Snabb fråga

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en sak till jag funderar på kom jag på...

Hur snart efter att placeringen flyttat in kan man träffa folk? :D
Om placeringen kommer en torsdag t.ex skulle ni kunna åka på ett födelsedagsfirande hos en nära släkting med er placering på lördagen då? Om plac. kommer på fredagen?

Berätta gärna hur ni tänker kring första tiden...
 
Hej.

vi fick hem vår :angel: den 12 dec, och vi hade i stort sett inte umgänge med någon över hela jul, vi drog in på alla träffar vi brukar att ha, vi träffade bara min mans föräldrar på julafton, det var allt. Vill du verkligen ta med dig din nya plac. på kalas så snart? eller är ni redan så kända att du känner att hon eller han redan är trygg med dig? Beror naturligtvis på vilken ålder också, vår var 2.5 år och det tog jättelänge innan vi kunde gå på kalas och verkligen känna att det var kalas :banan:

Våra stora barn fick inte lov att ta med sig kompisar hem över hela julledigheten, för att vi kände att h.n behövde verkligen fatta vilka som tillhörde familjen :?

Vi har fortfarande inte ens nu efter snart 3 år samma umgänge som vi hade tidigare, för att det blir för mycket för vår :angel:

Men som sagt, det beror väl på ålder, och "problem! du får känna dig fram, men eftersom du frågar, så verkar ju det som om du själv också tycker att det är lite tidigt :angel

Lycka till och Grattis till placeringen :claphappy:
 
När min liten kom så hade jag mina syskon med resp familj över efter ca 1 vecka, de kom separat. Men det var hemma hos oss. Först 3 veckor senare var vi på Påsk middag hos mina föräldrar. Det kändes helt ok. Men liten hade en del reaktioner efteråt.
Tror att det är viktigt att liten känner sig hemma och trygg med er innan man ger sig av på kalas.
Allt beror ju på hur stor liten är när den kommer, min liten var 6 år då. Jag skulle gå på känsla, hur trygg är liten med er? Finns det anknytningsproblem? Tror också att det är viktigt att ha en strategi om man ska gå på kalas så snart efter hur skall ni förhålla er hur ska kalas deltagarna förhålla sig till liten?
Lycka till
 
Jag skulle vilja säga så här.....
Alla barn behöver struktur i livet......och de barn vi får är det rakt nödvändigt för!Oftast kommer de ju från totalt kaos och för att bli trygga så behöver dom förstå vad som ska hända....alltså i vilken ordning man gör saker.Ju fortare livet blir begripligt desto fortare blir barnet tryggt och orkar knyta an.

Jag tror inte det är nödvändigt att leva efter klockan, men att allt rullar på i nån sorts system....Ex vakna,ligga och läsa lite,gå upp,äta frukost,tvätta sig,borsta tänder,klä sig,leka inne en stund(eller gå ut,eller handla osv),,,,lunch,ge sig iväg ut...(variera mellan på gården,hälsa på någon,lekparken,handla osv...),hem och laga middag och äta....se på TV och sen nattbestyr som är lika varje dag......Sikta på att ta det lite lugnt i början......Kan man styra det så är det ju bra om ev besök kan komma på typ samma tid på dagen till en början.....

Så småningom avtar ju för det mesta behovet av att veta exakt vad som ska hända och barnet kan välkomna överraskningar/utsvävningar osv.Man får känna sig fram.....Som nån härovanför sa....Alla barn är olika!!!!

MEN om barnet landar hos er på fredag.......och ni känner att födelsedagsfirandet är viktigt för er eller så,,,,,så är ju barnet nu redan i totalt kaos och en dag extra i kaos kanske inte spelar så stor roll......Eller så är barnet avtrubbat och bryr sig inte....Eller så går det som en dans....Ni kan ju ta tag i livet dagen efter.....Känn efter så vet ni själva svaret....!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp