Snart kommer hon

Efter att ha varit kontaktfamilj i ett par år, utreddes vi nu under våren till att bli familjehem. Vi gick utbildning och utreddas paralellt i Maj/juni. Idag fick vi vår utredning på posten.

I veckan fick vi ett samtal om att något kan vara på gång. I några dagar senare fick vi frågan om att ta emot en flicka från Somalia. Flickan är nyanländ och har varit i Sverige i knappt två veckor.

Idag har vi varit på IKEA och köpt möbler till det rum där hon ska bo. Imorgon blir det till att skruva möbler.

Jag tar gärna emot tips på vad vi ska berätta och vad vi ska fråga henne när hon kommer och vi har tillgång till tolk.
 
Ett enkelt dagsschema med ca-klockslag för frukost ,lunch och middag.
Vad ni äter vid de olika tillfällena, allergier och vad hon ev inte äter (muslimskt?)
Vilka språk kan hon förstå?
Intressen, vad ni brukar göra och hur saker och ting fungerar, hygien mm

Lite av vad jag kan komma på sådär i en hast.........
Lycka till!
 
Tack för input. Dagschema är bra, det är bara lite svårt att ge rätt tider när det är sommarlov/semester. Jag vet att hon bara kan prata Somaliska. Jag vet inte om hon kan läsa ller om hon kan klockan, men vi har satt upp en klocka i rummet i alla fall.

Kanske har jourfamljen hon kom till i fredags köpt några kläder till henne i helgen, annars har hon antagligen inget alls, men att visa henne var man lägger sin tvätt, var man kan duscha osv, är ju en bra ide. Det svåra är att jag inte vet något om vad hon har med sig eftersom hon är från en elt annan kultur och pratar ett helt annat språk. Gissningsvis är hon muslim, så det är vikigt att veta vad hon äter/inte äter.
 
Tillbaka
Topp