Snart dags för utredning!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...jag börjar bli lite pirrig, har inga lik i garderoben blir pirrig ändå!

Jag har väntat och väntat o tänk nu ska vi utredas o tänk :oops: om de har en placering till oss i åtanke redan nu????? (Kan ju även dröjja 100år men om...)
Kanske kanske är det dags för oss att få hjälpa till på riktigt...
Hjälp???

Det går säkert bra med allt och den dagen det blir tal om någon placering men nu pirr pirr...


Hur kände ni andra första gången, från tanke till handling?
Pirriga C
 
Hej mammac!
Första gången vi kontaktade en kommun för att tala om att vi var intresserade av att bli familjehem var så klart lite pirrigt. Besök från soc., hunden skällde och katten fick panik.....tänkte att nu drar dom som en avlöning. Men det gjorde de inte. Utredda blev vi och godkända, men sedan hände inget mer eftersom det då inte fanns något aktuellt barn kvar. Gick ett halvår. Plötsligt kom en akut jourplacering och stannade ett halvår. Direkt när denne flyttat fick vi bli familjehem till några syskon som bodde kvar tills de blev vuxna. Tog under den tiden också emot några jourplaceringar, alla var så kallade akuta eftersom de kontrakterade hemmen inte hade plats. När det blev tomt på barn i huset här, så tänkte vi ge oss, men efter ett år kontaktade vi samma kommun igen. Då blev lilla :angel: aktuell och det var ingen väntetid alls.....förutom en lång inskolning då förstås.
Utredningen gick bra tycker jag, vi var oss själva och vi har ju fel och brister som alla andra människor, men de söker nog familjer som ger ett stabilt intryck och som verkar ha förmågan att lyssna in andra och se andras behov. Det är dock viktigt att man inte utplånar sig själv för att uppfylla detta och ibland måste man stå på sig för att igenom vissa saker. Alla som har/har haft flera familjehemsuppdrag kan nog vittna om att det finns jättebra handläggare, men också mindre bra sådana. Vi har haft ganska mycket tur i detta, men har upplevt motsatsen också då det gällde jourplaceringar. Stort Lycka Till! Hoppas att allt går jättebra!!!
 
PUST!
Nu har vi blivit utredda :bounce: :bounce: :bounce:
Igår förmiddag var dom här...
Ja det var ju inte så farligt :rollhappy: men det tog en himlans tid och nog sjutton tycker jag en del frågor är lite "töntiga" :roll: men men...
Så tack och hej, vi hör av oss när vi har en aktuell placering! sa dom, så det gick nog bra!

Men jag känner mig HJÄÄLP! Passar vi ?gör vi rätt mot våra egna barn? :? :? :?
men man vet ju inte förrän man provat å andra sidan...vir virr

Sen är det så att de har hand om förstärkta familjehem men jag utgår från att det gör en bra matchning (0-6) för oss att börja med???? Vill ju att mina barn ska tycka att det här var ju ok fast lite jobbigt ibland, fast ok!
:roll: Fast vi har ju inte förbundit oss dit på papper eller så och vi får tacka ju nej men....

Varför vi låtit oss utredas där? Ja dom nappade på oss, jättetrevliga, dom har bättre nät kring placering och det känns tryggt och bra...

:? Vad vet jag en hel GRÖN nyutredd mamma! :?
Snälla stärk mig (eller stjälp) :wink:
Önskar många ärliga o tänkvärda svar..........

Ha en skön kväll!
C

Tack Helene70
 
Grattis! Då är det bara att vänta nu då... Hoppas att det går snabbare för er än för oss.

mammac sa:
PUST!
Nu har vi blivit utredda :bounce: :bounce: :bounce:
Igår förmiddag var dom här...
Ja det var ju inte så farligt :rollhappy: men det tog en himlans tid och nog sjutton tycker jag en del frågor är lite "töntiga" :roll: men men...
Så tack och hej, vi hör av oss när vi har en aktuell placering! sa dom, så det gick nog bra!

Men jag känner mig HJÄÄLP! Passar vi ?gör vi rätt mot våra egna barn? :? :? :?
men man vet ju inte förrän man provat å andra sidan...vir virr

Sen är det så att de har hand om förstärkta familjehem men jag utgår från att det gör en bra matchning (0-6) för oss att börja med???? Vill ju att mina barn ska tycka att det här var ju ok fast lite jobbigt ibland, fast ok!
:roll: Fast vi har ju inte förbundit oss dit på papper eller så och vi får tacka ju nej men....

Varför vi låtit oss utredas där? Ja dom nappade på oss, jättetrevliga, dom har bättre nät kring placering och det känns tryggt och bra...

:? Vad vet jag en hel GRÖN nyutredd mamma! :?
Snälla stärk mig (eller stjälp) :wink:
Önskar många ärliga o tänkvärda svar..........

Ha en skön kväll!
C

Tack Helene70
 
mammac sa:
PUST!

:? Vad vet jag en hel GRÖN nyutredd mamma! :?
Snälla stärk mig (eller stjälp) :wink:


Du... det kommer att gå SÅ bra när det väl är dags. Du kommer att ta en dag i taget. Laga mat. Läsa läxor. Krama. Ringa bioföräldrarna. Träffa soc. Kanske en och annan elevvårdskonferens. Och en och annan oväntad jättehärlig grej. Allt det där fixar du såklart!!!

Jag är rätt grön själv fortfarande, vi kontaktade soc för snart två år sedan och fick en placering för knappt 1,5 år sedan. Men har jag hunnit lära mig nåt så är det att man utvecklas så att man orkar och kan möta det som dyker upp! Lita på det; du behöver inte vara redo för allt tänkbart första dagen. Du hinner växa in i det.

Och så fort man utvecklats nog för att orka och vilja hantera det som är aktuellt just då, så dyker det upp något nytt helt oväntat! :D Det är det som är så häftigt med det här livet. Aldrig tråkigt en sekund.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp