Sparande till lånebarn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ett sparkonto som jag "tömde" i samband med att lånebarnet flyttade in men där autogirot fortsätter dra en summa varje månad. Tanken är nu att det ska komma lånebarnet till del precis som våra biobarn har sina pengar, dock i eget namn.
Lånebarnet är snart 6 år och tanken är uppväxt och om * bor här till * flyttar hemifrån tycker jag det känns skönt att hon får med sig en startslant!
Hur tänker ni andra om ett barn som bott många år, har ni sparat?
 
Eftersom vi inte är vårdnadshavare så har vi inget konto, däremot ett kuvert i kassaskåpet där födelsedagspengar, julklappspengar o.s.v har sparats, dock inga stora summor men lite har det blivit :banan:
 
Vi har börjat spara lite varje månad på ett spec konto i mitt namn- som startkapital, då vi behandlar barnet som om det vore ett biobarno då vill vi göra det. Blir det förändringar i boendet kan jag ju med tiden bestämma vad vi vill gör med de pengarna- känns det bra,kan vi ju ge det till barnet oavsett....för än så länge är det ju mina pengar o jag bestämmer....

För oss känns det naturligt o vi ahr råd att lägga 200 kr per månad, ev mer framöver om vi vill
 
Vi sparar till barnet, men barnet har fyllt 18 och jag är god man till h"n så därför inga problem. Dessutom ska h"n flytta om något år och då vill vi ha lite startkapital.(blir inte mycket men h"n har lite som bio sparat) Men det du gör GMB tycker jag är ett bra tips för då om du känner för det kan ju barnet få det när den är myndig och ingen utan :angel: kan röra dem. (eller göra som du vill med dem)

/ Lilla ja
 
Jag sparar i eget namn och barnet ska få ta del av det när 18 årsdagen kommer om * bor kvar då. Bor * bara några år till kanske * får lite pengar av oss ändå när * fyllt 18 år. Om * flyttar hem kommer jag inte skicka med till föräldrarna, för då finns inga pengar kvar sen. Men som sagt det är mina pengar än så länge så vi får se! Jag sparar också 200/månad.
 
Vi sparade också varje månad till :angel: , precis som till våra bio.
Dock i mitt namn för att inte bio skulle kunna komma åt dom.
:angel: flyttade till egen lägenhet efter mellanlandning i 2 olika hem efter flytt från oss.
Vi fanns fortfarande kvar som stödfamilj hela tiden så pengarna gick till att hjälpa :angel: med saker till sin lägenhet.
Dom 2 000 kr som soc bistod med till bohaget räckte inte långt..............
 
Vi sparar men också i vårat eget namn med risken att bio tar dessa om det kniper och om det mot förmodan blir hemflytt.
 
Vi har också sparat födelsedagspengar och julklappspengar på ett konto samt att vi har månadssparat.

Kontot står dock i vårat namn för säkerhetsskull (även om kontot är "döpt" efter pyret).

Nu har pyret flyttat och vi har tyvärr bara par ett par gånger kvar att träffa h*n innan vi är ute ur bilden helt. Men pengarna får stå kvar och en dag när vårt pyre är vuxen kommer vi att ge pengarna, fotoböcker och favoritleksakerna till h*n.
 
Det är pga det som jag har ett spec konto sominte ens är märkt med barnets namn- utan bara ett av mina vanliga konton- som jag själv vet är ägnat till barnet. Det kan ju inte biosar komma åt...
 
Vi fick också höra att man absolut inte skulle öppna ett konto i barnens namn eftersom de biologiska föräldrarna då kan tömma barnets/barnens konto. Det tänker man ju inte på som "förstagångsfamiljehem"... Mycket ska man lära sig! :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp