Sol/LVU skola?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om barnet är sol plac kan soc göra om detta till ett LVU och sätta barnet på instution bara för att skolan inte fungerar
 
Och jag tror på ett nej.... inte om det är enbart skolan som är problemet. Jag känner själv en tjej som är SoL-placerad och som inte varit i skolan mera än sammanlagt kanske 2-3 veckor på hela årskurs 8 och tills nu när hon skall gå i 9:an. Resten har hon skolkat. Detta är inte tillräckliga skäl för ett LVU enligt socialtjänsten, vilket jag tycker är mycket märkligt, då det finns en hel del annat också som heller inte är bra med flickan.....
 
Enligt svensk lag är alla barn skyldiga att gå nio år i skolan. Bryr inte föräldrarna sig tillräckligt för att förmå dem att gå dit kan man förlägga dem med vite (brukar börja med 10000 kr). Detta görs om man tror att föräldrarna inte försöker tillräckligt eller om föräldrarna också "skiter" i vilket. Om det däremot är så att även föräldrarna gör allt i sin makt för att få iväg barnet till skolan men har ingen möjlighet att lyckas då LVU:ar man barnen och placerar dem. Först brukar man placera dem i ett familjhem, men misslyckas även detta så placeras de på en institution, oftast för då är "skolan" i samma hus. Beroende på barnets egen attityd så kan man SOL-placera först och LVU:a sen, detta beror också många gånger på barnets ålder. Om barnet är tonåring och vägrar viss hjälp kan man LVU trots att föräldrarna går med på placering frivilligt. Därav ändras ibland SOL-placeringar till LVU-placering. Naturligtvis finns det undantag för allt, men såhär ser gången ut på väldigt många håll. Och det bygger först och främst på att det är en LAG som säger att man ska gå i skolan.
 
LVU?

I dem fall jag varit inbladad så krävs det mycket mer än att barnet/ungdomen inte bara går till skolan, jag har en tjej nu som inte varit i skolan på 9 månader men är fortfarande inte LVU:ad utan bor fortfarande hemma. Det e sorgligt att man väntar så länge, snart har ju ett år av en ungdoms skolgång gått till spillo för att man "väntar" på att det ska lösa sig själv... Sorgligt! :(
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp