Startbidrag spädis?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Nu börjar det äntligen hända saker och vi ska troligtvis få ta emot ett spädbarn inom kort :claphappy: .
Då det var ett tag sedan våra egna var så små har jag inga saker kvar som vi kan använda och därmed så måste ju allt (vagn, spjälsäng, bilbarnstol, matstol, bärsele m.m) inhandlas. Vad är ett rimligt startbidrag? Fick ett besked om att det normalt är på 5000:-, men det räcker ju ingenstans om vi inte ska börja leta efter begagnat.
Hur har ni andra löst det :?
 
Hej!

När vi tog emot en spädis för något år sedan fick vi också 5000 kr i startbidrag. Vi köpte en begagnad bilstol och en ny vagn (vi valde en vagn att växa i ). Det beror också på hur liten :angel: är. Kanske kan ni vänta med vissa saker som matstol om :angel: är liten. Bärsele lånade vi av kompisar. Så mitt tips är tradera, blocket och snälla kompisar :banan: . Mitt andra tips är att ta reda på vad det kostar och kräv :x pengar (det är nog enklare att få pengar om man kan köpa något begagnat) :bow .
Och förresen GRATTIS till en härlig tid med er nya lill* :angel: .

Kram Tre
 
Vad är det för fel på begagnat?
Hade köpt mycket det även om jag fått en bio och betalat själv....................
5000 kr kan räcka långt!
Och allt behövs ju inte från start med en spädis (var nyfödd ni skulle få va?).
Handla det som är viktigast, sälj när det behövs och köp nästa "måste".
 
Vi fick ett startbidrag på runt tio tusen. Vi skrev en lista på allt som behövdes. Sa till soc att jag handlade mkt på blocket och tradera, då kontrade de med att barnet självklart också skulle ha nya saker.

Bilbarnstol är ju inget man gärna köper begagnat. Jag måste känna personen jag köper den av för att verkligen veta att den inte är krockad. Barnvagn köpte jag på blocket, en del nya kläder, men också en del på tradera.

Barnmatstol fick jag av en arb,kamrat, spjälsängen bekostade vi själva då de ansåg den vara för dyr.

De går ofta på IKEAs priser när det gäller möbler.

Byrå lade vi till också. Gosedjur, täcke kudde, sängkläder. Det plockar på.

Lycka till!!
 
Hej och tack för hjälpen!

Det är inget fel på begagnat men om allt går som planerat kommer den lilla troligen till oss inom loppet av ett par veckor och fram till dess jobbar jag fulltid på mitt ordinarie arbete. Därmed inte så mkt tid till övers att leta begagnat..
Har dock smygkikat på blocket och såg några fina vagnar i närheten som kan vara av intresse, men håller med om att bilbarnstol och sådant gärna får vara nytt.
Sen har de flesta av våra vänner inte småbarn själva längre, så att låna blir nog svårt. De har nog gjort som oss, givit bort eller kastat sådant redan. Men det praktiska fixar sig :razz: , det viktigaste är ju så klart den lilla :angel:
 
Ja, bilsäkerheten är det enda som vi också köpt nytt.
I o f s en begagnad bilstol till andrabilen men det var av vänner, så vi var säkra på vad den varit med om.

Finns väldigt mycket fint begagnat.
Lycka till med både uppdrag och sökandet!
 
Hej!! Oj, vad olika det är!! Vårt bonusbarn kom från jourhem vid några års ålder där det vistats en tid och hade inte något personligt mer än enstaka leksaker och kläder. Resten var jourhemmets. Vi fick köpa allt nytt - vagn, leksaker, matstol, bilbarnstol, kläder, cykelsits, flytväst, grindar.....och det var inga problem. Vi handlade allt och gav sedan alla kvitton till soc.sekreteraren. Inte visste vi om de skulle godkänna allt, men det gick igenom. Hade det inte gjort det hade vi stått för det själva. Det kändes viktigt för oss att denna lilla person äntligen fick något som bara var det barnets. Har annars själva växt upp med både begagnat och nytt och vi använder kläder och vagnar numera ifrån vänner och nyköpta till både biobarn och bonusbarn.

Vänliga hälsningar !!
 
Vi fick max 8833 kr i utrustningsbidrag och ca 2600 i klädstartbidrag. Då behöver vi båda vagn ochbilbarnstolar exv. Allt ska redovisas med kvitton men Blocket och tradera funkar bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp