Sociala svårigheter

Hej alla kloka!

Är det någon som har något bra förslag på hur man hanterar ett barn i övre lågstadiet med sociala svårigheter? Hon har ADHD, om det beror på den diagnosen eller inte vet jag inte. Men hon har inga kompisar som vill vara med henne eftersom hon vill ha allt på sitt sätt, kan vara väldigt verbalt elak och bli förbannad när saker inte blir som hon tänkt. Hon har ett väldigt "taggigt" sätt att prata ibland vilket jag inte tror att hon är medveten om alla gånger. Händer det något så är det aldrig hennes fel, även om hon började peka finger t.ex. Då är det ändå den andra som gjort fel när denna pekade finger tillbaka. Att hon också har en del i det som hände kan hon inte förstå. Det sorgligaste är ändå att hon har en önskan om att vara med kompisar men hon straffar ut sig hos varenda en. Min son sammanfattade hennes beteende ganska bra "Hon kommer inte att få några vänner om hon fortsätter som hon gör. Vänner är jämlika, inte undersåtar som ska följa henne".

Vi har såklart pratat med henne åtskilliga gånger om hur man ska vara mot andra. Vi behöver lite nya idéer om hur man ska hantera detta. Hon har kontakt på BUP och vi ska ta upp det på nästa möte. Ska även ta upp det på nästa handledning. Men jag vet att det är en skara superkloka människor här inne så jag vill gärna höra från er också.

Tack på förhand!
 
Hej Hjärterum,

Jag har kanske inte så många handfasta tips på hur man hanterar barn med sociala svårigheter, men jag tycker det låter som hon kanske har aspberger, eller ligger i det spektrumet iallafall... kanske kan vara lite till hjälp?
Just det där med sociala svårigheter och svårt att se sin egen roll, och gärna lägger ansvaret utanför sig själv är ganska vanligt just hos flickor med aspberger. Också att de blir eller låter arga och gärna vill kontrollera allt - för att de ofta har svårt med förändringar och att det är tryggast att kunna kontrollera allt som händer själv. De upptäcks också flera år senare än pojkarna med diagnosen. Sedan är ju alla olika, men det kan vara något sådant som skapar er flickas problem med vännerna. Hoppas någon annan här inne har mer tips och råd, jag inser att mitt inlägg mer var en reflektion.

Ha en trevlig vecka,
M
 
Tillbaka
Topp