Suuuuuck

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I min brevlåda fanns det två kuvert från Tingsrätten.... Jag blir bara så trött skall det aldrig ta slut.

Ibland kan jag förstå varför det är svårt att hitta familjehem.
I kuvertet fanns ett delgivningskvitto och ett föreläggande om verkställighet och vite. Detta beror på att vår :angel: inte kommer på umgänge. Det är naturligtvis vi som hindrar och försvårar :evil:

Är det någon som varit med om verkställighet?
Jag har kontaktat advokat i dag och hoppas att få lite mer info i morgon.

:bounce: Jag tror att jag ska stoppa :angel: i säng och prata igenom skoldagen då försvinner frustrationen och jag slipper hoppa upp och ner.
 
VöF klar i lagom till sommar semestern :angel: Äntligen är vi en riktig familj.

:angel: har inte velat träffa biomamma sedan förra hösten, har själv via telefon och brev talat om att :angel: inte vill träffa bio men det hjälper inte.
Jag har full förståelse att bio vill träffa sitt barn men min lojalitet ligger hos barnet och jag kan/vill inte tvinga in :angel: i bilen även om det finns kontaktperson med. Hur skulle jag då kunna vinna tillbaka tilliten igen?

Hur man gör har man rumpan bak :banan: och tur är kanske det :banan:
 
Nej umgänget fungerade inte innan heller. I dag är :angel: 9 och allt strul med umgänge började i 7års åldern. Min tro är att då var :angel: redo att börja säga nej och stå på sej i sina egna beslut ( På gott och ont).
Detta var en liten som aldrig sa nej och bara följde med utan att kunna välja eller ha en egen åsikt. Vi hade mycket rollspel för att öva detta, samt att ett nej ska respekteras i alla läge.
 
Härligt :claphappy: Ett nej ska respekteras!

Men hur tänkte soc att det skulle fungera efter en VÖF??
Varför styrs umgänget inte av barnet??
 
Ingen erfarenhet...än....men anar att det kan bli likartad cirkus här så småningom. Vår Liten är som en gran i vinden- h*n gör det som h*n tror förväntas ...,en har nu börjat säga ifrån...men vi har låååång väg kvar. Ett nej ska respekteras-det är även vårt motto. Men ni får sota för det rejält... får ni ekonomisk hjälp från barnets tidigare placeringskommun- ngt sånt inskrivet i något avtal då VÖF genomfördes????
 
Absolut finns den ekonomiska delen med i kontraktet. Vi har också inskrivet att all umgänges planering går via soc och barnet har rätt till kontakt person så länge det behövs.
Det sistnämnda var ett krav från oss för att ens kunna tänka vöf.
 
Jag tänkte på två saker: skulle ni betala vite eller kommunen (som extra kostnad)? Om barnet vill inte träffa bio, värför soc änrdrar inte, värför inte fråga barnet hur kan det fungera (typ instället av kontakt personen träffa bio när ni alla går till en park eller gör nåt roligt?) Jag är ingen expert, men bara undrar värför gick det så långt när det är barnet som vill inte och ingen (utom er) lyssnar på barnet?


Corri
 
Både vi och soc har försökt med allt, Mc Donalds, tivoli, festival, djurpark, fika i skogen mm mm
Barnet är väldigt tydligt men det finns en dom sedan förra sommaren som ger barnet rätt att träffa sin mamma 4 timmar varannan söndag. Detta tolkar bio som det är hennes rätt att träffa barnet.

Vi har provat att flytta umgänget till vardag em för att det inte skall finnas oro att de resterande i familjen gör roliga saker. Men inget har fungerat.
Fortsättning följer...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp