SOL eller LVU?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om ni fick välja skulle ni då föredra att ha ett barn placerat enligt SOL eller LVU?
Har fått frågan från två kommuner och det är barn i samma ålder men placeras utifrån två olika lagar.
Vi har bara tidigare erfarenhet av LVU och är mer osäkra på SOL. Kan ni ge oss för och nackdelar?
Tack på förhand & god jul :razz:
 
Jag föredrar Lvu.... men risken finns ju alltid att den försvinner.
jag vill gärna att soc är med o bestämmer, vid sol kan ju föräldrarna komma med det ena tokiga iden efter den andra.
Då gäller det att man har starka soc som styr upp.
 
familjekär sa:
Jag föredrar Lvu.... men risken finns ju alltid att den försvinner.
jag vill gärna att soc är med o bestämmer, vid sol kan ju föräldrarna komma med det ena tokiga iden efter den andra.
Då gäller det att man har starka soc som styr upp.

När man inte har jobbat för den kommunen innan, då vet man ju inte hur starka soc är. Däremot den kommunen som har Lvu-placering har vi jobbat för tidigare och de är bra men där är barnet inte LVU:ad än men ska snart ske. Om inte LVU blir av och vi har tackat nej till den andra placeringen då har vi återigen inget. Hur hade ni gjort?
 
Efter att ha haft båda delarna säger vi klart och tydligt att vi föredrar LVU.
Då är du lite mer "skyddad" och kan hänvisa allt till soc.
Det hindrar inte heller att man kan samarbeta med bio ändå, även om man inte "måste" på samma sätt.
Jag jobbar hellre på ett tryggt sätt än tar emot en placering bara för att "ha en".
 
Men ,,,vad är de mer för barn,,, finns de mer något som passar bättre… Ni kan inte få träffa båda o föräldrarna o se va som klickar bäst ? så kan kanske man inte gör ?
 
melodi sa:
Men ,,,vad är de mer för barn,,, finns de mer något som passar bättre… Ni kan inte få träffa båda o föräldrarna o se va som klickar bäst ? så kan kanske man inte gör ?

Nej man kan inte träffas innan. Jag tror att föräldrars agerande ändras över tid, det kan vara bra i början av en placering men sedan ändras tex när man ska komma överrens. Vi får se vad som händer...det kan bli vilket som, vi känner att det viktigaste är att hjälpa ett av barnen till ett tryggt och bra hem under kortare eller längre tid än om det är SOL eller LVU.
 
Det blev inget med SOL-placeringen, vi tackade nej. Det var alldeles för osäkert och då tänker jag utifrån barnets perspektiv. Föräldrarna hade låtit barnet vara i flera olika hem under sin korta levnadstid och eftersom det inte var aktuellt med LVU så kommer barnet troligen att få fler hem framöver. Barnet hade ingen anknytning till någon, det bådar inte gott för framtiden. Vi har fått en annan förfrågan men då gällande LVU.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp