Större bil eller använda 2 bilar...??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läste någonstans (tror det var på familjehemmets sida :smirk: ) om familjer som har blivit beviljade en större bil för att hela familjen ska få plats....
Vi är 2 vuxna, 3 biobarn samt förhoppningsvis ett "extrabarn" snart :banan:
Vi har 2 normalstora bilar, dvs. 5-sitsiga.
Min fråga blir följdaktligen; KAN man verkligen begära bidrag för att köpa en bil som rymmer oss alla samtidigt ? Annars är vi hänvisade till att alltid åka 2 bilar när vi ska någonstans tillsammans. Vad är "normalt", vad kan man ansöka om utan att vara "giriga" eller vad man ska kalla det.... :?

Lyfta frågan kan du väl göra. Får man en fråga ställd till sig så har man (soc) möjlighet att svara ja eller nej. Om man däremot får ett krav på att få bidrag till bil så ställs det väl mer till sin spets, jag skulle kunna tänka mig att en del soc. då slår något bakut, (åtminstone har vi dåliga erfarenheter av ställda krav, och det var normalställda krav). Man får ibland vara både lite smidig och listig (tror jag) mot socialtjänsterna.
När ni får ert barnerbjudande kommer ni sitta tillsammans med ert soc. och planera, då kan det också vara passande att ta upp just "bilproblemet". Ett ytterligare tips är att man har skrivit ner en del funderingar som man kanske har inför barnets ankomst. Jag kan lova att vi hade en miljard funderingar, allraminst!!!!!

Det är så lätt att missa en fråga om man inte har det nedskrivet.

I rek. står det att man kan få bidrag till räntan på billånet, man får med andra ord inget kapital insatt på sitt konto för köp av bil och ingen bidrag till amortering av billån heller.

Vi själva gjorde som så att vi köpte helt sonika en större bil då vi fick våra små juveler, i vår gamla bil fick inte alla plats i bakstätet eftersom juvelerna använder bilstolar. Vi tog det köpet ur vår egen budget, vi ville få känna oss "fria" i vårt val av att köpa bil som passar våra behov, då kändes det helt enkelt inget vidare att ha frågat om bidrag för billån, men det är ju mycket individuellt och personligt hur man känner inför den problematiken.

Lycka till och då hoppas vi på att ett barn snart ska få anlända hem till ert trygga bo!

Mvh MGB

Vi frågade vår familjehemssekr. samma sak igår när de ville att vi skulle fundera på en placering till. Vi frågade just om större bil. Idag kör vi två bilar, men det är knöligt.

Så hon svarade att det är en förhandlingsfråga.

Marre sa:
Läste någonstans (tror det var på familjehemmets sida :smirk: ) om familjer som har blivit beviljade en större bil för att hela familjen ska få plats....
Vi är 2 vuxna, 3 biobarn samt förhoppningsvis ett "extrabarn" snart :banan:
Vi har 2 normalstora bilar, dvs. 5-sitsiga.
Min fråga blir följdaktligen; KAN man verkligen begära bidrag för att köpa en bil som rymmer oss alla samtidigt ? Annars är vi hänvisade till att alltid åka 2 bilar när vi ska någonstans tillsammans. Vad är "normalt", vad kan man ansöka om utan att vara "giriga" eller vad man ska kalla det.... :?

Att kunna frakta alla i en bil är basic tycker jag, speciellt om man bor lite utanför "allfarvägarna" och inte har tillgång till allmänna kommunikationer.

Tycker absolut att ni ska ta diskussionen med placerande kommun, speciellt om det är en placering som "skall vara ett tag".
Du kan inte få bidrag till att köpa en bil men väl merkostnaden för vad det skulle bli dyrare för er att byta den ena bilen mot en större.
Högre bensinförbrukning, dyrare skatt & försäkring, räntekostnader o s v.

Vi bor visserligen vid en bussväg, men jag tänker mer när man allihop ska åka på tex. semester, åka och handla osv. osv.
Vi har redan 2 stora bensinslukande bilar (jeepar) o dom ÄR ju redan dyra att äga, men räkna på vad det skulle kosta att åka dubbla bilar som drar ca 2 l /mil...
Känns lite som att om man tar upp det "direkt" innan man har en placering så kanske dom tycker att "nä, då letar vi annan familj" . Eller ???? SVÅRT läge tycker jag !

Med DOM förutsättningarna skulle jag bytt bil för länge sedan (om de tar 2 l/mil) :oops: :wink:
Skulle ju faktiskt bli en ekonomisk "vinst" för er att byta den ena.................. :banan:

Jo för visso, men detta är ju de bilar vi har valt å de räcker till vår "ordinarie" familj....
Oavsett bensinkostnad mm. :bounce:
Ska vi däremot byta en av bilarna till en med fler säten, måste man troligtvis ha loss ett kapital å lägga emellan. Missförstå mig rätt, med vår befintliga familj räcker bilplatserna till, men inte med 6 pers. i familjen....
Sen kan man ju ha personliga åsikter om vad det kostar att åka jeep !

Vi fick byta både bil och husbil för att det skulle funka för oss. Vi har inte fått något från soc och har inte gjort något åt det heller. Det kostade en hel del men det var det värt. Dessutom är det ju alltid kul att byta bil :claphappy:. Lite uppoffringar är iallafall vi beredda att göra för att få lov att ta hand om vår lilla. Vår soc ställer upp med så mycket annat ändå. Hoppas att ni kommer fram till något bra.....

Okej...Det var många olika åsikter och svar :roll:
Naturligtvis skulle jag önska att vi hade råd att köpa både det ena och det andra till vårt (förhoppningsvis) kommande extrabarn utan att be soc. om pengar, men sååå rika är vi inte. Men tack alla, jag tror att jag inser att det ÄR en förhandlingsfråga... :bow

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp