"Startbidrag"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla vardagshjältar!
Vi ska få vår första placering nu om bara tre veckor. Det blir en eventuell uppväxtplacering. Då vårt bio-barn är en "stor" kille nu så har vi INGA bäbissaker kvar. :angel: kommer helt utan saker så vi måste införskaffa ALLT, barnvagn, bilstolar, kläder osv osv. Den kommun som vi fått uppdraget ifrån är dock väldigt sega. Vi har frågat flera gånger vilken summa vi kan handla för. Jag gjorde själv en kalkyl och med ALLT skulle det gå på ca 15 000kr. Det beloppet sa dock kommunen NEJ till. Så nu undrar jag, vad har ni fått för startbidrag för en bäbisplacering? Känner mig väldigt stressad då :angel: kommer om tre veckor och vi har inget hemma! Det kan väl inte vara meningen att vi som familjehem skall bekosta allt detta själva?
Snälla, berätta om hur det var för Er, tacksam för alla svar!!!!
 
När nu handlar - måste ni då visa på kvitton? Isåfall lär det kosta. Kan ni få en klumpsumma kan ni komma hyfsat billigt åt det ni behöver. Till vår Söuten handlade vi gör 18000kr då Liten kom - trappgrindar, vagn, vilstol, matstol, lite kläder , leksaker.... Nu väntar vi bebis ( finns i min mage;)) o denna gång har vi kunnat köpa en hel del begagnat - för ingen ska ersätta oss o vi behöver ej redovisa någonstans m kvitto. Vad ger de för argument att INTE ersätta 15000kr undrar jag . Allt kostar.... Lycka till!
 
Hej!

Vi ar tagit emot småbarn vid två tillfällen. Vi har fått köpa det vi behövde inom rimliga gränser. Vi har klarat oss under 10.000:-. Du behöver kanske inte köpa allt på en gång, beroende på vilken ålder bebisen är så kan kanske matstol vänta eller du kanske inte behöver en liggvagn utan kan klara dig med en lite lyxigare sittvagn. Se till att du får en omkostnadsersättning som täcker framtida inköp av kläder och sånt som behövs framöver.
Man kan köpa begagnat och be säljaren skriva ett kvitto, det har funkat för oss.

Tre
 
Vi fick ut 23000 och fick mer om vi behövde det gick till allt man skall tänka på att även babyn behöver badlakan mattor tavlor gardiner lampor mm vi gjorde en exakt kalkyl och skrev precis vad allt kostade och vart det skulle inhandlas. Fakta är att skulle ni handla begagnat till bio barnet ? I så fall är begagnat bra men skulle ni köpa nytt till erat barn skall barnet även få nytt barnet skall ha samma levnadsstandard som ni har hemma skall inte skilja sig från er.

Flummiga skrivet kanske men hoppas du fick lite hjälp

/ skorpan
 
Hej igen ;) vi fick summan insatt inom 2 veckor men behövde vi något innan. Det vi behövde skut la vi ut och fik tillbaka senare. Vilket ofta är fallet man lägger ut och får åter nästa lön.

/skorpan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp