SVÅRT MED KEMIN?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en placering som bott här i tre månader :angel: är 12 år, vi känner att "kemin" inte stämmer över huvudtaget, h*n är snäll , hjälpsam inte utåtagerande alls det är det som känns så svårt, varför tycker vi inte om :angel: då, låter hemskt när jag skriver detta men det är så det känns.
vi har haft många placeringar men aldrig känt de så här.
När h*n blev placerad här fick vi inte träffa :angel: innan vi skulle lita på dem som matchade ihop oss :? och då frågade vi flera ggr men vi fick till svar att "vi måste lita på att de kan sitt arbete" (det är något vi aldrig gör om vid någon mer plac.förutom jour då)
Nu har vi fått reda på mycket mer som hänt i :angel: liv som vi inte fick reda på innan (det ligger mer på det känslomässiga planet) och detta reagerar även vår familjehemssekreterare på, att de inte talat om detta för oss, hade vi vetat allt detta innan så hade vi inte tagit detta uppdrag. Och Soc visste att vi kommer att fortsätta med jour uppdrag och mest små då barn då våra är i tonåren, och nu får vi reda på att :angel: önskat komma till ett hem som inte har jour och som :angel: sade till mej "jag hatar små ungar" :oops:
Hur ska vi göra :? känns som vi inte vill fortsätta, känns som vi inte kommer få det känslor vi vill ha, hur mycket vi än vill. våra barn känner likadant men förklarar det på ett annat vis, de har heller aldrig känt detta förut :cry: De andra :angel: :arna vi haft har varit som en i familjen både dom som är tänkta uppväxt och jourbarn.
Hade vi inte tagit emot barn/tonåringar förut hade vi trott det var normalt, att inte känna att kemin stämmer överens i början, men vi har ju tagit emot så många och aldrig känt så här.
Talade om för soc att vi kände så här redan första gången vi träffade :angel: men de tyckte dom inte var konstigt alls att vi kände så "man älskar inte barnen på en gång" fick vi höra, men hade vi träffat :angel: innan hade vi faktiskt sagt nej men allt var klart och h*n flyttade till oss och vi tänkte "det känns nog bättre efter ett tag" (tror vi lurat oss själva nu i efterhand, för man vill ju lyckas med alla uppdag man får)
Är det någon som varit med om dett att det inte "känns rätt" och vad har ni gjort åt det?
H*n är gullig på alla vis men personkemin stämmer inte med vår familj så som det känns nu :littlesad
Usch nu känns det jobbig att jag skrivit detta, men jag måste skriva av mej, kanske jag slipper mardrömmarna i natt nu när jag fått ur mej lite/ kram Mosten
 
För eller senare händer detta då man är familjehem.
Vi har tyvärr också råkat ut för detta tidigare. Även om man träffas så är det svårt att känna in då.
Vi har för vana att låta planerad placering provbo hos oss en helg för att känna in. Detta har fungerat bra och socialen tycker att detta är en bra idé. Sedan har vi inte råkat ut för detta.
Lycka till
 
Tack! Men vad hände med er placering sade ni upp den eller har ni kvar :angel: ?
Vi har sagt att vi vill säga upp men det tycker inte soc, de vill att vi ska gå på handledning först "vi har ju bara haft :angel: i 3 månader", men vi resonerar så att våra känslor kommer inte att kunna ändras hur mycket handledning vi än får, men jag tror att soc tror att vi kommer att ha kvar :angel: iallafall, jag har poängterat flera ggr att det blir nog inte så och att det är dumt att dra ut på tiden, (en annan sak om vi "kännt för ängeln" och fått hjälp med beteende mm, ja ni förstår nog hur jag menar)
Men det kanske är bra iallafall då får ju vi hjälp med våra tankar och kanske kan släppa :angel: utan att ha samvetskval i framtiden. Vi tycker ju synd om :angel: och vill att det ska bli så bra som möjligt.
Någon mer som sagt upp/har kvar :angel: om inte kemin/matchningen stämt, och hur har det gått för er? Hur har soc formulerat sig till barnet/ungdomen om att det måste flytta?
Ja alla svar är välkomna
 
Vår sista placering var inte alls bra matchad, det erkände även soc på slutet.
Eftersom vi visste att det var ett begränsat uppdrag "stod vi dock ut" men utan handledningen hade vi inte orkat.
Det är ju intefarligt att prova det i a f ........
Kunskap är ju det enda som är lätt att bära, och DET fick vi i massor av vår handledare. :claphappy:
 
Ja vi ska få vår handledning han kommer nästa vecka, lyckas känslorna komma så är det ju en bonus :D men lyckas det inte så går vi iallafall ifrån uppdraget med en känsla att vi gjort det vi kunnat(och man lär sig av sina misstag, heter det)
Våran :angel: är tänkt vara uppväxt, hade h*n varit en jourplacering hade det inte varit dessa problem, men då vet man ju att h*n skall vidare och vi ställer upp till 100% till dess att h*n flyttar då är det inte samma känsla som måste klaffa som om nu :angel: skall bo i flera år och även därefter så som att man skall bli en extra farmor/mormor mm :wink: och då måste det mesta klaffa tycker vi
 
Ja! vi har sagt upp placering som inte kunkade med kemin. Jag måste få erkänna att jag skulle ha varit en dålig familjehems mamma om jag inte såg mina egna begränsningar. Hur skulle jag kunna hjälpa detta barn/ungdom om jag inte kan känna att det funkar. Brukar försavar sen sådan handlig med att man kan inte älska alla, eller hjälpa alla. Därför är det bättre i dessa situtioner låta någon anna få ta över och göra ett bra jobb..... I dag har vi haft ett avslutningssamtal på två syskon som vi sa upp.... Detta pga att vi inte hade dom resurser som dessa barnen behlver. Tufft men så är det. Man får tänka på dom andra barnen som finns i familjen.
 
Ungefär så har vi sagt till familjehemssek, känner vi att det inte kommer att funka hur ska vi då kunna hjälpa och få det bra tillsammans, då har h*n det bättre hos något annat familjehem där "kemin" stämmer bättre, och vi kan dessutom ta emot en ny liten :angel: (som vi träffat innan)
Tack bortblåst och honey för svaren :bow det stärkte oss i det vi redan kände, så nu ska vi försöka göra det bästa för vår :angel: under tiden de letar nytt hem/mosten
 
Håller helt med bortblåst! Och läser man dina inlägg så har du redan bestämt dig, finns ingen anledning att dra ut på det! Och ni som är ett så erfarent familjehem borde soc lyssna på bättre kan tyckas.. Finns helt säkert ett annat jätte bra hem där ute som väntar på denna :angel: och en annan :angel: som längtar efter er! Se det inte som ett misslyckande, utan snarare att ni är extra kloka som väljer detta för :angel: skull!! Lycka till! :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp