Sommarjobb

min familjehemsplacerade hen har sommarjobbat och tjänat ganska mycket pengar, ska jag ändå stå för inköp av kläder, dubbel matkostnad och busskort
 
Jag tycker inte man ska dra av för att ängeln tjänar extra är ju jätte bra att ängeln klara av att arbeta extra, om man ska börja betala blir känslan lätt att de lönar sig inte att arbeta blir bara mycket kostnader istället. Men det är min åsikt.
Sen är det en annan sak om de gott ut skolan och har ett riktigt arbeta med vanlig lön, då tycker jag att de ska betala "hyra" mm
 
Kan känna mig lite kluven.
Givetvis är det jättebra att lär sig att tjäna egna pengar men lite kan man också "kräva" (inte helt rätt ord men får se om jag klarar av att förklara)
Om man jobbat över sommaren och "tjänat ganska bra" tar jag för givet att det är lite ålder på .
Då är det dags att diskutera vad lön ska räcka till, för oss och för dom.
Busskort tycker jag är ganska självklart att betala åt dom, degjorde man det innan finns det ingen anledning att sluta, dessutom ingår det väl i omkostnader?
Dubbel mat? Vet inte om det är matlåda eller lunch ute du menar men erbjuds matlåda på samma villkor som övriga arbetande i familjen är det upp till att avgöra om det "duger" eller annars lägga egna pengar på det.
Kläder betalas ju också omkostnader för, vill man ha dyrare kläder än man brukar köpa, ja då får man lov att lägga mellanskillnaden själv.
Vår bio har haft sitt första sommarjobb i år och vi tog den här diskussionen innan jobbstarten.
Jag är så tacksam att jobbet och känslan av att ha egna pengar gett mersmak så snacket går redan om att kunna fortsätta tjäna extra även under skolåret.

Samma sak gäller för övrigt nu på gymnasiet, vi har bestämt vad månadspengen ska räcka till (önskar inte ha hela studiebidraget då hennes vet att det skulle gå till mat )
Ska vi betala extra mat ute ska det vara sanktionerat med oss innan den intas, inte efter.
 
Tillbaka
Topp