Svårt med konsekvens just i detta läge,tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ena vårat troll har en adhd diagnos som vi medcinerar,h*n har en förmåga att "ta" saker och det är endast EN av sakerna h*n har för vana att göra.
Mycket tjuver,lögner,skylla ifrån sig och har trollet ingen att skylla på så heter det "jag vet inte". Visst kan jag förstå att man många ggr inte vet då man har diagnoser men detta är 100000-e gången i ordningen.

Nu har h*n tagit en godispåse och gömt i sin säng,tror h*n inte att jag ska märka?
Jo det vet h*n ju säkert men det kommer heta " jag vet inte" när jag konfronterar med detta.

Hade det varit en valig dag och en vanlig helg så hade h^*n faktiskt blivit utan lördagsgodis men nu ska h*n bort till en bio-släkt i morgon och där kommer h*n bli fullkomligt ÖVERÖST med godis det vet jag tyvärr.

Vad ska jag göra,bara strunta i detta det kan jag ju inte för då lär man sig ju aldrig.

SÅ frustrerad just nu!!!
 
Hej vi har själva också haft en :angel: med en svår adhd diagnos, och trots att mycket annat var tokigt så brukade h*n lida av ett litet dåligt samvete så att h*n erkännde det för míg när h*n hittat på någonting. I början var det nog för att se hur jag skulle reagera. När :angel: brukade erkänna blev jag inte så mycket arg och vi kunde lungt och sansat prata om det Men när jg kom på h*n med lögner så blev jag så mycket argare för att tydligt makera skillnaden på om man erkänner eller blir påkommen.
Konsekvenserna som jag använde på :angel: var minskad datatid eller helt förbud dag eller vecka beroende på hur allvarligt det var, även kompisförbud i samma utsträckning.
Sen hade den här :angel: ett språkbruk som inte gick av för hackor och för att inte jg skulle bli kallad för hur mycket fula saker som helst, blev det indragning på aktiviteterna (skoltid) Det var roligt och det ville :angel: inte missa så det fungerade ganska så bra. Det kunde även bli restriktioner på att följa med kompisar till stan och handla.Men alltid så tog h'n sina konsekvenser utan att ifrågasätta dem. En himla så go unge fast att h*n inte mådde så bra. Det blev väldigt tomt sen h*n flyttade.

Nu har vi en ny liten :angel: med samma diagnos men troligen lite enklare h*n ljuger mycket och hittar på historier men jag fick lite råd av tre (titta på adhd sidan) vi försöker hela tiden konfroterar :angel: med lögnerna tills inte argumenten inte håller längre konsekvenserna blir kompisförbud, dataförbud och än så länge har det räckt.

annars kasne du kan prova ett belöningssystem ... om du sköter dig och inte ljuger under en vecka så kan vi tex gå på bio,köra och bada följa med och handla eller någonting annat

vet inte om du kan ha någon hjälp av detta .
lycka till
mammamoa
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp