har erfarenhet av små barn - dagis och lönebortfall?
 
Vi har en liten :angel: på snart tre år. Första året var vi hemma heltid, nu andra året har jag lönebortfall med 75 %, nästa år är det tänkt ett lönebortfall med 50 %.
För vår andra placering som är i skolåldern har mannen lönebortfall med 20 %.

Tre
 
Hejsan Tre!

Ja det känns ju mer rimligt... Behövde ni förhandla om det eller föreslog kommunen det själva?
:roll:
 
Vi bara pratade om det och sedan var det deras förslag. Ska nämna att det är två olika kommuner.
 
Hm... Den kommunen tänker pengar:( På fel sätt :( hur har barnet umgänge m bio , hur ofta har ni möten m soc osv? Tänker också som så att barn i Sverige idag har rätt att få ha en vuxen hemma på 25 procent fram till det att de är 8 år eller gått ut första klass. Även er placering bör få det, minst !! O soc bör stå för den inkomstförlusten. Så tänker jag...
 
Hej Gör mitt bästa!

Vad intressant med det där att alla barn i Sverige har rätt till en förälder hemma
25 % - var står det någonstans?

Ja helt rätt att vår kommun tänker på pengar... mycket konstigt
och jobbigt när det är de små som kommer i kläm...

:?
 
Läs i föräldraledighetslagen. Man har rätt som vuxen att vara tjänstledig 25 procent om man har egna barn eller barn i stadigvarande vård i ditt hem- som ännu inte fyllt 8 år eller gått ut första klass. Behövde använda den lagen gentemot min arbetsgivare en gång o mitt fack o detta forum hjälpte mig med den kunskapen....:)
 
Gör mitt bästa... sa:
Läs i föräldraledighetslagen. Man har rätt som vuxen att vara tjänstledig 25 procent om man har egna barn eller barn i stadigvarande vård i ditt hem- som ännu inte fyllt 8 år eller gått ut första klass. Behövde använda den lagen gentemot min arbetsgivare en gång o mitt fack o detta forum hjälpte mig med den kunskapen....:)

Undrar om du inte vänt lite på det GMB........ :?
"Föräldrar" har rätt att gå ner i arbetstid med 25 % och bibehålla sin heltidstjänst.
Men det står väl inte att barnen har rätt att ha en förälder hemma på 25%?

Men får man en kommun att köpa det så säger jag gratis!!! :claphappy:
 
Honey- läs senaste inlägget om FLL- ( lagen ) Föräldern har rätt att vara hemma.... Tycker Iofs att det i slutändan blir samma sak- denna lag är till för både föräldern o barnen. Min arbetsgivare köpte argumentet att även " mitt" barn hade rätt till mig hemma på 25 procent.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp