Socialen skickar inte ut papper för påskrift

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, tänkte höra med er hur ni skulle göra i detta läge. Vi är ju som jag skrivit innan ny kontaktfamilj. Vi har ett barn vart tredje helg. Handläggaren har ringt hit och talat om muntligt vad vi ska få i ersättning. Och att papper ska skickas ut som vi ska skriva på.

Nu har vi haft denna kille sen den första nov, och vi har fortfarande inte fått några papper. Jag ringde till handläggaren för fjorton dagar sen, hon skulle kolla upp detta. Efter ytterligare en vecka skickade jag ett mail om att vi inte fått några papper för underskrift. Då sa hon att den personen som sköter det har så mycket att göra men att hon skulle ta itu med det. Nu har det gått ytterligare en v och vi har fortfarande inte fått några papper.

Detta innebär att vi fick ingen ersättning månadsskiftet nov/dec + att vi ligger ute med pengar för säng, madrass, täcke och kudde som vi inte fått ersättning för. Inte helgen som kommer men nästa helg ska barnet komma igen. Vi ligger ju hela tiden ute med pengar för omkostnader också. Blir det inte klart snart så får vi ju ingen ersättning månadsskiftet Dec/Jan heller.

Hur skulle ni göra?? Ersättningen är väl inte allt men man vill ju ialla fall ha för omkostnader. Och så tänker jag att hur går det med försäkringar och så om det händer något när inga papper är skrivna? Någon som vet.

Hoppas det är någon som kan svara på mina frågor. Jag tycker ju att har de barn att placera så ska de väl också hinna med att göra det praktiska för kontaktfamiljerna annars får de väl inga till slut.

Kan tillägga att första gången som handläggaren sa att papprena skulle skickas till oss var i mitten på okt.
 
Pappersavtalet har inget att göra med er utbetalning. Kräv nu på momangen att ni ska få utbetalt idag, för november månad och de inköp ni gjort. Skriv sedan ut ett eget avtal och åk till kontoret med det. Låt ansvarig skriva på medan ni står bredvid och påtala att det är bedrövligt att du ska behöva göra deras jobb och säg att nästa gång tar du betalt för det.
 
MEN HUR I H---E kan ni överhuvudtaget finna er i detta.

Kommunen ska vara d---t glada över att ni släpper in ett barn som DE har ansvaret för. Att ni dessutom ska BETALA för att barnet ska vara hos er är horribelt.

Men det är såna här familjer som Sveriges kommuner numera letar efter.

Medans kunniga erfarna familjehem som vet sittvärde, står tomma.
 
Trygga Rekan sa:
MEN HUR I H---E kan ni överhuvudtaget finna er i detta.

Kommunen ska vara d---t glada över att ni släpper in ett barn som DE har ansvaret för. Att ni dessutom ska BETALA för att barnet ska vara hos er är horribelt.

Men det är såna här familjer som Sveriges kommuner numera letar efter.

Medans kunniga erfarna familjehem som vet sittvärde, står tomma.

Ja, som jag nyss skrev i en annan tråd. När det finns familjehem som låter sig utnyttjas så kommer kommunerna utnyttja det och det drabbar alla hem OCH placerade barn. så är det. Man måste se sitt eget ansvar i ett större perspektiv.

Jag påtalar detta ständigt och du med men ändå fortsätter samma sak i nästan alla trådar. :?

Om man låter sig utnyttjas så utnyttjas man. Enkel mattematik :angel
Men det värsta är att det drabbar alla oss andra.
 
Jag är inte den som låter mig utnyttjas. Jag kontaktade soc och nu var det så att mina pengar är insatta på mitt lönekonto fast inte papprena kommit ännu. Eftersom jag redan är anställd på kommunen så hade de satt det på mitt lönekonto för dec mån och det visste inte jag. Och för min del var det absolut inte meningen att fördärva för er som är gamla i gemet som kontaktfamiljer. Ber om ursäkt.
 
Lotta sa:
Jag är inte den som låter mig utnyttjas. Jag kontaktade soc och nu var det så att mina pengar är insatta på mitt lönekonto fast inte papprena kommit ännu. Eftersom jag redan är anställd på kommunen så hade de satt det på mitt lönekonto för dec mån och det visste inte jag. Och för min del var det absolut inte meningen att fördärva för er som är gamla i gemet som kontaktfamiljer. Ber om ursäkt.


Så bra, då misstolkade vi dig :razz: Men även om inte du låter dig utnyttjas så är det många andra som gör det och det är ett problem. det drabbar barnen...som alltid!
 
Har varit mycket "ton" på hela sidan sista tiden, tyvärr................
Kan hoppas att det "bara" är julstressen som ger sig uttryck...........
 
Ni misstolkar en frustration för att människor låter sig utnyttjas, för något annat. Det är ett stort problem och det drabbar barnen.

Att man måste se sitt eget ansvar i ett större perspektiv tycker jag är en skyldighet om man ska arbeta med människor som vi alla gör här. Jag uppskattar den trevliga tonen på forumet-den ska finnas kvar :claphappy:

Men vi får inte blunda och tippa på tå för stora problem, låta barnen drabbas bara för att vi inte ska kunna diskutera viktiga, (upp)rörande ämnen! Tystnaden är farlig...och jag säger det igen- Den drabbar BARNEN!

Vi är ett gäng vuxna människor här och nog kan vi hålla en god ton och respektera varandra trots att vi tycker olika eller ser på saker olika. Och visst kan vi prata öppet med varandra om det är något vi ogillar eller inte förstår?

Jag är här! trygga räkan är här! Jag är inte otrevlig och jag uppfattar heller inte TR som otrevlig.
men såklart kan vi båda uppfattas som det eftersom ni själva tolkar oss precis som ni vill. Men visst frågar ni eller säger till på ett trevligt sätt för att bidra till bra diskussioner och en trevlig ton?

det är inte julstresen som påverkar mig det är alla livsöden som påverkas av feghet och lamhet. Och den meningen kommer säkert att reta någon men då beror det in te på min ton För den är mjuk och mild utan då beror det på dåligt samvete hos den som känner sig träffad.

Varför ska vi iNTE diskutera detta viktiga ämne?
 
HJÄRTAT :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy:
Nu ska vi ju inte gå ifrån ämnet i denna tråd men det är väl ändå det som visar att vi bör våga tala om alla missförhållanden som sagt så är blir det ju barnen som blir lidande..
Underbart att finna ett ställe där vi kan ena oss och börja ställa krav, byta erfarenheter dela med oss av glädje och sorg och hjälpas åt att ge råd och stöd vilket frågas efter i detta inlägg....
Att det då kan bli en hätsk ton är väl då inte vårat fel om vi hade blivit rätt behandlade fått bra erfarenheter av fungerande social kontor osv....kanske dags o fundera isåfall varför det blivit så här och jobba för en förändring....
Tex att inte skicka ut papper för på skrift skapar en stress,irritation,osäkerhet och oro och vem drabbar det när man inte är på topp????? JO BARNET
 
Jag är ingen skrivande själ,men jag är ofta inne här och läser alla inlägg. Jag blir så glad :claphappy: när jag ser all respons man ger varandra i alla olika frågeställningar ,när tonen i bland kan verka "hård" ger det mig en kick av att jag inte är helt ute o cyklar i egna funderingar. Vi måste fortsätta diskutera alla jobbiga ämnen för att komma någonstans. Just nu går vi i väntans tider o hoppas det ska komma något barn eller tonåring snart. Men en sak har jag lärt av tidigare misstag , det blir ingen placering före pappers o penga biten är avklarad :evil: . Det vill till att tuffa till sig så man inte blir totalt överkörd o lurad .
 
:banan: :banan: BRA HJÄRTAT: Jag har ALDRIG uppfattat dig som otrevlig. Tydlig däremot. det är väl jätte bra om vi kan lyfta varandra till en ännu bättre familjehemsvård, en som resulterar i lyckliga barn ALLTID. En familjehemsvård som är likartad i hela Sverige vad gäller normer arvoden grundutrustning etc. där INGA barn flyttar in utan kontrakt. Där våra insattser resulterar i rimlig ersättning. dags att låta Familjevården bekostas av staten tycker jag. Då finns det inte fattiga kommuner eller vi har redan fyllt vår kvot.

Det kan väl aldrig uppfattas som jag är otrevlig eller.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp