Studiestöd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vanliga nöjen så som fika på stan och mobilkostnad.
Inte kläder, busskort, hygienartiklar eller större nöjen som tex Små resor , nöjesparker mm.
 
Om de får HELA bidraget så får de bekosta det mesta själva, även kläder, skor osv. Däremot så brukar vi betala en halv vinterjacka och vinterskor, just för att de ska köpa sig ordentliga kläder :smirk: Bor man som vi på landet så går det inte åt lika mycket pengar utan de kan spara undan litegrann.

Vill man ha dyrare grejjer får de spara.

Sara
 
Hm... Kontantkortsinternet då ? Här har nämligen vi andra varsitt trådlöst internet... Vår bio som är jämngammal med plac. betalar sitt eget internet.

H*n röker dessutom...
 
Hej!

Om er bio själv betalar sitt internet så tycker jag att er :angel: också ska göra det. Rökning är inget som jag hade sponsrat, så väljer :angel: att köpa cigaretter så får det ju bli mindre av något annat. När vi hade en tonåring placerad så var vi stenhårda just med rökningen. Vi visste att h*n rökte men vi var tydliga med att det var inget som vi accepterade, utan h*n fick röka utomhus och köpa cigaretter själv för egna pengar. Däremot betalade jag med glädje nikotintuggummi då h*n en dag bestämde sig för att sluta.

Lycka till

Tre
 
sara sa:
Om de får HELA bidraget så får de bekosta det mesta själva, även kläder, skor osv. Däremot så brukar vi betala en halv vinterjacka och vinterskor, just för att de ska köpa sig ordentliga kläder :smirk: Bor man som vi på landet så går det inte åt lika mycket pengar utan de kan spara undan litegrann.

Vill man ha dyrare grejjer får de spara.

Sara

Oj, då blir det inte mkt. över till nöjen... Studiestödet är ju på 1050 kr. Mobil 200 :-, internet 200:- ja då är det 600 kr. över till nöjen OCH kläder... Jag skulle också önska att det gick att spara en liten summa varje månad !
 
Jag tycker inte att studiebidraget räcker till allt det som ni skriver, inte åt våra barn i alla fall. Ett par jeans kostar ju 800-1300 kronor, det hade inte blivit mycket kläder om de skulle köpa kläder själva.
Tur vi inte har tonårsbarn placerade... :roll:
 
Våra bios får betala kläder, nöjen, fika osv själva. Vi betalar mobilabonnemang så vi ringer gratis inom familjen, resterande kostnader för mobil får dom ta själva. Busskort betalar vi.
 
Oj, betalar bio-vad är det för slags placering. Har aldrig varit med om att bio betalar- och skulle absolut inte vilja att de gör det heller. Fast vi har ju bara haft LVU-placerade barn och de har oftast varit små, de små liven..... nyfiken på hur det kommer sig att bio står för nöjen, kläder osv. Inte hört talas om det förut!!!
 
Gör mitt bästa... sa:
Oj, betalar bio-vad är det för slags placering. Har aldrig varit med om att bio betalar- och skulle absolut inte vilja att de gör det heller. Fast vi har ju bara haft LVU-placerade barn och de har oftast varit små, de små liven..... nyfiken på hur det kommer sig att bio står för nöjen, kläder osv. Inte hört talas om det förut!!!


Jag förmodar att LenaL menar sina egna barn.... (biologiska barn)

Vi har haft placerinar där biologiska föräldrana har haft kvar barnbidraget och då har dom fått stå för vissa kostnader som tex. vecko/månadspeng och en del av klädinköp. Men tyvärr har inte detta fungerat så bra för det har inte varit kläder som barnet ha varit behov av utan mest varit en impulsinköp. Våra ungdomar får ta del av sitt studiebidrag då dom är 16 år och få föra kassabok. Vill dom har ett par jeans som kostar 1000:- så får dom spara, hjälper dom till hemma så kan jag bidraga med halva summan. Ytterkläder och skor brukar vi betala.
 
Tia sa:
Jag tycker inte att studiebidraget räcker till allt det som ni skriver, inte åt våra barn i alla fall. Ett par jeans kostar ju 800-1300 kronor, det hade inte blivit mycket kläder om de skulle köpa kläder själva.
Tur vi inte har tonårsbarn placerade... :roll:

Jösses, inte sjutton köper vi jeans för mellan 800-1300 kronor... Varken åt våra egna barn eller plac. !!! De är väldigt duktiga på att snoka upp billiga kläder så att det räcker till mer. Å ni har inte ens tonårsbarn placerade skriver du ? Menar du att du köper så dyra kläder åt små barn ?
Jaja, hursomhelst går det ingen nöd på våra barn, inte ens de modemedvetna tonåringarna. :claphappy:
 
Tackar för förklaringen angående det där med bio.... fattade fel-hjärnsläpp... :wink: . Fast i såna här forum rukar ju BIO vara föräldrarna.....så jag är nog inte helt IQ- befriad :rollhappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp