SPIN OFF på "ersättning då barnets syskon hälsar på?"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite ot kanske :D Men jag kollade upp lite och om man räknar på medellönen i Sverige så ser det ut så här

Två vx med 2 barn

34,000kr ut i lön +2 st barnbidrag = 36,100kr/mån delad i 4 =9000kr per person/mån

2vx och 4 barn

34,000kr lön +4 st barnbidrag = 38,200 kr/mån delat i 6 =ca 6300 per person/mån

Sen hur man väljer att bo eller vad man väljer att lägga sina pengar på är ju individuellt men klart är att man lägger nog mer en vad man tror :D

Se bara till milers som fortfarande bara är 18.5/mil det täcker ju bara bensin och inget slitage .Vi tar ut extra för mil till umgänge/läk/bup mm. Men ej gemensamma då vi lägger det på fritid kostnad.Vi betalar oxå 100/dag när våra :angel: är på umgänge och begär därmed in 100/dag om vi har umgänge här typ syskon .

Sen tycker jag att man ska skilja på sina och plac så till vida att sina egna är man försörjningsskydig men inte till sina plac.Och ja våra kostar lika mycket en :angel: tom mer
Detta har inte med att göra om man älskar sina plac eller inte .Blir så arg när man hör det :bounce: Ta som exempel man älskar sina barnbarn men man försörjer inte dom .Man skämmer bort dom ibland av egen fri vilja och inte för att man måste .Huvud ansvaret har ju deras föräldrar .Är den kärleken inte lika mycket värd då :?

Vi har en liten som bott här länge som vi gärna skulle adoptera om det gick och då skulle vi självklart stå för litens alla kostnader .Men som det är nu så är liten plac och vi ska inte stå för det utan det ska soc är det fel

Hör många ggr famhem berätta hur lite dom får(men det gör inget vi gör det inte för pengarna) ,.Ibland häng mig inte nu :smirk: är det som om dom som har lägre rättfärdigar sig med att dom älskar barnet och gärna betalar för det Medans vi som ställer krav på högre får höra att ställ inga krav det går ut över barnet = ni gör det bara för pengarna soc flyttar på barnet och det är erat fel :twomad:

Men om alla :evil: ställer krav på att ta ut vad barn faktiskt kostar redan ifrån början så kan ju inte soc välja att omplac för detta .

Jag vill absolut inte att någon ska ta illa vid sig .Det är inte riktat mot någon av er .Utan mer en allmän frustration över snåla soc .Alla behövs och ni gör ett fantastiskt jobb skulle bara önska att soc uppskattar det mer .Så till er alla därute för att ni finns :bow
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Denna uträkning gjorde jag oxå då jag fick någon snorkig kommentar om att svensson inte hade 6000 i månaden att spendera på sina barn.
Sen måste jag säga att vi fam hem alla är olika.
små kostar/kräver mindre o som vi har tonåringar ja dom kräver o kostar enormt mkt.
Sen anser jag om jag ska kunna ge någon form av vård /återanpassning i samhället så kommer jag inte någon vart med att sitta här hemma o glo på fyra väggar.
Att börja som 15 åring med fotboll är omöjligt då de andra i laget har spelat sen dom var små.
Alltså det är upp till mig att hitta aktiviteter bowling,slalom,badhus mm o det är inte gratis
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Är det ingen här som räknar med att man får göra avdrag på omkostnadsersättningen när man deklarerar?
Det borde ju täcka ganska stora ekonomiska bortfall.
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

personligen har jag nog med tre svåra placeringar o annat att göra med min tid än o samla kvitton o bokföra.
Vet en familj som tom fick bråka med skatte verket för resor hon ville dra av för tex till skolbussen den skulle hon ju ändå ha gjort med bio barnen tyckte dom.
Det är ett jätte jobb att försöka få dra av mer än högsta skl.
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Avdraget för omkostnadsersättningen innebär ju att man måste skatta för 5000 kronor på omkostnaden. Det är alltså inget man får igen eller nåt man tjänar på utan nåt som man får betala för.
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Hoppsan, i ditt fall som har tre placeringar så kan skatteverket börja krångla om man inte har kvitton. Sjukt egentligen. Annars får man skatta på ännu större del än de 5000.
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

vilda barn sa:
Lite ot kanske :D Men jag kollade upp lite och om man räknar på medellönen i Sverige så ser det ut så här

Två vx med 2 barn

34,000kr ut i lön +2 st barnbidrag = 36,100kr/mån delad i 4 =9000kr per person/mån

2vx och 4 barn

34,000kr lön +4 st barnbidrag = 38,200 kr/mån delat i 6 =ca 6300 per person/mån

Sen hur man väljer att bo eller vad man väljer att lägga sina pengar på är ju individuellt men klart är att man lägger nog mer en vad man tror :D

Se bara till milers som fortfarande bara är 18.5/mil det täcker ju bara bensin och inget slitage .Vi tar ut extra för mil till umgänge/läk/bup mm. Men ej gemensamma då vi lägger det på fritid kostnad.Vi betalar oxå 100/dag när våra :angel: är på umgänge och begär därmed in 100/dag om vi har umgänge här typ syskon .

Sen tycker jag att man ska skilja på sina och plac så till vida att sina egna är man försörjningsskydig men inte till sina plac.Och ja våra kostar lika mycket en :angel: tom mer
Detta har inte med att göra om man älskar sina plac eller inte .Blir så arg när man hör det :bounce: Ta som exempel man älskar sina barnbarn men man försörjer inte dom .Man skämmer bort dom ibland av egen fri vilja och inte för att man måste .Huvud ansvaret har ju deras föräldrar .Är den kärleken inte lika mycket värd då :?

Vi har en liten som bott här länge som vi gärna skulle adoptera om det gick och då skulle vi självklart stå för litens alla kostnader .Men som det är nu så är liten plac och vi ska inte stå för det utan det ska soc är det fel

Hör många ggr famhem berätta hur lite dom får(men det gör inget vi gör det inte för pengarna) ,.Ibland häng mig inte nu :smirk: är det som om dom som har lägre rättfärdigar sig med att dom älskar barnet och gärna betalar för det Medans vi som ställer krav på högre får höra att ställ inga krav det går ut över barnet = ni gör det bara för pengarna soc flyttar på barnet och det är erat fel :twomad:

Men om alla :evil: ställer krav på att ta ut vad barn faktiskt kostar redan ifrån början så kan ju inte soc välja att omplac för detta .

Jag vill absolut inte att någon ska ta illa vid sig .Det är inte riktat mot någon av er .Utan mer en allmän frustration över snåla soc .Alla behövs och ni gör ett fantastiskt jobb skulle bara önska att soc uppskattar det mer .Så till er alla därute för att ni finns :bow


Tycker att du har en stor poäng i vad du säger när det gäller att skilja ekonomi och kännslor. I den här världen tycks det vara fult att tala om pengar. Jag anser att det inte är det. Det är ett jobb vi gör och där med ska man ha betalt för det också. Detta har inget att göra med om man är en hjärtlig människa, tycker om sina placeringa eller att man skulle vara en girig person.

Det jag vänder mig mot är de familjehem som faktiskt inte bryr sig om att hålla en nivå och krav på arvoden och rear ut platser och krav på ersättning. I andra brancher talar man om dumpning av priser, samma fenomen inträffar här. Jag tycker att det någonstans signalerar om att gränsen för uppdraget någonstans suddas ut om man plötsligt ska börja betala för det uppdraget man en gång har tagit på sig. Detta signalerar mycket fel och vem är det man gör en tjänst genom det synsättet?

Givetvis tjänar ingen på det och i långa loppet blir det ingen vinst för de som behöver placeras heller då det blir familjehem som på något sätt gör en industri av det och faktiskt måste ha många placeringar just för den ekonomiska bärigheten. Att man väljer och har många placeringar av andra orsaker är en annan sak.

Givetvis väljer kommunen att placera hos prisdumparna då det råder den typen av ekonomiskt klimat så pris går före erfarenhet och kvalite. Nej så visst ska vi våga tala om arvoden och ersättningar utan skämsmössan på.
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Tack Vilda barn för din uträkning, så fort man pratar ersättning så är det alltid några som kommer farande med att man inte kan älska ungarna för att man vill ha betalt för dom FAKTISKA kotnaderna.
Det ska alltid spelas på ens samvete och många tycker att dom kan bjuda på hyran, bjuda på milpengarna, bjuda på cyckeln...o.s.v
Ska det vara så fult att få dom faktiska kostnaderna så kan man väl lika gärna lägga ner familjevården och endast adoptera bort :angel :angel:
9000: per familjemedlem tycker jag är en helt normal uträkning.

Nya ordet "Prisdumparna" gillar jag........... :angel
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Som familjehem skattar man inte på de 5000 man inte får dra av. I rekomendationerna står att 130 kr/månad och uppdragstagare ska läggas till utanför ord. rekomenderad omkostnadsersättning. den summan täcker skatten på de 5000 kr.
prisdumparen mat-tilda som inte är i förhandlingsläge med tanke på barnet som är placerat
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

ja det är väl trevligt å bli kallad prisdumpare :evil: Hur tänker du familjen annorlunda när du sätter namn på oss som går med på säg näst lägsta arvode? Vi som faktiskt tycker att en pytte pytte liten utan "problem" kanske man inte kan kräva högst enl skl och omkostnader på högsta nivå... Eller har jag missuppfattat dig fullständigt???
 
Re: ersättning då barnets syskon hälsar på?

Man skattar väl på de 5000 kronorna och får igen det med 130 kr i månaden, det blir ju 1560 kronot vilket nästan är skatten på 5000. Så det är plus minus noll.
Eller har jag fattat fel? Verkar så i min deklaration ivarjefall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp