Student kostnader

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår grabb skall nu ta studenten. Detta är som alla vet förknippat med en del kostnader om man nu vill att han skall få ett liknande firande som andra som tar studenten.
Vid kontakt med socialen menar de att detta skulle vi tänkt på tidigare och lagt undan varje månad för detta tillfälle. Vår grabb har varit hos oss i 8 år.

Vad har ni andra för erfarenheter av studenten och tillhörande kostnader.
Vad tycker ni är normalt att få ersättning för ?
 
Det beror lite på vad ni haft för omkostnade ersättning tycker jag. Sen är ju de här med ekonomi så himla olika för alla. Vissa tycker att de är bra o planerar o lägger undan medans vissa tycker de motsatta. Jag tycker att de är viktigt att de står med i avtalet vad som ska ingå.
Hur har de sett ut ,,har ni fått extra vid semestrar o större inköp tidigare ?
 
Vi har fått för semesterresor (där var vi överens om att vi skulle spara X antal kr / mån för framtida semesterresor ) ingick i avtalet. Vi har även fått för lite dyrare saker som mobiltelefon (1 under 8 år) och dator (1 st ) i gymnasiet har han fått dator via skolan.

Men när vi skrev avtalet sas det ingenting om att framtida större poster skulle beaktas
och att det skulle sparas per månad. Vi får bidrag till körkort men även där förväntades både vi ha lagt undan per månad och grabben sparat av månadspengen.

Min undran var egentligen vad som är relevant att begära när någon tar studenten.
 
Ja,,,Hur mycket beräknas de kosta ? Hur stort tänkte ni ha. När min sons syster hade så var de ganska litet o familjärt..Inte så där jätte påkostat o bara de närmaste. Men alla sa ett litet tal o åt olika pajer med bröd o sallad. Hon va nöjd. Och jag tyckte de va hur trevligt som helst.

Men om ni tänkte fira på ordentligt,,,vilket man kanske mycket väll kan tänkas vilja göra i de här fallet. Kanske ni kan skriva ner lite hur ni tänkt göra. Arbetet runt om får de av er.
Han kanske inte haft de så lätt eller vill ha lika som era egna. Jag tycker alltid de är lättare att uttrycka sig i text.

Men de är klart har ni redan frågat o fått nej,verkar de kanske konstigt o skicka ett brev nu ?
Eller inte.,, De kanske tänker till när de får höra hur ni tänkt :))) :angel
 
Vi har haft flera placeringar som tagit studenten, samma kommun men med olika socialsekreterare. En gång fick vi ett litet bidrag till maten, en annan gång ingenting. Vi har köpt balkläder o studentkläder på second hand så inte blivit så dyrt. Är en otrolig stor lycka att få ordna studentfirande till dessa barn! :love:
 
Nu var det inte riktigt matkostnaderna vi var ute efter. Det fixar vi.

Utan kostnaderna jag tänkte mer på var allt annat.
en Studentmössa idag kostar nästan 1000 kr.
Plakat
lastbil
Studentkryssning i stället för bal.
Kostym, skjorta skor och slips.
studentpresent
Övrigt

Tillsammans blir det kostnader på ca 10 000 kr.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp