somna själv

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Behöver lite tipps på hur man får barn att somna själv.
Har tre barn i huset som inte vill somna själv blir ju ohållbart i längden.
Minns inte hur jag fick mina stora att somna själv. Men jag har varit en mamma som alltid "sövt" mina barn. Tycker allt min sladdis nu är stor nog för egen säng och somna själv
men det tycker inte hen.
Ena placeringen sover så lätt och vaknar av minsta ljud, så man blir ju sittandes där inne till sent på kvällen.
Alla barnen är mellan 5 och 8 år.

Hos oss har det funkat med rutiner. Varje kväll ser likadan ut, med kvällstvätt och tandborstning, saga eller film sedan sova. Jag eller min man sitter kvar i utanför och läser i ca 15 minuter sedan går vi.
Denna rutin pratar vi om innan sänggång så den är klar för de små.

Tre

Jo vi har ju samma rutiner varje kväll.
Har funderat på det du skrev att man sitter utanför rummet så kan man ju i alla fall läsa eller något sånt.
Alla sover ju bra när dom väl somnat.
Just att vara ensam är det dom alla tre ogillar.
Får öva nu under jullovet.
Tack "tre" :razz:

Vi har en 7 åring med sömnsvårigheter, rädd för mörker och att sova när det är tyst.
Råd är svåra att ge passar inte alla barn beroende på vad som är orsakern eller kanske tidigare erfarenheter, ålder mm.
Prova er fram, men jag hållermed om tydlig rutiner. gå igenom innan läggdags och håll er till dessa. Kvälls dusch, tv program, kvällsfika, tandborstning, omstopppning i sängen med genomgånghur vi gör för att skapa trygghet, nattsaga, godnatt och sedan går vi ut ur rummet. (vissa perioder har vi setat utanför för att snabbt vara till hands men sakta så har det fungerat. Ibland har saker inträffat och vi har fått börja om från ruta 1 men då går det lättare att falla tillbaka till rutinen. (vårt barn bor varannan veckaså bland inträffar saker hos bios som vi inte kan förhindra)

Vi har haft perioder då vi setat tills barnet somnat för att sedan övergå till att somna själv. Vi har nu löst det med nattlampa irummet och en radio som spelar i 60 minuter.Lycka till med att hitta en bra lösning, kämpa på!

Vårt kontaktbarn hade lite problem i början hos oss.
Vi löste det genom "samma" rutin som hemma fast på vårt vis.
Viktigast var att lämna dörren öppen och tänt i hallen så att hon kunde höra oss samtidigt som det inte var helt mörkt om hon öppnade ögonen.
När hon somnat, ca 5-30 min, var det inge problem att dra till dörren och släcka i hallen igen.
Vi lät det dock lysa en liten lampa i hallen hela natten och öppnade hennes dörr halvt när vi gick och la oss.

Jag förmodar att ni redan prövat en liten lampa tänd , o dörren lite öppen. Lyssna på en saga eller lite lugn musik funkade med den lilla som jag hade. 4 år då… i början va jag lite fräck o sa att jag bara skulle bada o komma sen….. i början låg han vaken o väntade ,men då kom jag in när jag va klar…. då "övade han " på att ligga själv..o sen så sov han en dag… o då fick han jätte mycket beröm...

Det går framåt. :razz:
Den ena som sover lätt och är rädd för att vi ska gå har nu gått med på att vi lämnar rummet om vi lovar titta till på en stund. Bättre veta att vi går än ligga och vänta på att vi ska gå och då inte kunna somna bara för att hen inte vet när den blir ensam.
Nu har vi ju julstjärnan som lyser i rummet, men ibland vill dom släcka helt.
Min egen har också somnat själv när jag var ensam hemma, hen skulle ha ett äldre syskon som natta men bad denne gå :razz:
Framsteg :banan:

det problemet har vi också. ibland går det jätte bra och ibland är det väldigt stökigt.
har en 3 åring, 6 åring och 10 åring.

men vi har samma rutiner, duscha, äta kvällsis, borsta tänderna och sen får dom välja om dom vill läsa, eller titta en film, tills de är dags att släcka.
och för det mesta går de bra, men i bland blir det fnitter och lite tjafs.

men 6 åring har haft jätte problem med att sova sj alltid, rädd för mörkret, vägrar somna sj osv. törstig, rädd, kissnödig, men när hon får sova tillsammans i samma rum som 10 åringen, dom delar rum, så är hon jätte trygg.
och ibland på morgonen så kan man hitta dom sovandes tillsammans :smirk:
så ibland kan tryggheten av att vara två också hjälpa, fast det även blir mycket fnitter och snacka efter läggdags.

Hej
Nu somnar alla tre själv :rollhappy:

Vet inte riktigt hur det gick till.

:angel: :angel: delar rum så jag säger varje kväll ni är ju två här inne.
Den yngre protesterar lite. Men jag säger att jag har sysslor Typ ska packa din gympapåse fixa disk hjälpa äldre barn med läxor. Då får jag ok att gå om jag lovar titta till dom.

Vår egen sladdis. Hen råka ju ut för en olycka och vi sov med hen på soffan i ett L en vecka. Sen blev det egna sängen (som står i vårat sov rum) Vakan första nätterna och vi fick lyfta hen till vår säng.
Hen är rädd säger hen men går bra att somna till sagor på cd.
Fyra nätter sov yngre placering på madrass bredvid vår sladdis.
Nu håller vi tummarna att det håller i sig.

just ja

Jag är noga med att följa samma tid varje kväll
och samma rutin för alla tre
När kl är åtta ska man ligga i sängen

Så här noga har jag inte varit med mina äldre barn.

ja jag tycker det är skit jobbigt som mamma att alltid följa dessa rutiner.
men vi har så att på veckan så släcker vi klockan åtta alltid.
och det som är så lustigt är att det funkar skit bra för barnen och speciellt 6 åringen.
man märke rhur rutiner verkligen är bra för henne.
för hon är jätte noga men är inte klockan åtta snart? ska vi inte släcka.

men visst man känner ju sig väldigt taskig när man aldrig tummar på tiderna på veckorna.
men samtidigt när vi kör åtta så är det inge tjorv, inga disskutioner och jag tror det känns bra för tjejerna att veta och alltid ha samma rutiner.
plus att dom är ju utvilade på morgonen.
då deras dag alltid börjar 05:50.

Vi har alltid haft, och har fortfarande, fasta tider på veckorna och inte ruckat på dom förrän barnen varit stora nog att förstå vad ett undantag är.
Jag kallar det att våga vara vuxen att värna om barnens väl :razz: !!
Upp till 9-10 år har det varit kl.20 som gällt. Vill du läsa lägger du dig tidigare och gör det för 20 ska det vara släckt.
Nu har 11-åringen 21, och han får läsa tills vi varit inne och sagt godnatt (vilket kan bli allt mellan 5-25 min).
14-åringen ska släcka 22, han kommer alltid upp och säger godnatt och vill ha en kram (av oss båda) innan han kryper ner.
Vi har aldrig något tjafs om tider, de vet att de kan fråga om det är något speciellt och då kan det vara helt OK.
Det beror också på vilken veckodag det är.
Det är lättare att flexa på torsdagen än måndagen :bow
Helgerna är betydligt liberalare men dom väljer oftast själva att gå och lägga sig när vi gör det, oavsett tid.
Och skulle vi lägga oss tidigare så kommer dom in till oss och säger godnatt och ger oss kvällskramen :love:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp