Startbidrag bebis!

Kommer inom kort få en 8månaders placerad❤️. Känns som listan för en liten bebis blir väldigt lång och dyr (med det nödvändigaste), hur har era listor sett ut? Summor? Barnvagn? Kläder? Möbler? Osv? Skulle bli väldigt glad om någon ville dela med sig
 
vi fick köpa det vi behövde
ny vagn, ny säng och skötbord, ny bilstol och en rejäl omgång med kläder.
Lillskrutt fick ingenting med sig utan kläderna han kom i och de var på gränsen till för små. Liten var 3 månader när han kom.
Tror att allt gick på 15000 i runda slängar
 
Det är väldigt olika i olika kommuner vad de betalar.
En del ger en startsumma som man får hantera efter egna prioriteringar, en del säger köp vad ni behöver och lämna in kvitton.
Enklast är nog att lista det viktigaste som man inte har innan typ bilstol, vagn, säng, kläder mm och uppskatta en kostnad.
Det jag har erfarit är att det är lättare att få igenom önskemålen om man kan precisera kostnaden och var man tänker köpa det.
Vi utrustade ett syskonpar totalt och fick igenom allt då vi kunde visa exakt hur vi tänkte.
 
Känns bra att veta det:) för när man läser på andra forum så skrivs det ofta om att man får jaga på beg-marknaden för att få listan att gå ihop för den budget man fått från kommunen. Känns ju helt fel (delvis) då jag är snäll och ställer upp (för jag vill), och sedan ska jag behöva åka land och riket runt och leta billiga sängar, skötbord, vagnar, bilstol osv osv.... Kan köpa det till viss del, men en gräns ska det finnas! kan köpa att man inte ska köpa massa märkesvaror och dyra vagnar men barnet skall väl ha ett grundutbud och kan inte kommunen möta det så tycker jag det är dåligt.
 
När vårt placerade kom (1år) köpte vi vagn, bilstol, skötbord o säng. Sen visade vi kvitto o fick betalt i efterhand. Tror vi fick en summa till ett startpaket typ kläder, nappar osv
Nu ska vi kanske även ta emot ett spädbarn. Så det blir kanske att åka o shoppa igen :banan: Köpa bebiskläder är ju inte direkt något jobbigt;)
 
Vi har en liten på jour nu som visserligen hade en del med sig men inte tillräckligt.
Jag sa vad jag behövde och fick ok direkt att införskaffa det så vi fick en fungerande tillvaro.
Givetvis följer allt med när vi vet vad som ska hända med mini.
 
Utdrag ur cirkulär 08:81 Sveriges Kommuner och Landsting

9. Utrustning inför placeringen

9.1 Kläder m.m.

Socialnämnden ansvarar för att de som placeras i familjehem är utrustade med de kläder som behövs för den närmaste årstiden. Barnet kan även ha behov av leksaker, fritidsutrustning och liknande för att finna sig tillrätta och få en meningsfull tillvaro och trivsel.

Vad som ska köpas beror på hur ett visst barns behov ser ut, vad barnet redan har och hur länge placeringen förväntas pågå.

Det kan vara lämpligt att barnet och familjehemmet, i samråd med socialtjänsten, gemensamt planerar vad som ska köpas.

9.2 Basutrustning

Familjehemmet behöver eventuellt utrusta det rum som barnet ska bo i. Barnet behöver utrustning för att sova, förvara kläder, leksaker m.m. Skolbarn behöver plats för läxläsning. Vilken utrustning som behöver skaffas får bedömas utifrån vad som finns, vad barnet behöver utifrån sin ålder och intressen och hur länge placeringen beräknas pågå.

Det är tänkt att framtida kompletteringar av utrustningen ska finansieras inom ramen för den löpande omkostnadsersättningen. Extra ersättning till utrustning av dyrare slag eller p.g.a. extremt slitage får prövas särskilt i varje enskilt fall.

Om den placerade är ett barn med funktionshinder kan det behövas särskild utrustning eller anpassning i hemmet.
 
Tillbaka
Topp