Starta eget

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ingen som driver familjehem som egen firma? Man kanske inte kan göra det, men många undrar om inte vi kan starta eget. Skulle så gärna vilja vara hemma på heltid och ta hand om de små liven. Här fungerar det ju så bra. Känner bara att det är svårt att hinna med att ha vanligt jobb också. Törs inte riktigt ta steget att säga upp mig heller, man ska ju tänka på pensionen också. Någon som har några tips eller råd? Har 3 placerade och 4 barn som kommer varannan helg. En jättefin barngrupp som mycket roligt tillsammans.
 
I Stocholm finns det organisationer som ger ersättning till dig om du har egen firma. Men i större delen av resten av landet verkar man anse att man inte kan göra det för då riskerar man bli behandla de verksamhet och då ska man tydligen ha tillstånd o dyl.

Fördelen med att göra det i firmaform är ju att alla relaterade kostnader kan betalad med oskattade pengar, skatt betalas ju endast påm"vinste"

Nackdelen måste bl à vara att det sticker i ögonen på bio. Du lever på deras barn... Och att organisationerna oftare har mer svårplacerade barn...
 
Har du flera placerade eller någon med bättre arvode så har du möjlighet att stanna hemma. Själv har jag sedan 95 haft 5 placeringar samtidigt och endast arbetat i hemmet. Men jag har inte drivet det som företag.
 
Detta med pension i sammanhanget är ju rätt intressant.
Hur mycket bör man spara varje månad? Vem räknar ut det?

Jag vet ju inte ens hur mycket min arbetsgivare betalar in varje månad åt mig men det är ju viktigt att veta.
 
Prata med din bank eller någon som är insatt. Jag började för 12 år sedan och sätter in 2000:- varje månad. Är lite till åren kommen så jag få höja min insättning. Har 11 år kvar till pensionen. Om jag nu vill jobba så länge. :angel
 
Bra idé - tack! :claphappy:
Jobbar ju heltid idag och sparar lite xtra utöver det men om man i framtiden går hemma under en längre period så måste man ju tänka på detta med pensionen oxå.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp