Standard

Vi är alltså en sån här underlig familj som tar imot andras barn mot pengar. Satt och läste lite på familjeliv och det är så galet så man vet inte om man ska skratta eller gråta. En tråd handlade om att familjehemsplacerade barnen inte fick samma lyxliv som bio barnen. Och igentligen har dom rätt till samma som familjen dom bor i men det är ju rent omöjligt på omkostnaden man får av soc. Vi har en sladdis och hen är ju bortskämd då vi har råd och hen inte har jämngamla syskon som ska ha samma. Vi hade en jour placering i nära ålder Det var katastrof. Som tur var en begränsad tid. Men hen såg ju vårt barns rum som paradiset och ville ha ett likadant. Nydligen blev vi tillfrågade om två barn, 3år och 4år yngre än vårat eget barn och samma kön. Men kände att nej det går inte. Dom kommer se upp till vårt barn och vilja ha samma saker. Det finns ju inte på kartan att det skulle gå med det lilla man får i omkostnader. Så vi tackade nej till två barn för vi har inte råd att ta imot dom. Är inte det konstigt när vi gör detta BARA för att tjäna MASSA pengar. Som så många tror. Vill ju inte ha två barn här som ska känna att dom är mindre värda än vårt eget barn. Vi har nu en som vi är stödfamil till. Men jag har inte fått en krona än men köper kläder o leksaker som jag inte ens vet om soc kommer stå för. Jag har fått uppfattningen att dom inte betalar sånt till kontaktfamiljer. Men här ska barnet vara 3 nätter i veckan. Vi behöver ju saker här. Ska ha möte snart hur lägger jag upp detta. Att vi kan inte frakta en resväska mellan förskolan och hit varje vecka.
 
Jag var stödfamilj åt en kille under ett par år...han kom alltid i skitiga och trasiga kläder...började med att vi skulle gå på 80-årskalas..bara bara kände att jag kan inte ta med honom i trasiga kläder dit så jag tog med honom och köpte kläder dagen innan...och sen köpte jag lite smått då och då...tshirts och kallingar och strumpor osv..för ofta hade han inte med sig ett enda ombyte..eller ens jacka emellanåt..så de fick bli en joggingoverall med med jacka...Nu hade jag inga egna barn så han behövde inte känna att någon annan fick mer..utan snarare att han hade en egen byrå med bara sina saker...och tänka sig...rena och hela...han brukade fråga om han fick duscha de första han gjorde när han kom och sen dök han mer eller mindre ner i låda och bytte kläder...måste har varit skönt...var tredje helg iaf med rent att ta på sig...och dusch som man inte behövde va rädd att trilla genom golvet på..för deras dusch hade ett stort hål rakt ner i källaren...så de fixade tillslut en halv duschkabin nere i källaren...
Jag hade som krav att när han skulle åka hem på söndagen så skulle han byta om till sina egna kläder...jag brukade passa på och tvätta dem så de iaf var redan den början av veckan...

Men sen gick de så långt att han hade ju berättat för föräldrarna att han hade fått kläder hemma hos mig...och det hände flera gånger att föräldrarna ringde och sa...du nu är de så att han har inga rena kläder.eller vi hittar inte det eller det....skulle vi kunna få komma ner så han får ett par rena sockar eller kalsonger så han har nått att ta på sig...första gången gick jag med på det...men sen efter de sa jag nej...för då hade jag inte haft ett enda plagg kvar om de skulle ha fått fortsätta...

Och nej jag fick inget ut för det jag la ut extra...men ifs det började ju med att jag själv ville han skulle ha rena och hela kläder till min morfars kalas med alla släktingar och vänner..så de brydde jag mig inte som..vet att jag nämnde det för handläggaren men hon föreslog inte heller att jag skulle skicka med några kvitton.

Men jag förstår dig...de måste kännas konstigt att ha ett rum och ett barn som man köper det där lilla extra till om de nu är en sladdis...hehe familjens lilla bortskämda barn...:)...men att sen ha ett barn nästan samma ålder där det inte finns pengar att göra de det lilla extra för måste både vara hemskt för er...men ännu mer för barnet om de ser att det andra barnet f år men inte jag...usch då drar de i hjärtat...måste vara en hemsk känsla att känna att varför får Han/Hon men inte jag...:(

Men när ni nu har så varje vecka så tycker jag nog ni borde få en extra summa att kunna köpa en garderob med kläder osv...för ni kan ju inte begära att allt ska åka fram och tillbaka två gånger i veckan..först till er och sen tillbaka...helt onödigt...men de borde ju vara utöver er ersättning för det ska ju mer vara till mat osv. lika så om barnet är så gammalt att de kanske vill kunna ha en cykel osv...ska ni frakta hela bilen full med saker två gånger i veckan...om så inte nytt så måste ni väl kunna få tag på begagnat...

Lista upp vad som kan behövas och sen är de väl bara att börja förhandla..de som går de går...men jag menar tre dagar i veckan de är ju halva tiden på varje ställe...eller hur
 
ÄR ju kanon ju...klart som sjutton att ni behöver saker om barnet ska vara halva veckan hos er..går ju inte hålla på att dra sakerna fram och tillbaka speciellt inte om ni kanske hämtar upp i skolan eller lämnar i skolan...då ska grejor dras med dig...nä de va bra att ni fick pengar till att fixa sånna saker som är "era"och inte behöver följa med hem...
 
Tillbaka
Topp