startbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar hur mycket ni fick i startbidrag, om jag räknar med all inredning till ett rum som skall vara likvärdigt våra egna barn/tonåringar kommer jag upp i 8000,- (IKEA) är det rimligt? madrass, sänggavel, fotölj, skrivbord+stol, förvaring, garderob, mm.mm.
Sedan tillkommer även kläder för vår/sommar så som regnställ, stövlar, idrottskläder vardagskläder/skor mm. Hur mycket fick ni/kan vi begära till kläder? och även cykel+hjälm :oops: .

Känns som man begär för mycket om vi ska ha till allt, ska tillägga att det är till en 12 åring.

Vi har begärt högsta arvodet och omkostnaden som de godtjänt, men då får vi inget utöver till resor, inköp framöver av dyrare saker mm.

Sedan undrar vi över, de sade att vi skulle stå för umgänges resorna för att vi får högsta omk. men resorna kommer att kosta 850,- + mat per gång 1 gång i månaden, kan vi säga att vi tar uppdraget men umgängesresorna får soc stå för? ska tillägga att vi reser en gång om året utomlads och åker slalom mm så vi har rätt dyra vanor därför högsta omk. Många frågor men jag hoppas få svar på allt :bow /Mosten
 
Hej!

Det är olika vad man får i startbidrag. Vi blev beviljade 8000:-, till vår tonåring. Det beror på hur mycket barnet har med sig. Ibland får man köpa efterhand. Finns det saker sedan tidigare vill de ofta att dessa följer med barnet. Till vår yngre placering fick vi köpa en cykel. Allt annat köpte vi efterhand.

Stå på er om ni tycker att ni behöver pengarna och var beredda på att visa kvitto.

Kramar Tre
 
Hej igen!

Jag glömde säga att hemresorna bör beräknas in i omkostnadsersättningen och hamna utöver den kostnaden. (omkostnadsersättning+hemresekostnad)

Tre
 
Vi gjorde en lista innan placeringen med allt som behövdes.
Det var allt från underkläder, musikmaskin, möbler, data- och TV-spel (1 var), skor, kläder, cyklar mm mm.
I spalten jämte skrev vi beräknad kostnad.
Inga överkostnader, biosarna har begagnade cyklar så det äskade vi även till plac.
Vi har fått igenom allt.

Alla avtal är olika och specifika för just det uppddraget.
Vad gäller högsta omkostnad så är det ju upp till er att acceptera "det" och inget mer eller göra en specifik lista med lägre (?) belopp för att kunna äska mer vi stora utlägg.
Det är för och nackdelar med båda sätten.
 
Okej, Tack för snabbt svar, men skulle 8000,- räcka till allt möbler, kläder cykel...
Är det fler som kan ge info "ju fler desto bättre" :D /Mosten
 
Hej,
Vi gjorde en lista som Honey och en uppskattning av kostnaden, Sedan skickade jag in kvitton efterhand som jag handlade.
Det var både kläder, uteleksaker( pulka, snowracer, och lite möbler ( våningssäng, byrå, lampa, lekförvaring etc)
Det vi handlat strök jag vartefter på listan som jag skickade med kvittona för att dels påminna att det kommer mer samt att vi faktiskt handlat det vi sagt.

Nu var detta två små barn (4+5 år) som kom med det de hade på kroppen och vad som låg i ombyteslådan på dagis. Så ALLT fick inhandlas. så även till deras rum eftersom våra bioasar är så gamla att de flyttat hemifrån för många år sedan.

Eftersom de var jourplacerade hos oss på vårkanten fick vi inte startbidrag förrän till hösten då de blev fam.hemsplacerade hos oss. Så då handlades en startgarderob, innan dess hade vi gått runt på omkostnadspengarna och en massa ärvda kläder och leksaker från släkt och vänner.

Pengar till cyklar äskade vi till första våren.

Upplever att vi fick det väldigt generöst och att det känndes bra!
Mitt råd är att göra listor! med beräknad lägsta kostnad. :razz:
 
Puffar på lite :D är det fler som kan ge mer info vad ni fått totalt i kronor, kanske någon fått väldigt lite från någon kommun o vad var motiveringen isåfall och vise versa. Vi har ett rum möblerat men de är till för jourplaceringar vi får ibland, men detta rum som :angel: kommer att få står nu helt tomt då ett av våra barn flyttat hemifrån. Vi ska träffa soc igen 1/4 och då gå igenom detta / mosten
 
Vi fick 5500:- i startbidrag för att möblera rummet och köpa möbler och dyl för, eftersom vår :angel: kom i stort sett i det han hade på kroppen blev det till att köpa allt nytt i klädväg, skor osv, lämnade in kvitton på ca 5000:- och fick tillbaks allt, inga problem utan vi har varit nöjda.

Däremot hur dyra levnadsvanor man har och om man ska få mer än andra bara just för det vet jag väl inte riktigt om jag kan hålla med om, vi reser oxå mycket och sparar varje månad för just detta och tycker att det är rimligt att man gör likadant för vår :angel: , man får ju inga extrapengar för sina biobarn för att kunna resa, vi lägger undan en summa varje mån av omkostnadsdelen för sådana ändamål och det har fungerat bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp