socialstyrelsen på besök:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska vi ha nästa vecka, eller vår ena placering ska få träffa en kvinna därifrån :claphappy:
Det är ett projekt som vår ena kommun hoppat med i som går ut på att få bort de negativa åsikterna och okunskap om oss familjehem och givetvis de placerade barnen. Jättebra ide tycker jg!
Mycket skriverier om hur barn far illa i sina familjehem har det ju varit och det vill man nu förhindra :idea:

En människa från socialstyrelsen kommer och träffar placerade barn mellan 6-16 år 4 ggr/år under 2 år så det blir 8 träffar dem emellan för att se att barnet har det bra och hur de upplever familjehemmet :claphappy:

Ville bara dela med mig och samtidigt undra om det är fler som är med i detta projekt?

Haha 89 visningar men inte en enda komentar...

Tycker ni att det låter besvärligt med såna här prohekt eller varför vill ingen komentera?

:wink: ooops... jag läste ditt inlägg och tänkte "det berör inte mig" men jag kan läsa det igen senare och ev svara ...Dessvärre glömde jag av att jag läst ditt inlägg. Har dessutom aldrig hört talas om något liknande

Fast.. det verkar rätt intressant, hoppas att det blir ett bra utfall av deras engagemang.
/Adal

För 2 år sedan var vi på interjuv.Maken jag 2 av" våra "barn .2 gånger träffades vi. Barnen för sig
vi tillsammans .Det var länstyrelsen i vårat län som gjorde detta.Sedan fick vi ett brev på vad som var bra -dåligt som soc gjorde.Det handlade om hur soc skötte sitt åtagande.Hur mycke dom sagt till barnen om varför dom var hos oss b.a.

Honey: det har du rätt i :)

Dessvärre är barnet skukt som hon ska träffa så jag måste ringa och skjuta lite på det om det går, hoppas att hon har en tid snart igen för det vore skönt att få det avklarat.

Vår mellangris som det handlar om i detta fallet är aldeles upp och ner, har en svag känsla att det handlar om den nya bebisen som ska komma ( bio är gravid) men h*n själv säger att det inte är det, kan vara så fast h*n inte vet tänker jag.
03.15 i natt vaknade jag av att båda små-ungarna sitter i mellangrisens säng med stereon på hög volym och spelar pokemon...sen kunde ingen somna om såklart så här sitter vi nu...hmm :angel

hmm Fia .. vilka små filurer du har - nattsuddare där :wink:
Det där med bebisar på väg kan ju ställa till det...

Ja Adal, det kan det verkligen göra om det nu är det som gör att h*n backat lite i beteendet. En blandning av både skolsituationen och kommande små syskon tror jag :?

Appropå kommande...fick ett telefonsamtal av bio som rabblade upp allt hon behöver till bebisen, ja men du som tycker om att handla, du handlar ju så mycket fint till mina andra barn....vi har inte ens en mössa avslutar hon. hmmm

NU har jag funderat klart :angel :wink:

Jag känner lite kluvenhet ................
Barn i 6-årsåldern är så mycket här och nu så är de missnöjda den dagen de intervjuas så kan det speglas helt fel i förhållande till helheten.
"Får jag inte makaroner när jag vill så tvingas jag ALLTID äta äcklig mat" typ.........
Är sammanställningen anonym?
Kan bara se på vår situation med sista placeringen.
Hade :angel: intervjuats där så hade de kommit och tagit ifrån oss barnen direkt :angel
Där passade INGET om inte :angel: fick sin vilja fram.............
Gick t o m till fysiska angrepp för att få det!

Ska i vilket fall som helst bli spännande att följa på håll men är nog, innerst inne, glad att inte VI är med.............. :oops:

Hej Fiaflopp!

Jag blir mer än lite fundersam angående din biomamma. Det positiva är att det verkar som du har hennes fulla förtroende angående de barnen som bor hos dig och även det lilla kommande barnet.

Tre

Hej jag tänkte att det är alltid svårt att få en rättvis bild av hur barn och ungdomar har det och ofta blir det möten. Jag tänker att barn och ungdomar hamnar i en orättvis situation då det är möten och vad jag då menar är att inte ens jag kan tycka att jag kan komma ihåg allt som behöver sägas eller kluras på.

Tänk om man kunde träffa socialstyrelsen eller soc eller vad som under andra former, jag tänker kanske i någon kreativ form då man ger barnet/ungdomen ett uppdrag att måla sitt liv och berätta...

Jag vet att jag spårar ur ibland men min hjärna släppte loss på något sätt och bakgrunden är att jag tycker BBiC är jättebra men ibland och oftast så blir det tom träsmak i min gamla bak... och en gång då hade vi en 16 åring som la sig på golvet och somnade av alla frågor :roll:

Det var därför jag undrade hur det var med besöket från socialstyrelsen mvh Pekla

Tanken är att de från socialstyrelsen ska granska om socialtjänsten gör sitt jobb ungefär...inte om barnen får god mat eller om vi inte gör som barnen vill alla ggr för det gör ju ingen vare sig man är familjehem eller biofamilj. Hade samma tankar som dig först att fy då måste det städas och se såååå bra ut men det är alltså inte alls så. 8 ggr sammanlagt kan jag ställa upp på så socialtjänsten frr lite cred för det dom gör för vår soc ÄR kanon :claphappy:

Städningen bekymrar jag mig sällan om...............
Hellre lite skit i hörnena än ett rent helvete :angel :rollhappy:
Hade en gång en manlig socsekr som sa att "de hade blivit oroliga om det varit skinande rent överallt. Om man lägger så mycket tid på städning, var finns då utrymme för barnen?"
En av de bästa socmänniskor jag träffat på!
Tyvärr brände han ut sig när han själv fick barn..................

Du vet ju mer vad det handlar om så jag tror säkert att det blir både spännande och bra.
Dock verkar det inte som om någon annan här har blivit tillfrågad.
Du får hålla oss andra underrättade om resultatet :razz:

Tanken med detta är att OM denna studie visar att det kan vara bra så skall placerade barn få en egen typ ombudsman, flertalet placerade ungdomar har sagt och känt att soc är så tighta med familjehemmen men att kanske ungdomen lite glöms bort och att barnen faktiskt också behöver någon utifrån att ventilera sina tankar och känslor med kring placeringen och det är ju inte mer än rättvist kan jag tycka.
Ja det är anonymt :angel
förutsätter att en ombudsman från socialstyrelsen känner till lite i alla fall om hur barn fungerar så jag är inte det minsta orolig för hos oss får vi absolut inte varken pannkakor eler vofflor eller pizza varje dag trots att barnen garanterat skulle vilja :oops:

Jag ör tom så elak så jag tvingar dem att borsta tänderna inte bara EN gång utan TVÅ ggr och VARJE DAG dessutom och för att inte tala om skolan...läxor...DÅ är jag elak och säkert många ggr dum också i barnets ögon just då.
Vår 8-åring sa i går kväll till mig nåt som fick mig att nästan gråta...vet du Fia, vet du vad det bästa är med dig? Nej svarade jag....ATT DU FINNS svarar ungen! Gissa om jag blev varm i hjärtat!! Och jag som tycker att jag är så elak i bland...glöm inte att barn älskar regler och rutiner egentligen, dom måste finnas för att man ska må bra :claphappy:

Fiaflopp sa:
Jag ör tom så elak så jag tvingar dem att borsta tänderna inte bara EN gång utan TVÅ ggr och VARJE DAG dessutom och för att inte tala om skolan...läxor...DÅ är jag elak och säkert många ggr dum också i barnets ögon just då.
Vår 8-åring sa i går kväll till mig nåt som fick mig att nästan gråta...vet du Fia, vet du vad det bästa är med dig? Nej svarade jag....ATT DU FINNS svarar ungen! Gissa om jag blev varm i hjärtat!! Och jag som tycker att jag är så elak i bland...glöm inte att barn älskar regler och rutiner egentligen, dom måste finnas för att man ska må bra :claphappy:

Visst är dom härliga "våra" barn!
Visst är det så att barn vill ha regler och ramar.
Önskar att fler kunde inse det tidigt i barnens liv, då är det ju inget "konstigt" senare i livet.
För ALLA måste ju följa livets spelregler, fuskar man så vill ingen "va med en" tillslut.............

Och nog känner vi oss alla elaka emellanåt men vi vet ju att vi gör det vi gör för barnens bästa!
OCH får kredit för det när de blivit stora!
Frågan är om jag är elakare, jag tvingar på dom rena kalsonger och strumpor varje dag också :angel :oops:

Vi har tagit hand om en liten flicka och haft henne hos oss i snart 2 år..
Socialen har varit här på besök 5 gånger samt att vi varit på socialen 2 gånger. väldigt märkligt att de kan bilda sej en uppfattning när de ses så sällan. men det är bara att följa deras bestämmelser.

tre sa:
Hej Fiaflopp!

Jag blir mer än lite fundersam angående din biomamma. Det positiva är att det verkar som du har hennes fulla förtroende angående de barnen som bor hos dig och även det lilla kommande barnet.

Tre
Ja hon pratar med mig då det är något,oftast och det måste jag säga känns bra eftersom det ju betyder att hon litar på mig.
snoris kan komma vilken timme som helst sa hon igår ( mitt smeknamn på kommande bebisen)BM sa att hon är en tickande bomb...men sa jag HAR ni allt ni behöver då? nää vi har ingenting men jag blir ju kvar på sjukan en vecka och där finns ju allt...ok...ja..ha.

Ja Honey kallingar och strumpor...det byter vi varje dag också, gjorde köttbullar och mackisar i går för säkerhets skull så då kanske jag blir LITE poppis idag då hon kommer :claphappy: :rollhappy:

Försöker du med MUTOR, din :evil: hihihihihihi

Oss :evil: :evil: emellan, det är väl så med ALLA barn!
Vi föräldrar pendlar mellan :angel: och :evil: beroende på dagsform och viljor.
Men det är ju samtidigt så det ska vara!

Ha en härlig fredag!
I morgon väntar en heldag i skidbacken................. :banan:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp