startbidrag

Har ni fått nån typ av startbidrag vid nya placeringar? Har två killar bröder som är vårt första uppdrag som fam. hem. Vi har köpt säng, skrivbord, stolar, sänker, lampor, tv, särskilda köks redskap då dom inte äter fläsk kött. Sammanlagt ca 5000 kr men dom har sagt att vi inget får. .fick till svar att om man vill vara fam.hem så förutsätter dom att man har säng mm. Men det är ju inte så att man har två skrivbord mm som bara står t övers...eller vad säger ni?
 
Hej,
Det var en snål kommun/ org. du jobbar åt.
Vi fick allt nödvändigt betalt innan placeringen så det ska inte du stå för.
Ser ut som de försöker köra över dig men ge dig inte !
Lycka till!
 
Vi fick göra en lista med allt som behövde köpas. Gjorde den detaljerad med priser från bl.a. Ikea, och Lindex, + bilbarnstol och vagn. Hamnade på ca 16000 , det godkändes och fick utbetalt innan placering. Utan ifrågasättande. Så stå på dig.
 
Ta ett nytt samtal men uppdragsgivaren.
Vi har alltid fått pengar för inköp vid inflytt.
En gång en klumpsumma som skulle täcka spm ett startpacket. Andra gången fick vi handla och lämna in kvitton.
Stå på er!
 
För fasta placeringar brukar man alltid få startbidrag....skulle vara intressant o veta vilken kommun det är......
 
Fick också skriva lista över vad som behövdes. Sen gjorde min FH sekreterare en överslag av vad det kostade..... sen fick jag hälften av den summan (ca 2.500 tror jag det var). Och då har jag en "snålkommun" som säger nej till alla utgifter.

Så stå på er!
 
Vi har fått olika från llika kommuner. Men ca 5000 i start per barn plus extra saker som tex bilbarnstol och vagn som kostar extra. Men i möbelväg ca 5000 per barn. Det räcker inte långt. Vi har lagt ca 15000 per barn i uppstart.
 
Får man fråga vilken kommun detta är?
Vi frågade också efter startbidrag när vi fick vår bäbis-placering men det var efter många
turer, mycket bråk och många tårar från vår sida. :cry: Dom sa från början att vi fick handla in vad vi tyckte var lämpligt och att dom skulle betala för det... Det blev en summa runt 5000:- när vi var färdiga men det var väldigt mycket bråk om den summan och dom skar ner på den.
Detta var vår första placering - vi var ovana - kommer aldrig göra om det - ALLT skall finnas på papper INNAN man tar enplacering!
 
Vi fick vår bäbis i höstas. Behövde köpa ALLT! Kostade oss ca 20 000kr. Soc ersatte oss med 7 000kr... Det var dock helt andra toner när dom utredde oss för självklart skulle vi få allt ersatt bla bla bla. Sedan fick vi nästan bråka oss till pengar. Ur trist! Har även fixat hens rum men jag vet inte ens om jag orkar ta upp det.
 
Vi har fått lite olika. Till vår tonåring fick vi alla möbler och lite annat.
Säng, byrå, nattduksbord, kudde, täcke, överkast, golvmatta, gardiner, nattlampa, skrivbord, skrivbordslampa.
Vi fick även annat som behövdes, underkläder, vinterjacka, vinterskor. Övriga grejer har vi efter hand bytt ut. Men vi har Sveriges bästa kommun. :smirk:

Sen har vi två små från en annan kommun. Där fick vi vara lite hårdare men fick 5000 per barn till möbler och leksaker, 3500 till bilbarnstol och även 5000 till syskonvagn. Vi är nöjda men insåg efter genomgång att det gått betydligt fler tusenlappar än så.
 
jupp!!
som vanligt, stå där med kepsen i hand och bocka o buga o ta emot skiten!!!

jag har sagt det förut, men för fasiken....sätt ner foten och markera nån gång!!
 
Tillbaka
Topp